Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
07 aug 2014 21:43
Hallo kenners,
ik zit midden in een uitgebreide restauratie van mijn 911E 2,2 MFI Targa uit februari 1971.
Een prachtige klus.
De motor is geheel gedemonteerd en ik heb besloten niet te bezuinigen en te gaan voor kwaliteit. Dus een Mahle zuiger/cilinder set. Nu blijkt deze set momenteel moeilijk verkrijgbaar is. Wel bij Porsche zelf maar daar is de prijs dan ook naar...
Wel leverbaar is de Mahle 911S zuiger/cilinderset, geen probleem om op een 911E te monteren wordt mij gezegd. Maar is dat waar?
Wat ik er zelf van weet is dat de compressie van de 911S hoger is en dit volledig bepaald is door de geometrie van de zuigers. (cilinders zijn volgens mij hetzelfde)
Ik zie in de Porsche catalogus dat de cilinderkoppen een ander partnummer hebben maar de kleppen en zittingen e.d verder het zelfde zijn.
Dus de vraag: kan een 911S cilinder/zuigerset van Mahle eenvoudig op een 911E worden gemonteerd met als resultaat een goedlopende motor.
Graag jullie advies.
Bedank!
07 aug 2014 22:27
Ik rijd met T nokken assen en heb er geen problemen mee. Met E nokken assen zou het dus zeker moeten kunnen. Of je meer vermogen krijgt door de hogere compressie heb ik zelf nog niet gemeten, maar rijden doet het prima.
08 aug 2014 8:29
Ik vermoed dat de S koppen alleen andere poorten hebben. Je zou uit kunnen zoek of dat ook inderdaad het geval is en of de verbrandingskamers (volume) hetzelfde zijn als van de E. Mocht dat verschillen, zou je compressieverhouding met de combinatie S zuigers en E koppen dus hoger of lager worden dan van een originele S.
08 aug 2014 9:05
Ik rijd reeds paar 1000 met s zuigers op een 2.4 e. Verder niets aangepast. Gaat goed van zijn plek en nog geen klachten.
Praktisch gezien is bij de 2.4 s de inlaat dia op het stack groter geloof ik en de nokken zijn scherper. Rest is hetzelfde. In ieder geval bij de 2.4 e en s.
T heeft geen nozzle om de onderkant van de zuiger te sproeien ter koeling dacht ik. Ben op vakantie dus kan het helaas moeilijk opzoeken nu. Veel info staat op early911s forum.
08 aug 2014 10:32
Kun je niet eens bij
Ahnendorp in Duitsland informeren?
Hier staat deze inderdaad te koop, maar aardig aan de prijs: € 3.700,-

Mahle Kolben und Zylindersatz Porsche 911.
Passend für 2,4 Liter E Motor, Baujahr 1972-1973.
Lieferung als Set für einen Motor.
Zit net over de grens bij Arnhem.
08 aug 2014 10:43
Das voor een 2.4 geen 2.2
2.4 wordt overigens al tijden niet meer gemaakt, dus dan is dit waaarschijnlijk een oude set
08 aug 2014 10:52
sorry, niet te ver doorgekeken.
hier staan de 2.2 cylinders
Mahle Kolben und Zylindersatz Porsche 911 E.
Passend für 2,2 Liter Motor mit 155PS, Baujahr 1970-1971.
Lieferung als Set für einen Motor.
Prijs is ook lager: € 3.600,-
08 aug 2014 12:27
http://www.ebay.de/itm/porsche-911-2-2- ... 33935a4ce9 deze zijn wel 2.2 e.
Laatst bijgewerkt door
aher op 12 aug 2014 13:48, in totaal 2 keer bewerkt.
08 aug 2014 12:41
Mooie prijs, helaas ook 2.4......
08 aug 2014 16:49
"Ze zien er nog goed uit"

die ken ik.... Als je dan gaat switchen koop dan nieuwe, beetje zonde van de moeite van het blok en alle andere meuk die er nog bij moet. Ik had overigens een set via alpo 2.4 s met nikasil, was goedkoper dan wat hier staat. Prijs is afhankelijk van productie geloof ik.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.