Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
15 dec 2014 1:00
De *porsche staat nu al een paar weken stil wegens geen tijd en geen weer.
Nu had ik een ingeving, dacht dit ergens gelezen te hebben op een aanverwant forum.
Stekker van de DME los, dus geen ontsteking en geen benzinetoevoer, en auto gestart gedurende een 10-tal seconden zodat hij oliedruk opbouwde.
Gedachte is: zo zijn alle interne onderdelen nog eens rondgegaan en van olie voorzien.
Weet iemand: Zin of Onzin ???
15 dec 2014 1:31
Bij revisie of nieuwbouw van een Kever blok moet de oliedruk eerst opgebouwd worden. Dit om er voor te zorgen dat in het gehele blok genoeg olie zit en dus geen onderdeel 'droog' loopt tijdens de eerste seconden van de start. Hierbij start ik de motor enkele seconden zonder de bobine aan te sluiten, ongeveer 10 seconden. Daarna is er genoeg oliedruk om de wagen te starten (en meteen naar ruim 3500 toeren om de zuigerveren goed te zetten en nokkenas in te lopen, beetje varierend rond dat toerental voor 20-25 minuten. Smering voor de nokkenas is pas optimaal boven dit toerental ). Ik neem nu een voorbeeld voor een specifiek blok, maar het is natuurlijk van toepassing voor meerdere merken.
Je idee is dus goed om na langere stilstand te 'cranken' voor oliedruk. Zo is de olie weer een keer goed rond gegaan, en alle onderdelen voorzien van een laag olie.
15 dec 2014 1:40
En hoe zit het met corrosie in een blok dat een tijd stilstaat?
Af en toe smeren bied hier bescherming tegen maar corroderen een blok of onderdelen hierin langzaam?
15 dec 2014 8:51
dirk l schreef: Weet iemand: Zin of Onzin ???
... een goede olie is het halve werk ...... en daarmee is het rond laten draaien van de motor bij "langdurige" stilstand MI minder zinvol
15 dec 2014 11:15
Olaf, als je kijkt naar de moeite die het kost is het altijd zinvol. Bobine ontkoppelen en een paar seconden starten en je bent klaar.
15 dec 2014 13:47
DennisvdB schreef:... is het altijd zinvol.
Niet als je olie hebt die niet (goed) blijft "plakken" ..
dan draai je elke keer even zonder olie/smering
15 dec 2014 14:14
Wel eens gehoord van een Vincent-specialist over een klant die zn motor per kickstarter regelmatig even ronddraaide, zonder te starten.
Bleek erg veel schade veroorzaakt te hebben (ongetwijfeld na lange stilstand en vele malen kicken).
Kan dus wel schadelijk zijn in bepaalde gevallen.
Zou hem lekker met rust laten, de olie beschermt voldoende tegen corrosie.
15 dec 2014 15:10
Aha, ik denk dat jullie me verkeerd begrepen hebben. Ik heb het niet over elke keer dat trucje, maar enkel te doen ALLEEN als je hem daadwerkelijk gaat starten. Niet voor zo maar een keer te doen om hem daarna niet te gebruiken/starten.
15 dec 2014 21:30
Maakt niet uit welke olie je gebruikt, olie blijft echt wel deels aanwezig
Zie
viewtopic.php?f=9&t=43305
15 dec 2014 23:59
In die Patrol zal waarschijnlijk geen Motul 300V hebben gezeten. Toch goed om te zien en hetzelfde verhaal met een blok van een 2cv; die lag ruim 10 jaar stil, olie erbij, starten en lopen.
On topic: mijn 3.2 staat van november tot april stil (op rubbertegels, ander topic). Op een heerlijke voorjaarsdag ga ik er dan weer een stuk mee rijden. En geen polonaise tussendoor.
21 dec 2014 11:12
Ook hier staat de 3.2 stil in de wintermaanden...verwarmde garage, onder een hoes en aan de druppellader.
Ik ben ook echt niet bang dat ondertussen olie wegloopt oid, tis vh voorjaar starten en netjes wegrijden....
Overigens zagen de nokkenassen na 250k km's nog prima uit na inspectie vd klepspeling....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.