Inmiddels al weer bijna jaar geleden ontstond de noodzaak tot een reparatie. Nadat ik vorig jaar mijn voorwielophanging zelf had ververst (zou alleen turbo stuurstang plaatsen maar ik eindigde met nieuwe ophanging rubbers, poedercoaten, fusees) vroeg de specialist na het uitlijnen en uitwegen of ik nog wat wilde weten over mijn auto... Om een lang verhaal kort te maken hij klonk te rauw(roffel) hoger in de toeren en na wat meerdere opinie's links en rechts zelf kleppendeksel verwijderd en daar lag onderstaand draadeind.
Op dat moment denk je wat gaan we doen? Net het hele voorjaar bezig geweest met de ophanging en kunnen we weer niet rijden. Bovendien een grote financiële aderlating. Alles komt dan even langs, verkopen (zoveel rij ik er nou ook niet mee excuus), snel repareren, of houden en hoe dan verder. Verder had ik (194k km stand) nooit problemen met de motor, starten/lopen, nul olieverbruik etc. Nou ja het beste advies was om hem in de stalling te zetten en erover na te denken, ook gezien financiële impact. En na een winter op het porscheforum;-) toch voor een reparatie gegaan. En eigenlijk wist ik al, repareren wordt een revisie. Op diverse fora gekeken in hoeverre dit zelf te doen is (met name loshalen en afbouwen) en ik wilde ook graag leren hoe mijn auto in elkaar zit. En nul ervaring met motorblok. Aan de andere kant heb ik met de wielophanging ervaren hoe lang het kan duren op je oprit...en hoe je dat in je hoofd kan bezighouden.
Na wat mailen kreeg ik een super voorstel om op sommige onderdelen (zoals motor eruit, inlaat verwijderen) mee te kunnen helpen maar de revisie bij specialist laat uitvoeren. En hier is het begin april mee begonnen. Omdat ik zelf ook veel lees op het forum neem ik jullie maar even mee in mijn avontuur, wat al even onderweg is dus haal snel ff in;-) Auto na bijna 9 maanden uit stalling gehaald, draai de sleutel om en vroemmmm in 1x lopen. Met fluwelen voet naar specialist gereden.
Op de meest rechtse foto hierboven zien jullie het ontbrekende cilinder draadeinde. Je kan ook zien dat rechtsonder de cilinderkop zwarter is dan de rest doordat uitlaatgassen daarlangs ontsnappen. Het verwijderen van de inlaat ging nog eenvoudig, het verwijderen van de warmtewisselaars daarentegen is echt een mega klus. Zelfs als alle moeren los zijn met heel veel hitte komt ie niet zomaar los van het blok. Ook het loshalen van de bak met een vastzittende gaffelas (g50) was niet eenvoudig. Die Gaffel moet nog steeds losgehaald worden. Gelukkig was de koppelingsset nog goed.
Al in eerder stadium kunnen kiezen om koppen helemaal niet los te halen en er ongewijzigd op te zetten maar besloten om er wel los te halen omdat je niet weet hoe het eruit ziet. Maar goed ze zagen er nog goed uit en waren al eens eerder gereviseerd. Dan heb je nog optie om ze te schuren en terug te zetten of te laten reviseren (zo'n mooie gestraalde kop...) Een "waarschuwing" voor eenieder die zijn blok laat reviseren, je kan enorm gulzig worden met al die mooie spulletjes die je daar ziet staan. Er is altijd een keuze om de "don't fix if it ain't broken" strategie te volgen maar die is lastig vol te houden. Ik persoonlijk wil niet onnodig veel geld uitgeven maar ook geen verkeerde beslissing nemen waar je later spijt van hebt als je 2 jaar verder bent. Dus toen specialist van zijn revisiebedrijf vernam dat inlaatkleppen aantal honderste onder minimum waren en klepzittingen ook niet meer konden worden ingefreesd (in vorige revisie al te diep gefreesd) dan kan je nog steeds kiezen om het zo te laten maar als je toch eenmaal die kant bent opgegaan....Wat goed is om te doen om alle bedragen dan op te tellen en consequenties over het geheel te laten zien. Dan kan je beter je keuze bepalen. Alle bedragen (bijvoorbeeld een klepzitting of draadeind) vallen per stuk wel mee. Maar het gaat vaak x6 of x12, btw erbij...en hoppa de teller loopt ongemerkt hard op. Ik heb wel getwijfeld wat te doen maar nog niet echt spijt van de keuzes. En ik weet dat als de spulletjes straks glimmend aan het blok hangen er zeker geen spijt is maar je kan er ook een hoop andere dingen voor doen. Maar goed al die zaken zijn nu dus onderweg om heel mooi te worden (cilinders worden ook gehoond en zuigers voorzien van nieuwe zuigerveren). Drijfstanglagers worden ook vervangen. Omdat koppen al gereviseerd waren heeft specialist er eerst 1 losgehaald om te checken of ze al eens vervangen waren. Dat was niet het geval, zagen er wel nog redelijk goed uit, kan best nog een tijd mee maar meer een no-brainer om deze sowieso te vervangen.
Waar ben ik zelf mee bezig. Met zo'n beetje alles wat schoon te maken en te poetsen is (kleppendeksel, fan-dynamo wordt gereviseerd-, de kap, aansluitrubbers, je kan het zo gek niet bedenken) de inlaat en de uitlaat. Ik zal van uitlaat nog wel foto maken. Ik heb mijn duim erop stuk gepoetst. Ook van de inlaat heb ik de klemmetjes, houdertjes, maar ook benzinerail (galerij geloof ik) etc eraf gehaald. Een fijn werkje voor in de open lucht want benzine komt er nog wel uit, doeken en een potje erbij nodig. Geen idee wat allemaal beschermt moet worden maar heb er maar ballonnetjes omheen gedaan
Alle klemmetjes ga ik geel laten passiveren/verzinken. In het schoonmaken en eraf halen gaat veel tijd zitten maar verwacht daardoor wel mooier resultaat. Zie je van buiten dat motor binnen ook vernieuwd is. Komende week haal ik de versnellingsbak op om deze ook schoon te poetsen. Zien er straks niets van maar ik weet het en nodig iedereen uit om op de straat te gaan liggen
Zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen, vakantieperiode komt eraan maar daarna zal de opbouw met gereviseerde delen gaan beginnen. Mochten jullie nog (schoonmaak/poets) tips hebben dan hou ik me aanbevolen.