Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 nov 2014 16:10

Hallo,

Mijn Porsche 997 4S uit 2007 heeft motorschade. Begon met witte rook. Bij Porsche in de motor laten kijken en de cylinderwand is gescheurd.
Dat wordt dus een revisiemotor!

Ik lees dat je bij MH automobielen in Peize terecht kunt en dat er in Middelburg ook een bedrijf zit.

Iemand goede ervaringen of adviezen?

groeten,
Richard

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 nov 2014 16:15

Ik heb geen ervaring met beide bedrijven die je noemt, maar Michel van Auto Resto is in Nederland een autoriteit op het gebied van het herstellen van dit type motorschade. Ik zou hem eens benaderen: http://auto-resto.nl

Succes, dit soort berichten zijn nooit leuk :(

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 nov 2014 16:34

Maar gelukkig komt het maar bij een heel klein percentage van de 996/997 voor.........

not, helaas.
Sterkte.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 nov 2014 17:44

Zijn daar eigenlijk cijfers over bekend? Als op dit forum 6 keer per jaar een melding wordt gedaan over een motorschade bij een 996 / 997 dan winden wij ons daar over op en blijft het ook hangen. Ik ben heel tevreden met mijn 964. Maar als ik zou overwegen een 997 aan te schaffen, dan begrijp ik dat ik met een MK2 aan de veilige kant zit (met dito prijsplaatje :( ).

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 nov 2014 18:37

Welkom. Gewoon even contact met Resto opnemen.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 nov 2014 19:41

Ik zou zeggen kijk en vergelijk.
In Peize doen ze er ook heel wat per jaar.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 nov 2014 22:39

Slecht nieuws, ook de 997 heeft ontwerpfouten.... jammer maar het is eenmaal zo. iig weet ik zeker dat michel van auto resto goed werk afleverd. ik spreek jammer genoeg ook uit ervaring... succes gewenst. :thumleft:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

16 nov 2014 17:37

staat vast al ergens op deze site.

bearing.The truth of the matter is that 996’s failure rate from 1999 to 2002, and 2004 onward was less than 1%,
and between 2002 and 2004 the failure rate was between 4 and 10 percent. That being said my 1999 996 would have had a failure rate of less than 200 cars since approximately 21000 were made in 1999. The figure I got were from the law firm handling the class action lawsuit, and were found during discovery. A different bearing was used from 2002 to 2004.

bron: comment onder http://www.thetruthaboutcars.com/2010/0 ... 1-996-3-4/

feit is dat handgebouwde Duitse auto's meestal beter zijn dan niet handgebouwde Duitse auto's. efficientie en winst bejag door beurskoersen liggen hier natuurlijk aan ten grondslag. niets mis mee, als porsche nu 400.000 euro voor een 911 gaat vragen omdat hij dan uit een redelijk roestbestendig chassis bestaat en een bullitproof blok etc dan hoor je iedereen ook piepen.

zie e38
zie e30
zie w210
zie 993

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

18 nov 2014 14:07

Resto uit Nijmegen biedt aan om voor € 9.000,00 inclusief de BTW de motor te voorzien van nieuwe stalen cilinderbussen met nieuwe zuigers, krukaslagers worden vervangen, er wordt en modificatie aan de (water)koeling gedaan en tevens een modificatie die de olietemperatuur en watertemp. 5 graden lager houdt. Prijsopgaaf is inclusief uit- en inbouw, afstelling en programmeren.

MH Automobielen uit Peize heeft een andere werkwijze. Zij honen de cilinders uit en waar nodig vervangen zij deze. Vervolgens wordt er een harde laag nikkelseal aangebracht. Zij modificeren nog iets (ik weet niet hoe dat genoemd wordt) wat de onderkant van de extra zuigers koelt;


Ik zou graag willen weten welke werkwijze het beste is. Prijsstelling is ongeveer gelijk. Garantie 1 jaar.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

18 nov 2014 14:18

Als ik dit zo lees doe MH Automobielen vooral aan symptoom bestrijding. Kan ook werken, maar Resto pakt de oorzaak aan, het koelsysteem. Zou voor Resto gaan :salut: .
Succes.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

18 nov 2014 16:12

MH Peize installeert dus zuigerbodemkoeling, zijn kleine nozzles die bij een bepaalde druk opengaan en zo met olie de onderkant van de zuiger koelt. Zit zelfs standaard op een Volvo 940 uit 1993...

Weet niet wat er bij MH nog allemaal meer gebeurd, maar ik zou ook voor Resto gaan. Compleet package!

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

18 nov 2014 16:49

RD Automotive schreef:..wat de onderkant van de extra zuigers koelt


zal denk ik zijn: "wat de onderkant van de zuigers extra koelt"
Laatst bijgewerkt door MarcoB op 18 nov 2014 21:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

18 nov 2014 16:50

lees je ook eens in op hartech.org
Ook zij zijn al enige tijd bedreven in engine re-bullds en modificeren de motoren volgens het "closed deck"princiepe. Dit is ook toegepast door Porsche op de facelift 997.
Ik zie dat Resto nieuwe stalen cilinderbussen monteert, gebruikt hij geen alu?. Staal wordt, voor zover ik weet, niet gebruikt door Porsche als cilinderbussen en zal dus anders reageren op temperatuurverschillen in de motor. Koelprobleem van de waterkoelers is oa een te langzame aanpassing van de thermostaat op de olietemperatuur. Naast rustig warm rijden, zal je de wagen dus ook rustig moeten heet rijden.
Suc6.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

18 nov 2014 21:37

Mijn auto is door Resto gedaan en die heeft toen de cylinders bij Hartech laten doen.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

18 nov 2014 22:49

RD Automotive schreef:Zij modificeren nog iets (ik weet niet hoe dat genoemd wordt) wat de onderkant van de zuigers extra koelt.


Dat heeft Porsche ook bij de Cayman S gedaan en dat werkt niet echt.
Zie mijn laatste reactie in deze topic voor een uitleg hierover;

viewtopic.php?f=3&t=38056&p=1017614#p1017614

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 dec 2014 14:18

Bedankt voor de tips tot nu toe.

Ik twijfel of ik de reparatie met stalen cilinderbussen (liners) laat reviseren of met alu/nikasil. Hartech (UK) reviseert enorm veel motoren volgens de laatstgenoemde methode.

Heeft er iemand misschien positieve of negatieve ervringen met de "Hartech" methode?

http://www.hartech.org/porsche_996_997_ ... iners.html

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 dec 2014 17:39

Nicasil laag kost per cil. ca.200 euro per cilinder, zuigers enz. levert Porsche alleen per set......you do the math! :salut:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 dec 2014 18:01

RD Automotive schreef:Heeft er iemand misschien positieve of negatieve ervringen met de "Hartech" methode?


Zoals gezegd is mijn auto door Resto gedaan en hij heeft toen de cylinders door Hartech laten doen. En weet je wat? Hij loopt nog altijd mooi! :lol:

Het is echt een no brainer. Ze komen niet voor niets ook uit het buitenland naar Resto... :idea:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 dec 2014 21:15

Ik weet het. Resto heeft ook zeker mijn aandacht. Op dit moment geeft hij de voorkeur aan het plaatsen van stalen bussen ipv alu nikasil bussen.

Ik twijfel omdat dit een andere metaalsoort is met andere uitzettingen als aluminium. Staal in aluminium icm hoge prestaties zou op termijn toch tot problemen kunnne leiden.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die de Hartech methode hebben laten toepassen.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 dec 2014 23:18

jan-1 schreef:Zijn daar eigenlijk cijfers over bekend? Als op dit forum 6 keer per jaar een melding wordt gedaan over een motorschade bij een 996 / 997 dan winden wij ons daar over op en blijft het ook hangen. Ik ben heel tevreden met mijn 964. Maar als ik zou overwegen een 997 aan te schaffen, dan begrijp ik dat ik met een MK2 aan de veilige kant zit (met dito prijsplaatje :( ).


Ach, de meeste motoren van Porsche hebben een megaprobleem, na de introductie van de 996 eerste serie in 1997 duurt het dus tot modeljaar 2009 ( 997 Type 2) voordat een al 12 jaar bekend probleem een beetje is opgelost. De 964 was natuurlijk een natte krant ( Olie liep er aan alle kanten uit), bij de oude 2.7 braken er bouten af, bij een ander type was het een drama als je niet nadien hydraulische kettingspanners liet plaatsen. Nee op het gebied van motoren hebben de meeste Porsche een probleem.

Maar ook simpelere zaken zoals draagarmen, kunnen alleen helemaal vervangen worden, voor € 550,= per hoek. Echt zelden auto's tegengekomen waar de draagarmen zo snel van kapot gingen.

Een Porsche kost per jaar ongeveer net zoveel aan onderhoud, als een Audi per 100.000 km ( en mijn twee Audi's kosten elk per 300.000 km minder dan mijn Porsche per 2 jaar).

Dus ja, ik vind mijn 911 supergaaf en ik rij er veel in, maar kwa onderhoud zijn het hopeloze auto's !

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

14 dec 2014 23:53

Ik haak even in!
Beide methodes kan ik toepassen...echter gaat mijn voorkeur nu uit naar een staal legering zoals toegepast in de mezger gt3. Deze motoren kennen dan ook geen cilinder isssues.
Ik wil hartech zeker niet afvallen, ze leveren meestal prima werk.
Het probleem zit in de hardheid van de cilinderwanden. De originele zijn erg zacht en bros van structuur evenals de alu cilinders van Hartch.
Een 3.4 durf ik nog met alusil te repareren maar een 3.6 of laat staan een 3.8 krijgt bij mij 6 nieuw zuigers veren en staal. We hebben er nog geen enkele terug gehad.Echter wel enkele motoren gerepareerd met alusil die wegens een lekke radiateur weer stuk liepen. Dat blijft dus met geknepen billen achter het stuur.
De keus blijft aan de opdrachtgever maar de resultaten spreken voor zich..0 uitval en langer garantie.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

15 dec 2014 0:13

persoonlijk heb ik minder onderhoud gehad aan de porsche tov van mijn daily drivers incl de audi.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

15 dec 2014 9:51

+1 Ik ben even klaar met Audi

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

15 dec 2014 19:02

Ik had ooit een splinternieuwe Audi, heerlijke auto qua rijgedrag, MAAR moest ie wel eerst starten.

Tot op importeur nivo gezocht, oplossing niet gevonden. Sleutelcodes etc niets hielp,
Drie jaar ellende met die flop.....

:D :D :D :D :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Laatst bijgewerkt door duc11 op 16 dec 2014 18:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

15 dec 2014 19:39

Volgens Hartech:
There are several others in business that we expect to jump on the bandwagon (like selling LTT's after no research or testing) or try to find a cheaper alternative (like steel liners) that prove less reliable long term - but we don't mind those seeking to run their cars when they cannot really afford them going elsewhere as there are always plenty who appreciate quality engineering expertise and commitment and know who best to go to when they have engine problems.

http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... d%3F&mid=0
Plaats een reactie