Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
18 jan 2015 21:13
Hallo allen, ik ben net nieuwe in de porsche wereld en op dit forum (heb mij reeds al voorgesteld
)
Sinds kort ben ik de bezitter van een 911 2,7 uit 1976. Deze lekt alleen een klein beetje olie aan de linker kant van het carter. Hier is een schroef in gedraaid (zie foto) welke mij niet origineel lijkt. Heeft een van jullie enige idee wat:
a) wat hier origineel hoort te zitten?
b) of deze schroef te vervangen is zonder de olie van het blok af te tappen?
Foto:
album/album_page.php?pic_id=63607Alvast dank!
Laatst bijgewerkt door
Marco-911 op 18 jan 2015 21:31, in totaal 1 keer bewerkt.
18 jan 2015 21:37
Is dat niet een of andere sensor
Olietemperatuur
Als er olie langs lekt lijkt mij dat je hem niet kan vervangen zonder wat olie verlies
18 jan 2015 22:26
Zie geen schroef, tis een zelfborgende moer....
18 jan 2015 23:04
Willemb, dank voor het plaatsen vd foto gaat bij mij blijkbaar nog niet goed. Het is idd een zelftappende moer maar de dit lijkt mij niet origineel, dus mijn vraag is wat hoort daar te zitten?
19 jan 2015 0:44
Wat een zelftappende moer is weet ik niet, tis een zelfborgende moer. Er zit daar kennelijk een draadeind. Wat daar op moet zitten weet ik ook niet. Ben niet veel hulp geloof ik, sorry.
19 jan 2015 11:31
Als ik het goed zie is dat is het draadeind dat de blokhelften bij elkaar houdt op de plek van het lager van de de tussen-as. Zelfborgende moers is wel orgineel en lijkt op het eerste oog niet goed aangedraaid te zitten. Hier zou eigenlijk geen olie uit mogen komen, aangezien op die plek in het blok de helften strak tegen elkaar zitten met loctite ertussen. Echter het lekt nu en dat is geen enorm probleem, althans niet genoeg om het blok te splitsen. Als de motor net even stationair heeft gelopen (en nog niet zo heet is dat je je vingers brandt)en de meeste olie in de tank zit kun je hem verwijderen zonder al te veel problemen en vervangen door een nieuwe zelfborgende moer met aluminium ring/plaatje. Om de lekkage te stoppen zou ik het goed vetvrij maken en dan met een beetje Dirko tussen het aluminium plaatje en het blok weer vastzetten. (25Nm geloof ik, but correct me when I´m wrong)
Succes!
19 jan 2015 11:41
Draadeinde rechts onderaan
19 jan 2015 12:41
is toch een magnesium carter? Gat uit gelubberd wellicht?
19 jan 2015 13:28
Heinz dank je wel voor de reactie en tips! Het betreft een magnesium blok en aan de hand van de geplaatste foto lijkt het inderdaad een draadend om de carter delen bij elkaar te houden. Is het ook mogelijk om dirko toe te passen als het blok koud is of moet hij eerst even gelopen hebben?
19 jan 2015 13:43
Voor Dirko maakt het geen verschil, maar als het blok even stationair heeft gelopen heeft de oliepomp de meeste olie naar de olietank gepompt en is het olieniveau in je blok op zijn laagste punt. Hierdoor zal er geen olie langs het draadeinde lopen en kun je het goed vet vrij maken. Als je toch toe bent aan een oliewissel kun je natuurlijk het blok ook gewoon laten leeglopen.
Wel verstandig om even te checken of wat giulia hierboven aangeeft niet gebeeurt is en het draadeinde in het blok is losgekomen, maar dat merk je snel genoeg.
19 jan 2015 14:28
Ah vandaar even laten lopen dank voor de tip! Heb de moer al iets aangedraaid om te kijken of daarmee de lekkage oploste. Lekkage bleef, maar werdt wel minder. Voelde bij het aandraaien voldoende weerstand dus draadend in blok is nog ok neem ik aan.
19 jan 2015 14:31
Ontvetten kan neem ik aan met remmenreiniger?
19 jan 2015 14:34
Inderdaad, dat werkt prima
19 jan 2015 14:47
Top thanks!
19 jan 2015 15:41
Moeren gaan niet zomaar los, draadeinde is los gekomen. Dat is een vervelende.
19 jan 2015 17:28
Heinz, heb je een tip waar ik dirko kan kopen?
19 jan 2015 18:11
Ik heb het gekocht bij een Motor(fiets) speciaalzaak Motosport, zij hebben ook een webwinkel en ik denk dat andere motorfietszaken het ook wel verkopen.
19 jan 2015 18:58
Top dank je
19 jan 2015 21:45
Peter / Heinz, mocht de draadeind inderdaad los gekomen zijn (zal van het weekend ff checken) is het dan een idee om hem er helemaal uit te draaien, te voorzien van loctite en weer terug te plaatsen?
19 jan 2015 22:35
loctite en olie gaat dat lukken of je moet hem leeg laten lopen
en is het verstandig om een draadeind terug te draaien ben je dan niet bang dat je de hele draad vernield??
19 jan 2015 23:12
Hopelijk kun je hem gewoon vastdraaien. Als het tapeind loskomt dan is het mogelijk dat hij gewoon los is gedraaid, maar vervelender is als de draad eruit is getrokken. In beide gevallen denk ik niet dat je je blok daarvoor gaat splitsen. Het zal dan dus altijd een suboptimale reparatie worden. Als hij alleen maar is los gedraaid zou ik kijken hoe vetvrij je de tap in het blok kunt krijgen. Dan wel olie wel uit het blok verwijderen en met remmen reiniger en een rager ofzo de boel zo goed mogelijk schoon maken. Ik zou dan een nieuw tapeind gebruiken omdat de draad dan zo veel mogelijk in takt is en deze met loctite 271 vast lijmen. Mocht de draad eruit zijn dan zit je met een groter probleem. Dan zou ik zelf contact zoeken met een metaal specialist om te kijken of er iets mogelijk is met een grovere draad ofzo. Maar hopelijk is dit niet het geval
19 jan 2015 23:18
Dank voor de hulp en tips.
20 jan 2015 0:22
Zet de moer maar eens op het juiste moment. Als hij weer los komt heb je pech en moet het blok uit elkaar om een helicoil te plaatsen. Dit tapeind ondersteunt ook het lager van de tussenas dus moet wel goed vast zitten.
20 jan 2015 9:48
Vervelende is dat je bij het splitsen van een magnesium blok hoogstwaarschijnlijk moet gaan vlakken en lijnboren en dat kan flink in de papieren gaan lopen. Als er dus verder geen rede is voor een motorrevisie ga je dit niet doen en zul je dus een andere creative (lees suboptimaal) manier moeten vinden om de boel weer vast te zetten. Als dit niet lukt zal het tussen-as lager vanzelf de noodzaak voor een revisie worden.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.