Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

15 feb 2015 16:41

Ik heb sinds kort een 3.2 van 1984. Een compleet andere auto dan mijn vorige 996. Ik wist dat ik er op "achteruit" zou gaan qua techniek, maar ben wel benieuwd hoe de bak hoort te schakelen. Ik moet hem dus echt in de versnelling drukken. Vooral de 2e is een lastige. Het gaat niet allemaal even soepel.

Is dit typisch voor deze auto? Of zijn de synchromesh ringen versleten?

Wie heeft ervaring met dit type? Geen speculaties svp. (dat kan ik zelf ook :wink: )

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

15 feb 2015 16:49

Ik ga niet speculeren, maar ik denk dat wel vast staat dat als je 'm heel lastig in een (2e) versnelling krijgt, er iets niet in orde is..

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

15 feb 2015 16:57

nieuw laten afstellen
nieuw kunststof busje voorin
nieuw kruisstuk achter
had hetzelde maar nu is hij prima
paul geeris in heeze heeft het gemaakt top
:thumleft:

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

15 feb 2015 17:04

mod by horn; mooi dat je hier wat mee kan :wink: . wat je ook kan is [i]niet quoten als je op de laatste post reageert. zou tof zijn :wink: [/i]

Super!! Hier kan ik iets mee :wink:

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

15 feb 2015 17:35

Een goed afgestelde 915-bak schakelt bijna net zo smooth als een g50-bak. Afstelling is idd erg belangrijk.

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

15 feb 2015 18:15

Net zoals een verse, goede olie. Bij mij zit er nu Liqui Moly in (dacht GL4 of 5) en dat scheelt ook een hoop.

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

16 feb 2015 13:48

HaraldL schreef: Ik wist dat ik er op "achteruit" zou gaan qua techniek....


Oh ja? Totdat je 3.2 nog dik 20 jaar meegaat zonder noemenswaardige problemen.... :wink:

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakele

17 feb 2015 22:58

Ik vroeg me hetzelfde af. Mijn gaat ook er moeizaam in de tweede versnelling.
Nu heeft iedereen het over afstellen. Wat wordt er precies bedoeld met afstellen?

Heb trouwens al een nieuw kruissuk van wevo en de olie staat ook nog op de planning

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

18 feb 2015 9:47

Je kan een aantal zaken afstellen in je schakelsysteem...
De meeste winst is naar mijn mening te behalen bij het kruisstuk...
Je wil je schakelpook zo afsteld hebben dat je alle versnellingen goed kan schakelen.
Door met de afstelling van je kruisstuk te spelen kun je dit bewerkstelligen...

Afbeelding

De spline verbinding schuif je bijvoorbeeld uit als je denkt dat hij niet goed in zijn 1, 3 of 5 wil.
Je schuift hem in als hij niet goed in zijn 2 of 4 wil...

Je kan ook de volledige spline eruit halen en op een andere positie terugzetten als je denkt dat je de "achteruit" of zijn "5" slecht kan bedienen.

Alles is wel een beetje "trial and error"... dus gewoon een beetje proberen en je komt vanzelf achter het principe...
Snap je de werking, dan kun je ook je pook zo afstellen dat je er beter bij kan...

Note: Deze uitleg zegt alleen wat over de afstelling... als je bak gaar is kun je afstellen tot je een ons weegt... maar zorg er net minste voor dat je alle slijtage nylon delen hebt vervangen....

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

18 feb 2015 11:54

Veel mensen praten dan over "de charme" van een oudere Porsche :shock:
Vond het zelf altijd een min puntje dat stugge schakelen en kan je zeggen heb heel wat km's met deze bakken gereden :drive:
De laatste luchtkoeler de 993 die ik heb schakelt werkelijk als een zonnetje :sunny:
De meeste kennen het gevoel wel met een sprintje en net niet genoeg de koppeling ingetrapt en bang :oops:
Vooral de tweede versnelling maar bij normaal rijden en goede overbrenging is er goed mee te leven :salut:

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

18 feb 2015 12:01

Klopt, voor schakelen moet je echt even de tijd nemen bij die oude Porsche's...

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

18 feb 2015 12:42

Maat van me heeft nog een bak liggen, dacht van een 2.7 :?:
We kochten hem c.a. 20 jaar terug met een hoop onderdelen van een schade auto.
Hij wou hem onder zijn targa zetten maar die staat weer in originele uitvoering van de Politie bij PCG :wink:

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

18 feb 2015 14:23

Zitten er eigenlijk wel synchromesh ringen in deze bak? Als een Engelse auto (Triumph, MGB etc) van de jaren 60 t/m 80 slecht schakelt is het bijna altijd versleten synchromesh ringen. Of werkt het allemaal anders bij Porsche?

Bedankt voor de heldere uitleg Cloaca ! :D

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

18 feb 2015 14:28

Porsche heeft als eerste automobiel fabrikant synchromeshen in transmissies en dat al sinds de eerste 356's ... dus ja die zitten er wel in dus ook in 915 bakken.

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

20 feb 2015 11:24

Mijn 996 (2001) staat momenteel in de garage voor een geheel nieuwe versnellingsbak.
Ook die van mij had veel problemen met m.n. de 2e versnelling (stug schakelen, er weer uit springen etc.)
Via Ebay een splinter nieuwe versnellingsbak uit Duitsland laten komen.
Als je een beetje gaat Googlen kom je veel meer over dit probleem te weten, meestal is het dus versleten sychromesringen.
Voor de liefhebbers, en staan nog 160 nieuwe versnellingsbakken te wachten in Duitsland op een nieuwe eigenaar :D

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

20 feb 2015 12:34

Bij jou in de schuur zeker... :lol:

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

20 feb 2015 16:44

160 versnellingsbakken? interessant, heb je ook een website??

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

20 feb 2015 17:19

4Rens schreef:Via Ebay een splinter nieuwe versnellingsbak uit Duitsland laten komen.

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

21 feb 2015 10:49

Voor de geïnteresseerden, zoek even op deze woorden : FABRIKNEUES 996 Carrera 2 6-Gang Getriebe.

Die van mij zit er inmiddels onder en tevens de koppeling vernieuwd, een wereld van verschil :drive:

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

21 feb 2015 11:03

zo schakel ik . . . :mrgreen:

Afbeelding

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

25 feb 2015 11:08

4Rens schreef:Mijn 996 (2001) staat momenteel in de garage voor een geheel nieuwe versnellingsbak.
Ook die van mij had veel problemen met m.n. de 2e versnelling (stug schakelen, er weer uit springen etc.)

Dat is een probleem dat niet door de synchromesh veroorzaakt wordt, maar door een geveerd kogeltje dat niet goed blijft zitten.
Bij mijn oude 996 had ik een gereviseerde bak, maar nog steeds last met de 2. In de VS een gemodificeerd onderdeel gekocht, bij Erpa laten monteren, et voila, alles opgelost!
Omschrijving door mij is hier op het forum nog wel ergens terug te vinden.
Aan deze info heb jij niet veel, maar een ander wellicht wel...

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

25 feb 2015 12:31

Hermen 2 schreef:zo schakel ik . . . :mrgreen:


Deze is veel leuker:

Afbeelding


;)

Re: Hoe hoort een 3.2 van 1984 te schakelen?

25 feb 2015 12:39

wow. da's een leuke :cheesy:
Plaats een reactie