Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
07 apr 2015 12:01
Dit weekend een vreemde (lees verontrustende...) ervaring. Bij het starten van mijn Porsche Boxster S (2002) kwam er een grote wit/blauwe rookwolk vrij uit de uitlaat. Garage was meteen helemaal mistig... Duurde maar enkele seconden, daarna weer weg. Motor liep ook normaal. De volgende dag, ook bij een koude start, was er niets meer aan de hand. Ik weet dat de boxer motor de eigenschap heeft enige blauwe walm te hebben bij de koude start. Maar dit was wel heel erg veel....
Iemand hier een verklaring voor dit (tot nu toe eenmalige) verschijnsel, en moet ik me zorgen maken over de motor??
07 apr 2015 12:09
Na hoe lang stilstaan? Heb je na die start met rookpluim wel enige tijd gereden of de motor meteen weer uit gezet?
07 apr 2015 12:36
Ik had de dag ervoor nog gereden, niets aan de hand. Ik ben na "de start met rookpluim" gewoon gaan rijden, en ik heb niets meer gemerkt. Motor functioneerde naar mijn gevoel gewoon zoals normaal.
07 apr 2015 14:08
vermoedelijk het membraam stuk van de olieafscheider (OilAirSeparator) die op het blok zit en z'n lucht in het gasklephuis voert.
als dit niet meer werkt voert die olie mee in je lucht/benzine mengsel.
07 apr 2015 17:54
okee, had zoiets dergelijks al ergens gelezen. Is dit zelf te vervangen?
07 apr 2015 18:53
Ja, met een beetje handigheid goed zelf te doen...
07 apr 2015 20:57
dpRide schreef:vermoedelijk het membraam stuk van de olieafscheider (OilAirSeparator) die op het blok zit en z'n lucht in het gasklephuis voert.
als dit niet meer werkt voert die olie mee in je lucht/benzine mengsel.
Maar dan zou je toch continue blauwe rook moeten waarnemen en niet eenmalig zoals gemeld wordt.
07 apr 2015 21:14
Zelf zou ik er geen aandacht meer aan schenken. Dit gebeurt af en toe wel eens. Kan geen kwaad, is producteigenschap.
Bij roken bij (bijna) elke koude start wordt het anders en moet je wel kijken of er iets aan de hand is.
07 apr 2015 22:18
Gelukkig, ik ben weer gerustgesteld. Ik zal het goed in de gaten houden, en de olieafscheider laten nakijken als het nog vaker gebeurd.
07 apr 2015 22:40
Misschien is dit het begin stadium!
07 apr 2015 22:45
"been there, done that"
het gaat idd steeds vaker gebeuren en erger worden, mettertijd gaat ook nog de klep die het stationair regelt vervuild geraken en gaat bij koudstart je toerental "dansen" tot de motor opgewarmd is.
07 apr 2015 22:55
frans44 schreef:Gelukkig, ik ben weer gerustgesteld. Ik zal het goed in de gaten houden, en de olieafscheider laten nakijken als het nog vaker gebeurd.
Zou ik zeker doen, bij mij heeft het voor grote problemen gezorgd bij mijn 911, doordat er te veel olie de cilinders ingingen en daardoor de zuigerveren verbrand en verbogen zijn en er een roetafzetting op mijn zuigers zat en zoals je weet olie laat zich niet comprimeren en zodoende moet hij zijn kracht elders kwijt.
08 apr 2015 12:39
dpRide schreef:en gaat bij koudstart je toerental "dansen" tot de motor opgewarmd is.
Dat heb ik de laatste tijd al gemerkt. Is dit dus een aanwijzing dat ik de olieafscheider moet laten vervangen op korte termijn?
08 apr 2015 12:59
Ik zou preventief de motor laten reviseren, dat geeft toch wat meer zekerheid....
Als Erwin zegt dat je je niet te druk moet maken zou ik dat niet doen als ik jou was.
Hij heeft vaker aan porsches gesleuteld.
08 apr 2015 20:01
Ik heb ook nooit de kennis van Erwin in twijfel getrokken...., zeer gewaardeerd Porsche specialist.
08 apr 2015 21:44
Zorgt een defecte olieafscheider ook voor een verhoogd olieverbruik?
09 apr 2015 9:05
blijkbaar is er hier slechts één orakel
10 apr 2015 11:54
Mijn ervaring is dat de aos kaput ist. Je zal er misschien een tijd geen last meer van hebben, maar beter zal die niet meer worden. Onderdeel behoort blijkbaar bij porsche tot de standaard slijtagedelen.
De aos kost rond de 100 euro en is ''makkelijk" zelf te vervangen. Je moet wel van boven en onder toegang hebben tot de motor (bodemplaat verwijderen) om de onderste slangklem te kunnen bevestigen.
Grt Mark
17 apr 2015 15:47
als de zuigers plat liggen (boxer) en er een druppel olie via de zuigerveren (sluiten nooit 100% af) de verbrandingkamer in loopt kan dat gebeuren bij een start ...
01 mei 2015 17:16
Ook ik heb een Boxter s (2001) en had een paar weken geleden exact hetzelfde. Zorgt voor minstens 1 slapeloze nacht. Volgende dag even gegoogeld en dat zorgde toch weer voor een lichtpuntje. Bleek achteraf inderdaad de oliescheider te zijn (of zoiets...).
Hoewel er wel wat olie-opruimwerkzaamheden moesten worden uitgevoerd door de P-specialist viel de schade dus mee, uiteindelijk.
01 mei 2015 18:46
Ik heb het inderdaad maar 1 maal gehad, ik hou het in de gaten!!
01 jun 2015 22:07
robbie83 schreef:Zorgt een defecte olieafscheider ook voor een verhoogd olieverbruik?
Heeft er iemand antwoord op bovenstaande vraag?
Thnx
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.