Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
07 apr 2015 22:39
In december heb ik mijn 911 3.2 uit 1985 gedemonteerd om hem binnen en buiten netjes te laten spuiten.
De auto is rijdend in de garage gezet om hem te demonteren, nu ik hem aan het opbouwen ben, wil hij niet starten.
De bobine krijgt wel 12 volt maar vonkt niet. Het dme relais wordt maar deels bekrachtigd. Het gedeelte voor de brandstofpomp, 85b, 87, 30 en 87b wordt niet bekrachtigd. De bedrading van relais naar computer is ook doorgemeten en Ik heb al een ander dme relais geprobeerd en ook een andere computer. De krukas sensoren heb ik ook al gewisseld voor andere maar niets helpt
Wie heeft een goede tip
08 apr 2015 8:58
Als hij rijdend naar binnen is gekomen dan zou ik in eerste instantie zoeken naar een probleem in de aansluiting...
Ik zou niet snel onderdelen gaan vervangen...
Maar nu je dat station al gepasseerd bent dan wordt het alweer wat lastiger om de oorzaak te vinden...
Gewoon doorzoeken en volhouden..!! Anders een specialist erbij halen...
08 apr 2015 19:28
Cloaca, bedankt voor de reactie.
Had dit niet vermeld, maar heb eerst alle contacten nagelopen. De bedrading is er niet uit geweest alleen de motor en computer. De bedrading ziet er verder ook zeer netjes uit, er is niet of nauwelijks mee gerommeld.
Vermoedelijk is het iets kleins, maar ik kan het niet vinden
Als er nog tips zijn hoor ik het graag.
08 apr 2015 20:27
Alarm installatie met start onderbreking mogelijk actief?
08 apr 2015 22:00
Zit geen alarm op. Had natuurlijk wel goed mogelijk geweest.
09 apr 2015 7:04
Contactslot
09 apr 2015 7:17
Ook al een ander op geprobeerd
werkte ook niet.
09 apr 2015 8:27
Motronic, onder de rechterstoel kapot
Had ik toen, dezelfde klachten.
10 apr 2015 6:03
ok je hebt spanning op 85b,86,30
en 85 en de andere kant van de pomp hangen aan massa
en op 87b komt geen spanning?
alle massapunten gemeten?
wat doet 87 eigenlijk?
10 apr 2015 7:40
Op 30, 86, 87 heb ik spanning. Draad tussen 85b heb ik doorgemeten en is goed.
Dat de computer stuk zou, zijn lijkt me wel heel sterk. Ik heb er twee en zijn allebei uit een rijdende auto.
Er loopt van de computer een draadbundel naar de zekeringkast. Het is een dikke rood groen, een dikke zwarte en een dunne zwarte. De rood groene 87b is voor de brandstofpomp, de dikke zwarte 86 is voor de bobine, maar de dunne zwarte kan ik niet herleiden, weet iemand waar die voor is.
10 apr 2015 23:44
Het DME relais is eigenlijk zoals je kunt zien 2 relais in 1 behuizing.
Op de zwarte draad op 86 komt +12V als het contact aan staat, dat punt staat ook in verbinding met de Bobine.
Bij contact aan staat er dus spanning op de bobine als het goed is, en trekt het ene relais aan waardoor er ook 12V op 87 komt te staan, hiermee krijgt de DME computer spanning (en ook de fuel injectors).
Vervolgens hoort bij starten de DME de zwart/witte draad op 85B naar massa te schakelen, waardoor het tweede relais aantrekt en de fuel pomp van spanning voorziet waardoor deze gaat lopen. Tijdens het starten zou je dus in ieder geval ook 12V spanning moeten hebben op 87B.
Dat gaat bij jou kennelijk niet goed, dan is of dit relais niet goed, of het relais wordt niet aangestuurd door de DME. Dit kun je checken door tijdens het starten te meten of je tussen 87 en 85B wel 12 Volt meet. Als dat niet zo is, dan komt de sturing vanuit de DME niet aan bij het relais (bedrading of DME probleem), als de 12 V er wel is dan is het relais (of de bedrading op/rond 87B) defect.
Als dit allemaal wel klopt, dan werkt in ieder geval de power naar de DME wel, en ook de aansturing van de fuel pomp door de DME. In dat geval zou je ook een vonk moeten hebben, deze komt door de aansturing vanuit de DME pin 1 (groen). De DME hoort de bobine hiermee periodiek naar massa te schakelen, wel checken of de andere kant van de bobine wel op +12V staat.
Als dat allemaal klopt en je dan nog geen vonk hebt, zou je verder moeten kijken naar de bobine (kan spontaan de geest geven, wikkelingen kun je doormeten: tussen aansluitingen die naar +12V en DME gaan ca. 0.5 Ohm (erg lage weerstand dus) en tussen een van de aansluitingen en de kabel naar de verdelerkap ca. 6 kOhm. Als ook dat allemaal klopt zou je de sensoren op de krukas kunnen verdenken, of de bekabeling daarnaartoe.
Ik zou wel voorzichtiger zijn met wisselen van dure delen zoals de DME zonder eerst te meten. Een kortsluiting in de bobine kan ook de bobine aansturing in de DME opblazen... Dat wil je niet.
11 apr 2015 10:57
Hallo Lindemans.
Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik ga deze stappen zorgvuldig nalopen, en hopelijk ga ik de storing snel vinden. voordeel van dit soort storingen is dat ik nu gedwongen wordt om het DME systeem goed te leren begrijpen
Nogmaals bedankt
11 apr 2015 13:17
Bobine uitgewisseld, cq doorgementen, 12v circuit/hoogspanningscircuit.....en misschien mbv scoopje meten of je bobine geschakelde 12v krijgt......rotor in de verdelerkap uitwisselen.
Succes
11 apr 2015 14:23
misschien erg stom, maar toen ik mijn 3.2 nog had heb ik bij het uit en inbouwen van de motor 2 stekkers verwisseld op het aansluitblok aan de linkerzijde. Dat was bij mij het probleem. Ook gewoon rond draaien maar niet starten.
11 apr 2015 16:23
Zeker geen domme opmerking. Dat zijn de stekkers van de krukas sensoren. Bij mijn auto kan ik niet meer zien welke op welke hoort, dus wissel ik bij iedere poging om te starten
zodra hij weer start zal ik ze zeker merken.
@dial-888 de bobine is al gewisseld, mijn grootste probleem zit in de aansturing van het dme relais.
11 apr 2015 17:46
Is het DME relais wel OK ? Ik heb in mijn 964 altijd een spare relais aan boord. Geeft de bobine hoogspanning ?
12 apr 2015 21:35
Hij doet het weer
Alle tips van Lindemans opgevolgd, nieuwe krukas sensoren gemonteerd en volgens de uitleg van TONNY van Zweede afgesteld en hij doet het weer. Nu verder afbouwen en lekker gaan toeren.
Bedankt voor alle tips
12 apr 2015 22:47
Cool, altijd stoer om t weer draaiend te krijgen
20 apr 2015 17:50
aaiii nou wil ie van mij ook niet meer starten!
tussen 87 en 85B meet ik geen 12 Volt maar 8,3 tijdens het starten @@$$% wellicht brandstofpomp defect?
Lindeman kom er es in
20 apr 2015 18:12
en tussen 87b en massa 6,9V tijdens starten.... misschien toch DME relais?
ohhh 0,8 ohm tussen 87b en massa mmm lijkt mij de brandstofpomp
vervolgens 87b ten opzichte van massa gemeten zonder dat de connector op het DME relais was aangesloten en nu was deze 1,6 ohm.
20 apr 2015 20:43
Heb je de plusdraad van de brandstofpomp op zekeringkast al op een constante plus aangesloten om te checken of ie loopt?
20 apr 2015 21:54
ik heb het ff berekend I = U:R en ik kom op 15A , lijkt me wat teveel van het goede...of er is sprake van sluiting voor de pomp of defect in de pomp lijkt me...
ik koppel de pomp af en meet hem rechtstreeks door..
20 apr 2015 23:13
Haal anders bij zekering drie op zekeringkast de afgaande draad naar de pomp eens los en meet als je start of je daar 12V hebt. If so dan kan het inderdaad je pomp zijn (of probleem in draad tussen zekeringkast en pomp), if not dan andere oorzaak. Ik had onlangs om mijn 3.2 Carrera iets vergelijkbaars, pomp was goed (getest door draad naar pomp even op een constante plus te zetten) maar geen spanning op zekering 3. Bleek uiteindelijk de krukas snelheidssensor te zijn.
21 apr 2015 0:17
87b hoort dezelfde spanning te hebben als direct op de accu. Draait je startmotor wel snel genoeg rond en heb je direct op de accu tijdens starten wel een hogere spanning ? Dan vermoed ik eerder ergens een slechte verbinding, zekeingen in de zekeringkast willen ook wel eens slecht contact maken.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.