Hallo , .moet er in de 911 sc geen 10w40 motorolie op ?
Als ik gegevens doorgeef geven ze deze olie op?
Afstellen kleppen wat is de (ontstekingsvolgorde)
uote="Bertroex"]Jezus. Waar te beginnen. Met elke 911, of die nu 10 jaar stilstond of 10 000 km per jaar reed: (de lijst is natuurlijk niet compleet
)
Oliedruk meter: 1 bar per 1000 rpm (dus 4000 toeren per minuut= 4 bar). Bestel even een replacement handbook via de Porsche dealer (30 euro of zoiets) en je hebt meteen alle vragen voor jezelf beantwoord.
Olie: Mineraal of half synthetisch maakt niet zo veel uit, maar juiste viscositeit wel. Dus, 15W50 of 20W50. 13 liters met de thermostaat open (motor op temperatuur brengen, eventueel deken over de achter rooster leggen, en voelen of de olielijdingen en oliekoeler voor rechts in de wielkast warm zijn)
Juiste ontstekingskaarsen, bougiekabels, oliefilter (Knecht, de framm en andere merken hebben vaak meer "gorgelend geluid") airfilter, benzine filter, kleppen stellen, CO juist zetten, even kijken of alle cylinderbouten ok zijn en niet gebroken zijn, cam timing controleren en zetten met Porsche TOOL of via aircooled Porsche specialist, starter motor connecties controleren/reinigen, alternator riem vervangen en kijken of de juiste hoeveelheid "rondelletjes" aanwezig zijn zodat de riem er niet afvliegt (tussen 3 en 5), verse Swepco 201 olie in de versnellingsbak, kijken of de connectors en bushes van de versnellingspook en het mechanisme aan de versnellingsbak niet zijn uitgeleurd, kijken of versnellingspook centraal staat (anders 2de en 3de versnellings kraken, of sneller beschadigd) koppelingskabel en omegaspring reinigen/smeren/op spanning zetten, accelerator mechanisme (pedaal zelf, kabel onderaan de bodem, dingetje aan de motor vaak uitgeleurd) nakijken/reinigen/op spanning zetten/rubber connectors vervangen, alle electrische connectors even nakijken (spiegels/ramen/verwarmings blazer in voetruimte en motorruimte), kleppen van verwarming aan de heatexhangers vrijmaken, insmeren, afstellen, of vervangen, heat exchangers en uitlaat controleren op lekken, negative earth (3x) reinigen/ ontroesten/ invetten, stuurhuis op spelling controleren, speling op wielen nakijken en indien nodig, vervangen van kogelllagers, tracking voor/achter doen en stuur recht zetten, controle schokdempers op lekkage/versleet en vervangen indien nodig, alle bushes van de ophanging controleren op splits/droogte/ en vervangen indien nodig, banden nakijken op matching merken per as, ideaal zelfde merk & type voor/achter en in de juiste maten (SC op 16 fuchs is 205/50/16, 225/50/16 IIRC met W snelheidskenmerk, zoniet MOGELIJK problemen indien ongeval in Germany), liefst niet ouder dan 5 jaar (controleer DOT code week/week/jaar),banden uitbalanceren. Raam mechanisme smeren: motor en gelijders, open dak mechanismes en kabels smeren, rubbers met vaseline invetten, zekeringen/relais vervangen of met contact spray reinigen, sucro kit/relay kit zetten achter de koplampswitch in het dashboard, remolie vervangen door super blue dot 5, en remmen zelf controleren/reinigen/vervangen, nakijken remleidingen en invetten met transparant vet, master cylinder van rem en koppeling controleren op lekken en vervangen/overhaul indien nodig, parkeer rem mechanisme & kabel nakijken, op spanning zetten en juist afstellen, ruitenwissermechanisme smeren, ruitensproeier mechanisme nakijken en reinigen, (lekken?) en ook de high intensity discharge reiniging voor de koplampen nakijken, reinigen, controleren op lekken, batterykabels nakijken en battery vastzetten, kijken of geen 13 mm sleutel tussen de benzinetank en de battery is gevallen en "wat is toch dat geratel altijd?!", controleren van cigarette aansteker voor de satnav of het reserveband lucht blazer motortje (en functie controleren van motortje), alle externe en interne lichten controleren, smeren van deursloten, koffer en motorkap mechanisme en scharnieren, spindle mechanisme van achterruit wisser even invetten en centrale bout ervan vastzetten, vervangen alle ruitenwissers en voorruit met RAIN x insmeren, BENZINE LEIDINGEN controleren op lekken, vlotter in benzinetank uithalen en reinigen, vlotter in olietank uithalen en reingen, alle dashboard klokjes en knopjes controleren of lichtjes werken, pedaal rubbers van koppelingspedaal en rempedaal vervangen indien nodig....
Rijen dat kreng, en na 2000 km alles opnieuw controleren op lekken, op de juiste torque spanning brengen, enz enz en dan .... wel, begint de restauratie.
Koop deze boeken en handen uit de mouwen...
Doe de obvious zaken zelf, laat de kleppen en cams timen door een aircooled specialist doen. Denk eraan: Een porsche is een hoog karaat machine die 235 km/h (of meer
) doet en loop aub geen risico's met je gezondheid, vrouw, kinderen en medeweg gebruikers.
Groetjes,
Bert[/quote]