Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
25 okt 2014 20:35
Gistermiddag wilde ik met de 993 weg. Auto stond met de hoofdstroomschakelaar uit geparkeerd in de parkeergarage, dus autoportier met de hand opengemaakt, klep open, schakelaar aan, en....toen erachter gekomen dat het portier nog openstond. Auto gestart, weggereden, en toen sloeg de motor af. Met geen mogelijkheid meer wilde hij starten. Vanwege haast de DD maar gepakt en vandaag nogmaals proberen.
Starten en meteen lopen. Parkeergarage uit en de A9 op, zonnetje op de bol, heerlijk. Maar na 500m sloeg de motor zonder aanleiding weer af. Niet meer te starten. Op de vluchtstrook mijn specialist gebeld, die zei dat het waarschijnlijk niet de onlangs vervangen lambdasonde was, maar waarschijnlijk het DME relais. DME relais eruit gehaald en er weer ingeduwd, meteen starten maar helaas ook weer snel afslaan. Auto langs de weg laten staan, en met hulp van vriendin op en neer naar Hilversum voor een nieuw relais. Erin gestopt, meteen starten, weggereden, maar na 1 km sloeg de motor weer af. Nogmaals gestart, en nu zonder problemen in half uurtje in Hilversum gekomen. Auto wordt maandag bekeken.
Wat zou dit kunnen zijn? Specialist vermoedt een van de sensoren (BDP), maar zou het ook iets met de startonderbreker kunnen zijn? Dat deze op het verkeerde been is gezet door met het portier open de stroom op het alarm te zetten?
Ben benieuwd naar jullie ideeën.
25 okt 2014 20:51
Ik heb soortgelijk probleem meegemaakt met mijn merc
Bij mij was het het zogenaamde anti carjacking systeem
Die wordt geactiveerd als met draaiende motor een portier geopend word
Bij mijn alarmsysteem zit en knopje ten hoogte van de knie die je met draaiende motor of met kontakt aan minstens 5sekonden in moet drukken om hem van anti carjacking te resetten
Doe ik dit niet op tijd dan begint het alarm te joelen en slaat even later de motor af
Misschien is dit bij jouw auto ook zoiets alleen zonder dat je alarm begint te joelen
Ffkes je alarminsructieboekje nakijken
Hoop dat dit je misschien helpt
Succes ermee
19 nov 2014 22:58
Wegens vakantie de auto vanochtend pas bij Robert opgehaald. BDP sensor is vervangen, en auto loopt nu weer goed.
20 nov 2014 14:42
Mooi dat ie weer goed loopt!
Ben wel heel benieuwd wat er nu vervangen is. Is het de Hall sensor in de verdeler? Dit is in mijn optiek de enige sensor die het ontstekings BDP (van cylinder 1) bepaald
20 nov 2014 14:53
vriend van me een zelfde probleem 2j terug op z'n S... was een relay van het alarm dat daar verantwoordelijk was voor het euvel.
23 nov 2014 10:38
964hans schreef:Ben wel heel benieuwd wat er nu vervangen is. Is het de Hall sensor in de verdeler? Dit is in mijn optiek de enige sensor die het ontstekings BDP (van cylinder 1) bepaald
Goede vraag Hans. Ik weet het niet maar ben wel nieuwsgierig. Wat doet de Hall sensor in de verdeler? En wat is de functie van deze 'crank position' sensor?
http://www.autoatlanta.com/Porsche-993- ... -srch.htmlIk denk dat de laatste vervangen is, maar weet het niet zeker.
23 nov 2014 22:51
De Hall sensor in de verdeler geeft per 2 krukas omwentelingen (= 1 arbeidsslag) 1 maal een synchronisatie signaal af.
De sensor op het vliegwiel (Crank Position Sensor) bepaalt exact het bovenste dode punt (BDP) van de zuiger. Per arbeidsslag komt de zuiger tweemaal in het BDP. Welke van de twee is nu het ontstekings BDP?
Zie hier de functie van de Hall sensor die samen met de vliegwielsensor het onstekings BDP van cylinder 1 bepaalt.
Het signaal van de Hall sensor wordt tevens gebruikt voor synchronisatie met de klop sensoren en de brandstof inspuiting.
14 feb 2015 20:15
Helaas nog een nieuwe aflevering...
Vandaag de Porsche na drie weken stilstand even mee naar de Ikea. Hoofdstroom erop, starten, lopen. Op terugweg van Ikea, starten, lopen. Net voor ik de meubelboulevard af wil slaat de motor zomaar af. Opnieuw starten lukt niet, in eerste instantie gaat de startmotor nog wel rond, maar daarna alleen een ratelend geluid van een weigerende startmotor. Uiteindelijk weggehaald door de Wegenwacht. Bij het servicecentrum startkabels erop, en meteen starten. Laadstroom 13.4 Volt. Aan de lage kant volgens de WW. Tijdje bijgeladen, en zonder problemen thuis gekomen. WW adviseert even naar de specialist te gaan om de dynamo te laten doormeten. V-snaren staan op spanning. Accu is 1 jaar oud.
Natuurlijk ga ik er even maar naar Visser, maar ik snap niet waarom de auto zomaar afslaat. Gek genoeg is me al een paar keer gebeurd kort na het starten bij het aanremmen voor een bocht of drempel. Stekkers etc zijn door Visser nagelopen, dus dat lijkt het probleem niet te zijn. Robert heeft de auto laatst een weekje bij zich gehad en hij liep volgens Robert als een zonnetje. WW vermoedt dat de accu niet goed bijlaadt, en dat bij het remmen de remlichten voor net dat beetje extra stroomgebruik zorgen dat de accu het niet meer redt en de ontsteking / brandstoftoevoer staakt. Iemand een idee?
14 feb 2015 20:52
en dat bij het remmen de remlichten voor net dat beetje extra stroomgebruik zorgen dat de accu het niet meer redt en de ontsteking / brandstoftoevoer staakt
Dit zou betekenen dat je accu wel heel erg leeg zou zijn.
in eerste instantie gaat de startmotor nog wel rond
Dit geeft aan dat er voor dat je startte nog voldoende energie in je accu aanwezig was om de achter lichten (ca 3.5 ampere) aan te steken. De verklaring van de WW man is imho twijfelachtig
Ik denk eerder dat er tgv de remvertraging iets gebeurd/beweegt waardoor bv de DME of brandstofpomp geen spanning meer krijgt.
Bij de 964 was het DME relais vaak de boosdoener, of dit bij de 993 ook zo is durf ik niet te zeggen. Je zou hem kunnen vervangen, wie weet.
Het ratelend geluid van de startmotor kan ook duiden op een slecht startrelais, een slechte verbinding naar de startmotor of een slecht contactslot.
Mijn eerste indruk is dat het twee onafhankelijk van elkaar optredende problemen zijn.
gr Hans
14 feb 2015 21:40
Komt op mij toch over als een DME relais probleem.
Die van de 993 zouden wel beter moeten zijn, maar zijn inmiddels toch ook weer 20+ jaar oud.
Een nieuw DME relais heb je al vanaf 'n € 25,-- en is makkelijk te wisselen
Laatst bijgewerkt door
WillemB op 06 maart 2015 22:14, in totaal 1 keer bewerkt.
14 feb 2015 22:05
DME relais is nieuw (2 maanden oud). Startmotor is 2 jaar geleden vervangen.
964hans schreef:
Mijn eerste indruk is dat het twee onafhankelijk van elkaar optredende problemen zijn.
gr Hans
Ik snap het verband tussen het afslaan en het startprobleem ook niet. Maar het is wel vreemd dat de auto het meteen weer doet nadat hij starthulp krijgt.
14 feb 2015 22:35
Tja lastig!
Je zou kunnen beginnen met het controleren van de verbindingen die te maken hebben met starten en opladen
- tussen dynamo en startmotor
- tussen startmotor en accu
- tussen contact slot en startmotor
en de daarbij horende aardverdbindingen.
Hans
14 feb 2015 22:37
Slechte aansluiting op de accupolen...iig bekabeling nakijken + en - bouten etc
Zet anders tijdelijk een andere (goede) accu in, iig waarvan je weet dat hij goed is.
Of is het een alarm dat kuren vertoont.
Ahha, ik zie dat mijn collega hetzelfde heeft geroepen.....
14 feb 2015 22:50
hee Wil
Goed gezien!!
14 feb 2015 23:33
Heb dit ook een keer aan de hand gehad. Motor sloeg af na ca 1 km rijden nadat ik over een drempel gereden was.
Zelf eerst het alarm gereset en de DME gewisseld (reserve altijd bij); nope. Motor startte met geen mogelijkheid meer.
ANWB erbij maar die kreeg het samen met de ANWB Porsche helpdesk ook niet voor elkaar.
Op de ambulance terug naar huis.
en de volgende dag door m'n specialist op laten halen.
Porsche starte toen gewoon weer en hebben er ook een flink stuk mee gereden.
Volgens hem is het een relais van het alarm dat na jaren versleten kan zijn en bij een stevige kracht (door de drempel) er in het relais een contact verloren gaat waardoor de startonderbreking geactiveerd wordt. Om te voorkomen dat ik weer eens stil val heb ik gelijk maar besloten het hele alarm te vervangen.
Wordt er bij mij volgende week ingebouwd.
Ik weet niet hoe oud jouw alarm is maar het probleem zou bij een gedateerd exemplaar best wel eens in die richting kunnen liggen.
Je zou dan bijvoorbeeld eens het relais van het alarm kunnen testen of vervangen
Succes bij het vinden en oplossen van dit vervelende probleem.
15 feb 2015 0:03
dirty gertie schreef: Laadstroom 13.4 Volt. Aan de lage kant volgens de WW. Tijdje bijgeladen, en zonder problemen thuis gekomen. WW adviseert even naar de specialist te gaan om de dynamo te laten doormeten. V-snaren staan op spanning. Accu is 1 jaar oud.
Had exact hetzelfde, laadspanning 13,3V.
Van de week een nieuwe spanningsregelaar (achter op de dynamo) geplaatst en nu laad hij met zo'n 14V (afhankelijk wat er allemaal aanstaat. Airco aan haalt er ong. 0,2V - 0,3V eraf)
HermanH schreef:Ik weet niet hoe oud jouw alarm is maar het probleem zou bij een gedateerd exemplaar best wel eens in die richting kunnen liggen.
Je zou dan bijvoorbeeld eens het relais van het alarm kunnen testen of vervangen.
Welk relais bedoel je? In de alarmunit of in de zekeringkast oid?
.
15 feb 2015 0:09
Als ik het allemaal goed begrepen heb in de alarmunit.
15 feb 2015 9:33
Allen: dank voor de snelle en uitgebreide reacties. Ik ga in ieder geval alles laten doormeten. En een voltmeter aanschaffen omdat ik zelf ook een basisdiagnose wil kunnen doen zonder meteen weer naar de specialist te moeten. En twee extra relais bestellen en in de auto leggen, evenals een batterijtje voor de alarmbediening en een kleine schroevendraaier.
Maar evengoed: ik verdenk eerlijk gezegd toch het alarm. Nadat de motor afsloeg ging de startmotor bij de eerste startpogingen gewoon goed rond, maar sloeg de motor niet aan. Daarna had ik alleen het geluid van een tikkend relais. Als de accu leeg was geweest dan zou ik dat toch moeten merken aan een langzamer draaiende startmotor?
Plus dat ik het spontane afslaan op geen enkele manier kan relateren aan de accu. Als de accu vol genoeg is om de startmotor rond te krijgen dan lijkt me het me sterk dat ie daardoor is afgeslagen.
15 feb 2015 15:52
Je probleem lijkt op te treden bij hobbels, of deceleratie etc. Misschien zit het in het brein: de ECU. De Motronic unit onder de bestuurdersstoel
Bij mij hebben ze destijds(Beek Auto Racing) de printplaat opnieuw gesoldeerd, want met een beetje beweging vd printplaat vonden ze blijkbaar wat foutjes, wat wel vaker voorkomt vanwege de ouderdom.
Grt Marco
15 feb 2015 16:30
dirty gertie schreef:ik verdenk eerlijk gezegd toch het alarm. Nadat de motor afsloeg ging de startmotor bij de eerste startpogingen gewoon goed rond, maar sloeg de motor niet aan. Daarna had ik alleen het geluid van een tikkend relais.
Dan gaat de startmotor niet rond en heb je ook geen tikkend relais.
[alarm]
15 feb 2015 20:05
bully schreef:dirty gertie schreef:ik verdenk eerlijk gezegd toch het alarm. Nadat de motor afsloeg ging de startmotor bij de eerste startpogingen gewoon goed rond, maar sloeg de motor niet aan. Daarna had ik alleen het geluid van een tikkend relais.
Dan gaat de startmotor niet rond en heb je ook geen tikkend relais.
[alarm]
Dat kan op zich wel hoor. Het ligt eraan of je met het alarm de stroom naar de startmotor(relais), of de stroom(weer het relais) naar de brandstofpomp(of beide
) onderbreekt.
16 feb 2015 0:59
Toevallig een Moll Kamina Start accu die door Visser is geleverd ?
16 feb 2015 21:31
Heb het zelfde bij een 993 gehad. Stekker van de alarm unit bleek niet goed terug vastgezet onder de stoel.
Gr anton964
17 feb 2015 23:07
Dank voor suggesties. Donderdag naar specialist.
Even een ander vraagje: DME relais imitatie of origineel kopen? Origineel Porsche kost iets van EUR 50 incl BTW, imitatie EUR 25. Maakt dat wat uit qua kwaliteit?
20 feb 2015 20:45
Ik zelf zou voor origineel gaan en eentje extra in de auto.
Hebben ze het al gevonden?
Gr anton964
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.