Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 7:13

Zoals bekend op dit forum wordt gesproken over de "plofmotor 3.4". Moet je nooit kopen. Beter een 3.6 of 3.8.

Ook bekend is waarom. Koelproblemen. Veel beschreven. Die koelproblemen kennen de 3.6 en 3.8 net zo. (996 MK1 en 2, 997 MK1)
Maar wat nooit gezegd is dat het 3.4 blok na het oplossen van de koelproblemen (lees Auto Resto) eigenlijk het meest betrouwbare blok van de drie is.
De 3.6 en 3.8 zijn nl. opgeboorde versies op het bekende thema. (en alles wordt weer dunner en fragieler).

de stelling is dus.



:salut: Na modificatie koeling op de 996/997 is de 996 3.4 de beste keus! :salut:

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 9:19

Zoals ik al in een ander topic heb gemeld heb ik het koelsysteem van mijn 996 ook laten aanpassen vorig jaar maart bij Michel. Hij heeft mij toen een hele uitleg gegeven.
Omdat het blok na de 3.4 steeds meer opgeboord is, zijn de cylinder wanden van de 3.4 dikker. En daar komt ook nog bij dat er in de 3.4 ander/betere zuigers zijn gebruikt.
Ik ben het daarom eens met je stelling.

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 10:46

Mee eens Ivo, NA modificatie.
Werd er gisteren niet verteld dat de 3.8 motor nog meer kans heeft op schade dan de 3.4 motor?
Ik hoor steeds meer mensen met problemen met de 3.8 S versie namelijk.

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 10:53

Zeker,
Volgens Michel "regent" het 3.8 blokken die problemen hebben. Schijnt door het dunnere materiaal van de cylinderwanden nog veel gevoeliger te zijn voor te hoge temperaturen.

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 11:11

Remmel schreef:Mee eens Ivo, NA modificatie.
Werd er gisteren niet verteld dat de 3.8 motor nog meer kans heeft op schade dan de 3.4 motor?
Ik hoor steeds meer mensen met problemen met de 3.8 S versie namelijk.


Helaas werd dit bevestigd. En een voorbeeld lag op tafel bij AutoResto

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 11:21

Helaas... en deze 3.8 motoren hebben toch al meer koelvloeistof.
Probleem lijkt me bij de 3.8 veel moeilijker op te lossen dan bij de 3.4/3.6
Terwijl als mensen een 997 zoeken toch graag voor de snellere "S" versie gaan, ik heb er mezelf ook op betrapt maar de koop ging toen om andere reden niet door.
Toch triest dat als je jongensdroom eindelijk voor de deur staat deze toch nog kan omslaan in een nachtmerrie :(

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 11:37

Het was een goede middag voor Boxster rijders (zelfde blok, basis voor alle 3.4-3,6-3,8 blokken): zij hoeven niks te doen, lekker rijden...

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 11:38

Ik weet niet hoe je er bij komt, dat de 3.6 een opgeboorde 3.4 is?
De boring is namelijk gelijk gebleven bij de 3.6, er is een langere slag gebruikt om meer cc te verkrijgen.
3.4 = 96 x 78 mm
3.6 = 96 x 82.8 mm

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 11:41

912 schreef:Het was een goede middag voor Boxster rijders (zelfde blok, basis voor alle 3.4-3,6-3,8 blokken): zij hoeven niks te doen, lekker rijden...

Gelijk als de luchtkoelers :wink: , gemeen hé want die genieten al zo van hun brulapen :drive:

PS
Wat staat die Ivo steeds vooraan bij de foto's :mrgreen:
Oja hij heeft ook een waterkoker nu :oops:

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 11:55

Frans D schreef:Ik weet niet hoe je er bij komt, dat de 3.6 een opgeboorde 3.4 is?
De boring is namelijk gelijk gebleven bij de 3.6, er is een langere slag gebruikt om meer cc te verkrijgen.
3.4 = 96 x 78 mm
3.6 = 96 x 82.8 mm


:idea: blijkbaar andere krukas & zuigers om grotere inhoud te verkrijgen, dus oneens met de stelling :!:

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 12:00

Ik heb geen Porsche en ook nog nooit gehad maar hoop er ooit wel eentje te bezitten. Heb wel eens bijna een Boxster van 1996 gekocht in 2009 of 2010 maar mede doordat ik daar wat negatieve verhalen over las is het een andere auto geworden.
Na die tijd heb ik in verschillende Porsche's meegereden, oa 996 GT3, 997 GT3, 997GT3 RS, 997 Carrera S en ik heb zelf zo'n 100km in een 997 Carrera S pdk cabrio mogen sturen.
Aangezien de 997 mij meer aanspreekt qua model dan de 996 en de prijzen van de 997 steeds verder dalen begon ik er al op te hopen ooit een 997 te kunnen kopen. Maar inmiddels heeft een kennis van me al zijn 3e motor in zijn 997 en dat in combinatie met de verhalen die ik hier lees drukt mijn enthousiasme de kop in.
Zijn die motoren nu echt zo slecht of lees je enkel de pechverhalen?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de motor van de 996 Turbo? De GT3's zijn ook beter neem ik aan maar totaal buiten budget.
Ik had gehoopt ooit een betrouwbare 997 onder de 30K te kunnen kopen maar dat zit er dus niet in. De 996 Turbo is al duurder en wordt er niet goedkoper op denk ik.

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 12:09

993Aventuragrun schreef: :idea: blijkbaar andere krukas & zuigers om grotere inhoud te verkrijgen, dus oneens met de stelling :!:


Inderdaad en daarnaast nog eens een kortere drijfstang.
Echter bij een gelijke boring en zuigerdiameter als de 3.4, dus de cilinderdiameter van de 3.4 is gelijk aan de 3.6
Nadeel van een kortere drijfstang, is dat deze een scherpere hoek maakt en dat er tijdens de werkslag meer druk wordt uitgeoefend op de cilinderwand.

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 12:16

Hmm ... dat maakt dan dat de langere drijfstang wellicht een + punt is, bij gelijke boring(om bij de stelling van TS te blijven).

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 12:26

Ach... Als je 3.4 of 3.6 het goed doet... Is de oplossing voor de koeling van de zesde cilinder gelijk. :mrgreen:

Vond de oplossing die de fabrikant heeft gevonden voor het schommelen van de temperatuur in de 3.6 wel verrassend.... We begrenzen de temperatuur schommeling, dan hebben die klanten een rustig gevoel :roll:

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 12:36

De beste keus voor de 996 blijft uiteraard het Mezger blok...... Heb je meteen een potent bakkie in handen; 996 Turbo, Gt3 of Gt2 :thumleft:

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 12:42

Ach, alles kan kapot, maar niet alles gaat kapot!

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 12:50

993Aventuragrun schreef:Hmm ... dat maakt dan dat de langere drijfstang wellicht een + punt is, bij gelijke boring(om bij de stelling van TS te blijven).


De stelling is naar mijn mening correct, ik zie het als de minst slechte (want qua constructie schoort er sowieso het e.e.a. aan de vroege 911 watergekoelde blokken).
Alleen de uitleg is incorrect, want er is geen sprake van een grotere boring bij de 3.6 in vergelijking met de 3.4

Een ander probleem met de blokken na de 911 3.4 (de 3.4 Cayman 3.6 en 3.8 ) zijn de gebruikte koppakkingen.
Ik heb al in een andere discussie naar het document hierover van Hartec verwezen.
Dit keer heb ik even een afbeelding uit het document gehaald, zodat het wat makkelijker meekijken is.

Bij de 3.4 911 motor werd er een koppakking gebruikt met verschillende diameter gaten, waar de koelvloeistof doorheen stroomt.
Hierdoor was de koeling beter te balanceren en kon er meer flow gestuwd worden naar de hetere cilinders.
Echter betekende dit dan wel, dat er twee verschillende koppakkingen gebruikt werden, één voor de linker en één voor de rechter bank.
Om kosten te drukken is Porsche vervolgens de diameters voor de koelkanalen gelijk gaan houden in de koppakking, zodat hij voor beide banken gebruikt kon worden.
Hierdoor was je echter wel de balans kwijt en de hetere cilinders werden minder gekoeld als met de oude koppakkingen.

Hieronder de afbeelding, de pijlen verwijzen naar de gaten in de koppakking waar de koelvloeistof doorheen stroomt.

Afbeelding

http://www.hartech.org/docs/buyers%20gu ... rt%205.pdf (vanaf pagina 29)

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 12:56

Frans D schreef:Inderdaad en daarnaast nog eens een kortere drijfstang.
Echter bij een gelijke boring en zuigerdiameter als de 3.4, dus de cilinderdiameter van de 3.4 is gelijk aan de 3.6
Nadeel van een kortere drijfstang, is dat deze een scherpere hoek maakt en dat er tijdens de werkslag meer druk wordt uitgeoefend op de cilinderwand.


Dat is inderdaad ook precies het probleem met de 3.6 en 3.8 zoals Michel gisteren haarfijn uitlegde en demonstreerde. Door de scherpere hoek in combinatie met de oververhitting en daardoor verminderde smering in de cylinderbank 4-6 gaat de zuiger overmatig kantelen en happen in de cylinderwand. Iets waar de 3.4 blokken veel minder last van hebben.
Ik ben het met het verhaal van Michel en zoals Ivo het hier omschrijft wel degelijk met de theorie eens dat de 3.4 in basis een veel sterkere motor is dan de evoluties daarvan. (Maar goed dat had ik jaren terug hier al eens geroepen... :twisted: )

porsje911 schreef:De beste keus voor de 996 blijft uiteraard het Mezger blok

Ach die hebben zo hun eigen kuren weer weet in inmiddels. :mrgreen:

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 14:28

Shiiit, de prijzen de 3,4 996en zullen wel snel gaan stijgen...... 8) Wel mooi dat er nu goede oplossingen voor zijn!

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 16:26

ja, nu nog een modificatie voor die lelijke voorkant en die te hoge kont en klaar ben je! :mrgreen:

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 18:03

Is er gisteren ook gesproken bij Resto over de kosten van diagnose en aanpassing? En zo ja hoe hoog zijn deze?

Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!

18 jan 2015 20:38

ik las zojuist in een ander topic dat de aanpassing onder de 1000 euro ligt, indien je blok in "prima" conditie is.
Plaats een reactie