Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes 3.0 SC

26 okt 2014 15:22

Hallo,

Na 4 jaar (!) na aanschaf van mijn porsche 911 SC targa uit '83, dacht ik dat het einde van dit project eindelijk in zicht was.
Na het volledig restaureren van de carrosserie van de auto, had ik alleen nog problemen met de koppeling, zo dacht ik. Zie foto's hieronder.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb deze door Paul Geeris Porsche Service in Heeze laten maken. Deze heeft ook meteen een cilinderlektest uitgevoerd. Kosten: 2.500 euro. Het percentage lekkage per cilinder was minder dan 5% en de motor liep perfect dus ik dacht dat het wat de motor betreft goed zat. Toen ze uiteindelijk ook nog de kleppen wilden stellen (nu konden ze er toch gemakkelijk bij omdat de motor was uitgebouwd), kwam het slechte nieuws: er is een tapeind gebroken. Zie foto's hieronder.

Afbeelding Afbeelding

Gevolg: Voor een reparatie moet de hele motor uit elkaar gehaald worden en alle tapeinden worden vervangen.
Daarnaast zijn ook de oliebuisjes waarmee de nokkenas gesmeerd wordt, verstopt.
Kosten om de tapeinden en oliebuisjes te laten repareren: tussen de 5.000 en 7.500 euro!
Dit slechte nieuws kwam rauw op mijn dak vallen, zeker gezien de goede uitslag van de lektest en het goed lopen van de motor.

Mijn vraag is nu of een van jullie misschien een andere, minder dure oplossing weten. Of dat er misschien een andere Porsche specialist is die dit net zo goed, maar voor minder geld kan oplossen. Het bedrag wat nu genoemd is om dit te maken is mij iets te gortig, zeker gezien het bedrag dat ik er al ingepompt heb. Als deze oplossing er niet is, dan denk ik erover na om de auto in deze staat te verkopen, of misschien in losse onderdelen. Al verwacht ik dan wel een flink verlies te maken. Het is dan niet anders.

Ik hoop dat jullie enkele suggesties hebben! Mijn hoop is op jullie gevestigd.

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 15:50

Lelijke tegenvaller zeker nu de auto bijna af leek. Maar gebroken draadeinden etc. komen vaker voor.

Ik heb me laatst bij Rebel engineering laten bijpraten over een revisie. Wat ik daarvan onthouden heb is dat zodra je een oudere motor gaat openmaken, bijvoorbeeld vanwege een gebroken tapeind, het zelden bij een tapeind blijft. En dat je eigenlijk geen andere keuze hebt dan een grondige revisie te doen: zuigers, cilinders, koppen, krukas, alles nameten, schoonmaken en waar nodig aanpakken. Waardoor je een motor als nieuw krijgt i.p.v. een motor die half gemaakt is en waarvan je maar moet afwachten wanneer het volgende mankement zie gaat voordoen.

Nadeel: het is een dure grap. Met 5 of 7k kom je nergens, het kan ook fors meer zijn afhankelijk wat men tegenkomt. Voordeel: dan heb je een verse motor, met een nieuwe koppeling, in een perfecte carrosserie. Dergelijke SC-tjes zijn schaars en vrijwel niet te koop. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar tenzij je organen ervoor moet gaan verkopen, zou ik nu maar doorzetten. Auto verkopen met dit verhaal erbij levert waarschijnlijk ook niets moois op.

En of ik een specialist weet die het goedkoper kan? Nee, maar volgens mij moet je die ook niet hebben. Anderen hebben ook hun arbeidsuren nodig om het goed te doen, en onderdelen moet je overal afrekenen. Ik zou Paul vragen naar zijn beoordeling van wat het beste te doen, en als je daar een goed gevoel bij hebt een goede afspraak met hem maken. Eventueel een second opinion halen, je kunt Erwin van Rebel Engineering ook eens bellen.

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 18:05

Wat een onzin.... zoals je leest is de motor niet in hele beroerde toestand....
Deze reparatie hoeft echt niet meer dan 2500 te kosten.... zelfs als je het laat doen...
Waarom een prima motor compleet reviseren?
Als je een scheet laat wil je toch ook niet direct een nieuwe anus....

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 18:36

Tja het is natuurlijk allemaal dik 30 jaar oud, je zou kunnen proberen één tapeind te vernieuwen :?:
Heb dit ook gehad bij mijn SC maar die was toen ff 8 jaar oud.
Is dit allemaal zo duur geworden?, bracht mijn motor geheel kaal weg, blok en cilinders rest kon ik er zelf afhalen en weer monteren.
Suc6

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 19:22

Goed lopen van de motor? Hier had je nog rook en stank. Blok had jaren niet gelopen. Ik vrees ook dat dit een dure wordt want het zal niet alleen dat tap-end zijn wat niet goed meer is.

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 20:32

Kapotte kopdraadstang geeft ook rook natuurlijk... dan is je afdichting weg.... in ieder geval als je op toeren komt.....

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 20:54

Mijn vraag is nu of een van jullie misschien een andere, minder dure oplossing weten.
Cloaca lief aankijken, misschien kan hij wat voor je betekenen.

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 21:36

@bully
Scherp opgemerkt! Die rook kwam van een paar druppels olie die tijd de 3,5 jaar durende restauratie van de carrosserie op de uitlaat is gedrupt. Laat dus niet aan de motor zelf; na 4 keer starten was dit probleem helemaal opgelost.

Waar ik mijn opmerking op baseer is de uitkomst van de cilinderlektest en het geluid van de motor als die stationair loopt. Geen schokken, geen rare geluidjes, helemaal niks. Ook bij Paul Geeris zeiden ze dat menig (redelijk nieuwe) motor jaloers zou zijn op uitkomst van de test. Daarnaast hebben ze de motor schoongemaakt en hij ziet er gewoon geweldig uit (al zegt dat misschien niet veel op het eerste gezicht). Zie foto's hieronder.

Afbeelding Afbeelding

Wat ik bedoel is dat ik het me gewoon niet kan voorstellen dat de motor zo goed klinkt en zo'n goede testresultaten haalt als de zuigers, cilinders en/of tandwielen ook versleten zijn.

@molen934
Eén tapeind vervangen was volgens Paul Geeris geen optie omdat de kans dat veel te groot is dat er binnen de kortste keren weer een andere afbreekt. Overigens is het breken van de tapeinden een veel voorkomend probleem volgens hem en zetten ze voort tapeinden van een 993 erin, die van een stuk sterker materiaal gemaakt zijn. Daarnaast geldt zoals zovaakgehoord: "nu we er toch mee bezig zijn en het blok helemaal open ligt, kunnen we beter meteen alle tapeinden doen".

@cloaca
Heb jij een idee wat ik moet doen om het blok voor 2.500 euro afdoende te laten maken? Dus niet dat ik na een paar jaar weer met hetzelfde probleem zit? Of kun jij iets voor mij betekenen misschien?

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 21:40

Waar zit je ergens? Wellicht zit je in de buurt...

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 21:44

Omgeving Eindhoven..

Maar als het me enkele duizenden euro's scheelt, wil ik wel wat verder rijden hoor :wink:

De motor en auto ga ik volgende week 'los van elkaar' ophalen bij Paul Geeris, dus hij hoeft niet nogmaals uitgebowd te worden.

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 22:16

1 tapeinde vervangen is waanzin.

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 22:31

wolf schreef:1 tapeinde vervangen is waanzin.


Gebeurde vroeger ook met kevers, nieuwe tapeind met helicols en wat te denken van de latere VW Klipper busjes je hoorde ze al aankomen als de koppen los zaten, zo slecht :oops:

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 23:14

dirty gertie schreef:Ik heb me laatst bij Rebel engineering laten bijpraten over een revisie. Wat ik daarvan onthouden heb is dat zodra je een oudere motor gaat openmaken, bijvoorbeeld vanwege een gebroken tapeind, het zelden bij een tapeind blijft. En dat je eigenlijk geen andere keuze hebt dan een grondige revisie te doen: zuigers, cilinders, koppen, krukas, alles nameten, schoonmaken en waar nodig aanpakken. Waardoor je een motor als nieuw krijgt i.p.v. een motor die half gemaakt is en waarvan je maar moet afwachten wanneer het volgende mankement zie gaat voordoen.


Tja, en zo blijkt maar weer dat het een geslaagde dag(en) is geweest voor Erwin :roll:

Zou je zoiets ook doen met je daily driver? Want ook daar daar weet je van dat je doorlopend onkosten hebt, tenzij je die ook helemaal laat reviseren zodra je de eerste beurt hebt gehad.....

Als je een roestplekje ziet, laat je hem dan ook geheel restaureren? Want het is daarna wachten tot je een 2e roestplekje tegenkomt.

Waarom bij een Porsche direct een gehele revisie en bij een andere auto gewoon een deelreparatie? :scratch:
Cloaca schreef:Wat een onzin.... zoals je leest is de motor niet in hele beroerde toestand....
Deze reparatie hoeft echt niet meer dan 2500 te kosten.... zelfs als je het laat doen...
Waarom een prima motor compleet reviseren?
Als je een scheet laat wil je toch ook niet direct een nieuwe Cloaca?....


+1 dus....
Laatst bijgewerkt door Elferhenkie2 op 26 okt 2014 23:42, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 23:40

Ik heb mijn 3.2 motor een aantal jaren geleden laten reviseren bij Mittelmotor in Bochum, net over de grens, erg enthousiast over service en aanpak. Ze hebbe permanent 4-5 911 motoren in revisie dus weten echt goed waar ze mee bezig zijn. Scheelde na wat marktonderzoek aanzienlijk in uurtarief en onderdelen. Dat vond ik wel een prettig idee ingeval van evt tegenvallers, zeker bij een complete revisie weet je pas wat er vervangen moeten worden als de zaak helemaal uit elkaar ligt ...

Als jouw blok verder goed is, zou een zgn topend revisie genoeg moeten zijn.
Motor in en uitbouwen is ca EUR 600 werk, koppen loshalen, draadeinden vernieuwen en weer monteren is mi te overzien. Je zou mi met 2500-3500 een heel eind moeten kunnen komen. Is een hoop geld maar bij de SC tjes is dit geen onbekend genomeen helaas ...

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

26 okt 2014 23:44

lindemans schreef:Als jouw blok verder goed genoeg is, zou een zgn topend revisie genoeg moeten zijn.
..


nog een +1 :wink:

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

27 okt 2014 0:36

Elferhenkie2 schreef:
Tja, en zo blijkt maar weer dat het een geslaagde dag(en) is geweest voor Erwin :roll:

Zou je zoiets ook doen met je daily driver? Want ook daar daar weet je van dat je doorlopend onkosten hebt, tenzij je die ook helemaal laat reviseren zodra je de eerste beurt hebt gehad.....

Als je een roestplekje ziet, laat je hem dan ook geheel restaureren? Want het is daarna wachten tot je een 2e roestplekje tegenkomt.



Hier moet een 30 jaar oude motor uitgebouwd worden en deels uit elkaar. Natuurlijk kun je dan fixen wat kapot is en dan weer dichtmaken. Maar een andere insteek is het moment aangrijpen om de motor grondig te inspecteren en indien nodig aan te pakken. Wat verstandig is hangt van je portemonnee af en hoe je de kans op een volgend mankement inschat.

Ik kan me voorstellen dat als een kale reparatie voor 2-3k kan dat je het risico neemt. Maar als je reparatie toch al richting de 7k gaat dan misschien maar echt goed.

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

27 okt 2014 0:52

dirty gertie schreef:Ik kan me voorstellen dat als een kale reparatie voor 2-3k kan dat je het risico neemt. Maar als je reparatie toch al richting de 7k gaat dan misschien maar echt goed.


Precies: 7K voor alleen tapeind vervangen is wat aan de hoge kant(en komt eerder bij die 2-3 K in de buurt), complete revisie komt wel in de buurt van die 7K :wink:

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

27 okt 2014 1:09

Heb dit zelf aan den lijve ondervonden. Allereerst moeten niet alle draadeinden vervangen worden, slechts cie aan uitlaatzijde (de dilavars). Vervang deze door gewone, die ook aan de inlaatzijde zitten.
tja, wat gaat dat kosten?
dat hangt erva af wat je zelf gaat doen. Maar als je zelf niets doet en de garagist opdracht geeft het hierbij te houden, moet je voor ca 3500 tot 4000 een heel eind kunnen komen. Heb je wel gelijk een mooi ingepakte motor en dat is goed geld waard, zo weet ik uit ervaring. En de markt begint uit te vinden dat het 3.0 blok toch wel heel goed en betrouwbaar is...

je zult dus ff moeten shoppen

Stuur ff een pbtje als je specifieke tips wilt hebben

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

27 okt 2014 16:51

Ik heb dezelfde uitdaging. Uitstekend lopende motor, geen olieverbruik en net de hele wielophanging vervangen.
Geluidje geconstateerd bij hogere toeren, vlgs specialist kopbout. Omdat toch versie olie erin moest voor de stalling de kleppendeksel opengemaakt en daar lag die dan...1 kopbout uitlaatzijde cilinder6 gebroken.
Twijfel ook tussen maken wat kapot is (dan wel alle draadeinden) of meer doen,(drijfstanglagers/koppeling preventief etc) while youre in there...Ben er eigenlijk wel uit, gaat gewoon goed gebeuren, afgelopen weekend tijdens porsche occ show alle luchtkoelers verkocht dus vraag is er. en bovendien rij je er daarna weer 200k of meer mee dus dat is a lifetime verder.
Mijn advies, ff doorbijten en doen dus, even rondvragen en laten doen waar je goed gevoel bij hebt. Verkoop nu krijg je enorme spijt. je maakt een ander er blij mee en jij krijgt hem nooit meer terug. zet hem desnoods ff in de stalling, om erover na te denken. dat was voor mij waardevol advies.

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

27 okt 2014 19:11

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet. Als het blok er toch al uit ligt schroef je de resterende kopmoeren los, ketting los en kettinghuis eraf. Dan is het alleen tricky of de tapeinden van de uitlaat heel blijven, inlaatzijde is geen probleem. Dan je haalt het nokkenashuis met koppen er in zijn geheel vanaf. Ik schat een uurtje of 3 werk en de nieuwe draadstangen zitten er al in. Dan weer opbouwen +/- 4 uur, en 2 uur inbouwen. Een goede dag werk en €400.- materiaal (geen divilar). Dan doe ik het ook voor €2500.-

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

27 okt 2014 22:32

Je moet wel alle tapeinden aan de uitlaatzijde laten doen, je wilt niet dat er bij het samenbouwen weer eentje pang zegt.
Zou ook nieuwe zuigerveren monteren omdat de koppen en cilinders er af gaan.

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

28 okt 2014 0:34

Mijn blok was toen 198000km oud. Bij het ontmantelen was er geen speling op krukas, drijstangen, klepgeleiders e.d. Dus deze niet vervangen. Zeker ze zullen wel eens komen over 40000km ofzo, maar met een gemiddeld kilometrzge van 5000 per jaar.....

ik zou, als alles goed is en er geen excessief olieverbruik is, gaan voor nieuwe pakkingen en idd voor nieuwe zuigerveren. Dat had ik toen nagelaten. En natuurlijk voor nieuwe draadeinden aan uitlaatzijde, allemaal vevangen voor de gewone stalen die ook aan inlaatzijde zitten.

verwijderen van de dilavars is een geduldwerk op zich, ik heb destijds per draadeind 20 minuten het blok ter plekke lopen stoken voordat ik het aandurfde om de bout eruit te draaien. Korter kan miss hien ook, maar dan loop je de kans dat ie afbreekt op een dermate manier dat je geen grip meer kunt krijgen. Dan kan je het geheel ontmantelen en de desbetreffende motorhelft laten uitvonken

en dat wil je niet

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

18 nov 2014 20:53

ik heb hetzelfde aan de hand hier bij mijn SC van 1981
de prijzen die ze vragen zijn gewoon belachelijk en dat enkel omdat het Porsche is...
een latere kever motor heeft ongeveer dezelfde opbouw en kost dan weer stukken minder
enkel aan onderdelen heb je voor 2000 euro alles nieuw
en aan werkuren kan je voor 2000 euro toch ook al heel veel doen
zeker voor iemand die dit dagelijks doet
maar ja , hier bovenop nog een extra winst pakken van een 3000 euro om zogezegd garantie te geven is mooi meegenomen he
het wil niet zeggen omdat we een Porsche hebben dat we idioten zijn :scratch:

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

29 dec 2014 18:13

Om jullie te vertellen hoe het is afgelopen, zodat iemand anders er misschien nog iets aan heeft, zie hieronder.

Na alle bovenstaande reacties en tips, ben ik naar aanleiding van de reactie van Lindemans naar Mittelmotor GmbH in Duitsland geweest. Daar vertelde ze me dat ze enkel volledige revisies doen. De kosten? Tussen de E 10.000 en E 15.000 excl. Btw. Ze doen geen top-end revisie of enkel maken wat er kapot is, want zij houden alleen de originele Porsche-afmetingen aan. Volgens mij is dit niet nodig, want de officiële afmetingen van onderdelen e.d. zijn bij een auto van 2 jaar ook al niet meer correct. Laat staan bij een auto van ruim 30 jaar oud. Dit ging 'm dus niet worden voor mij.

Vervolgens heb ik verschillende adressen van Porsche specialisten afgebeld over heel Nederland. Uiteraard kon niemand de definitieve prijs meteen doorgeven voordat ze de motor hadden gezien. Begrijpelijk. Gelukkig konden de meeste wel een indicatie geven. De prijzen varieerde enorm, van indicaties van E 8.000 - E 10.000 tot indicaties van E 5.000 - E 7.000.

Totdat ik uiteindelijk Peter van P&P in Roggel belde. Hij zou wel even iets op de mail zetten voor mij. Diezelfde avond nog kreeg ik meteen een mailtje van hem met een opgave van wat hij dacht dat er (ongeveer) moest gebeuren, luisterend naar mijn verhaal. De prijs: tussen de E 2.500 - E 3.000. Er kon dan nog wel iets kleins bijkomen. Vanwege de transparantie kreeg ik hier meteen een goed gevoel bij.

Van de week heb ik gehoord wat er allemaal gemaakt moet worden: 3 gebroken kopbouten (worden allemaal vervangen), defecte nokkenas (moet een nieuwe in), 4 tuimelaars kapot, een klepveer gebroken en de olieleidinkjes rechts verstopt.
Ik hield mijn hart vast voor de prijs omdat hier onderdelen bij zaten (zoals de nokkenas) waarvan ik niet verwacht had dat ze kapot waren.

Vandaag heb ik de definitieve prijs gekregen van Peter. E 2.959,80 incl. Btw. Dit is flink minder dan ik had gedacht. Peter heeft geen mooie grote garage en duur personeel, wat de prijs natuurlijk enorm drukt. Maar dan nog denk ik dat je dit op maar weinig plekken zo goedkoop kan laten maken. Ik zou daarom iedereen aanraden om eens bij Peter te informeren als je motorproblemen hebt. Zeker omdat er op dit forum veel mensen op zoek zijn naar een goede Porschemotor-specialist die niet te duur is.

Re: Gebroken tapeind verstopte oliebuisjes

29 dec 2014 18:41

Geen slechte prijs.

'n kleine 2450 euro excl. BTW.
setje kopbouten - 600 :?:
nokkenas - 600 :?:
tuimelaars - ..... :?:
klepveren - ..... :?:
olie - ..... :?:
arbeidsloon 1200 :?:


Maar krijg je hier ook nieuwe zuigerveren voor, worden de koppen ook gevlakt etc. :?:

.. of is het gewoon een "los-vast" reparatie - en vind de specialist nieuwe zuigerveren, vlakken, etc. niet nodig :?:


Elferhenkie2 schreef:Zou je zoiets ook doen met je daily driver?


Nee - de Daily is tenslotte een wegwerp-product (sinds ik niet meer daily in een luchtgekoelde 911 rij) :idea:
Plaats een reactie