Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
05 okt 2014 15:22
sinds een tijdje merk ik dat mijn motor 2.7 1977 warm loopt. Dwz te warm wordt, zelfs bij niet al te grote belasting. Wat kan hier de oorzaak van zijn volgens jullie? Ik keek al eens met een endoscoopcamera naar de oliekoeler of er zich geen vuil had aangezogen, niet het geval dus. Ik ga de warmtesensor eens vervangen maar denk niet dat daar het probleem zit, de meter heb ik ook al eens vervangen door een donor om miswijzing uit te sluiten. Motor draait mooi rond anders. Kan het mengen van 2 oliemerken maar zelfde viscositeit een oorzaak zijn? Was Castrol 10W40 en nu Mobil 2000 extra 10W40. Of werkt de oliepomp niet goed meer? Of moet ik het bij de oliekoeler zoeken of een slecht werkende thermostaat ? Ik durf niet goed meer rijden omdat ik geen schade aan de motor wil aanbrengen, jullie input en ervaring hierover? Hoe kan ik de storing bepalen, opzoeken?
Grts Paul
Laatst bijgewerkt door
pablo_o2 op 05 okt 2014 16:14, in totaal 1 keer bewerkt.
05 okt 2014 15:33
Het zal een 911 motor zijn begrijp ik?
Wat is te warm? En hoe heb je dat vastgesteld?
05 okt 2014 16:11
Idd een 911 targa (AKA Sally) De temperatuurmeter gaat te hoog (230 à 240 ° F) - 32 : 1.8 =110 à 115°C. Nogmaals dat is bij 3000 rpm dus zeker geen hoge belasting. Ik dacht ook misschien aan de thermostaat?
Ik sloot al eens een andere temp.meter aan en die gaf zelfde meting aan.
05 okt 2014 16:15
Mijn 2.4 haalt ook een olietemp van >100 graden als het buiten warm is. Geen reden voor bezorgdheid voor mij. Maar ik begrijp dat je in het verleden minder hoge temperaturen had van de olie?
05 okt 2014 16:56
Dat klopt ik heb de wagen een 2-tal jaar en rijdt er niet zo veel mee als zou moeten. Ik denk niet dat Jan (Ghostrider), de vorige eigenaar het probleem van warmlopen had.
05 okt 2014 17:05
De temperatuur die je aangeeft hoeft niet gevaarlijk te zijn, echter met deze buitentemperaturen en matige belasting zou een lagere olietemperatuur kunnen hebben.
De olie, en het mengen daarvan zal niet de oorzaak van de hoge temperatuur zijn. Er is niet eenvoudig bij te komen, maar je zou de thermostaat in de motor eens moeten (laten?) testen op goede werking.
Bij deze buitentemperaturen gaat bij een 2.7 de thermostaat in de olieleidingen meestal niet eens open. Ik neem aan dat die van jou nu wel open gaat en de leidingen in het voorscherm ook erg warm zijn?
Voor deze motoren zou je een beter geschikte olie kunnen gebruiken i.p.v. de half synthetische 10W40.
05 okt 2014 17:11
Erwin ik heb geen extra oliekoeling in het voorscherm...
05 okt 2014 17:36
Hoeveel bladen heeft je fan?
05 okt 2014 17:47
11 bladen, al aangepast.
05 okt 2014 17:53
pablo_o2 schreef:Erwin ik heb geen extra oliekoeling in het voorscherm...
Dat moet wel als hij van 77 is, lopen dikke olie leidingen onder je rechter voorscherm.
05 okt 2014 17:54
Welke bougies zitten er in, wat is je oliedruk bij 4.000 RPM warme motor, staat je ontsteking op tijd,zijn de kleppen goed gesteld??
Heb er ook geen verstand van maar hoor wel eens wat....
05 okt 2014 18:01
André schreef:Heb er ook geen verstand van maar hoor wel eens wat....
Zit er op je 3.0 Carrera wel een grote oliekoeler onder je scherm net als van een SC
05 okt 2014 19:13
Het is een van de laatste G modellen net voor de SC en heb geen oliekoeler onder het voorste spatbord...ik denk dat het stock zo was en heb hem alleszins zo gekocht van ghostrider hier gekend. De wagen is gerestoreerd bij CCR te Hulst.
Ik dacht dat de voorste oliekoeler pas vanaf de SC standaard was? En bij de 2.7 S en de Carrera ook?
Wat betreft de oliedruk, die is goed
05 okt 2014 19:21
pablo_o2 schreef:Ik sloot al eens een andere temp.meter aan en die gaf zelfde meting aan.
Maar goed, dat kan als de temperatuur sensor een verkeerde waarde afgeeft.....
05 okt 2014 19:40
molen934 schreef:Zit er op je 3.0 Carrera wel een grote oliekoeler onder je scherm net als van een SC
Af fabriek een 'trombone' koeler, doet zijn werk goed maar in druk verkeer loopt de temp flink op. Waar ik woon is helemaal geen verkeer
05 okt 2014 19:58
pablo_o2 schreef:Het is een van de laatste G modellen net voor de SC en heb geen oliekoeler onder het voorste spatbord...ik denk dat het stock zo was en heb hem alleszins zo gekocht van ghostrider hier gekend. De wagen is gerestoreerd bij CCR te Hulst.
Ik dacht dat de voorste oliekoeler pas vanaf de SC standaard was? En bij de 2.7 S en de Carrera ook?
Wat betreft de oliedruk, die is goed
Heb zelf 8 jaar een coupe gehad van 1976 en die had die dikke leiding wel, zoals Andre zegt een soort trombone.
Maat van me had er een van 1975 en die had dit niet en werd fiks warmer onder het rijden.
Meld je chassisnr eens
of het eerste nr na 911 hiervan.
05 okt 2014 21:06
chassisnr is 9117211824 eerste toelating 30.06.1977
05 okt 2014 21:06
Hij is idd van 1977
05 okt 2014 23:29
die had inderdaad geen koeler, maar was van ori een amerikaan geloof ik.
05 okt 2014 23:39
Ik weet niet anders dan dat een 2.7 MJ '76 en '77 een oliekoeler in het rechter voorscherm heeft.
Misschien in bepaalde staten van USA niet?
Zou nu zeker een goede update zijn. ( ook al moet ook gekeken worden of er een reden is voor nu warmere motor dan eerder)
.
06 okt 2014 0:50
Erwin schreef:Ik weet niet anders dan dat een 2.7 MJ '76 en '77 een oliekoeler in het rechter voorscherm heeft.
Misschien in bepaalde staten van USA niet?
Of het is een vroegere 2.7 die pas later op kenteken is gezet
06 okt 2014 7:56
Het chassisnr is van 1977 en de oliekoeler zat er al in vanaf 1976
Vreemd heel erg vreemd
06 okt 2014 13:35
pablo_o2 schreef:Idd een 911 targa (AKA Sally) De temperatuurmeter gaat te hoog (230 à 240 ° F) - 32 : 1.8 =110 à 115°C. Nogmaals dat is bij 3000 rpm dus zeker geen hoge belasting. Ik dacht ook misschien aan de thermostaat?
Zelfs op het circuit kom ik maar net aan de 110°C. Ik heb wel de trombone oliekoeler in het rechter voorscherm, maar ook nog de originele 5-blade ventilator.
Ik zou mijn geld zetten op de thermostaat in de motor.
06 okt 2014 14:05
Volgens mij is er niets mis met die temperaturen. Zou em iets rijker zetten.
06 okt 2014 14:30
Heb ook op het Belgische forum het probleem uitgelegd, een bevestiging dat de P-wereld een hechte gemeenschap vormt en mekaar helpt met raad en daad. Dat vind ik nou zo fantastisch aan deze forums. Ben zelf ook nog lid van een andere club die gelijkaardig mekaar, internationaal dan, probeert te helpen om de wagens in topconditie te houden...
http://www.sl113.org/ Ik onthoud dat de temperaturen niet zo dramatisch hoog zijn, ik toch wel een externe oliekoeler kan gebruiken en zeker de thermostaat moet nakijken. Wat rijker zetten is het eerste wat ik ga doen.
Bedankt voor de tips en de interesse
Paul
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.