Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 0:05

Beste forummers, vandaag een heerlijk ritje Frankfurt vv gedaan, wat loopt en stuurt dat ding van mij toch lekker tegenwoordig na het nodige werk van Erwin en Mittelmotor.

Wat mij opviel dat de temperatuur van de motor vanmorgen bij lage temperatuur buiten en netjes 100-120 rijden ruim onder het middenstreepje blijft; overdag toen t wat warmer werd ook nog onder het middenstreepje. Bij constant 140-150 staat hij vervolgens precies op het middenstreepje, bij constant 160-170 een heel klein beetje boven het midden.

Herkennen jullie dat afhankelijk van de belasting de motor zichtbaar warmer/kouder loopt ?
Anders zou ik mn thermostaat eens moeten checken wellicht ?

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 0:13

had ik met mijn 3,2 ook wat verschil in meter
en met warm weer in de file loopt hij ook flink wat op
geen probleem denk ik
:D

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 9:07

bij kouder weer en normaal weggebruik komt ook mijn 3.2 niet eens op temperatuur, daar komt hij pas op bij hogere belasting van de motor. dit kun je voelen aan de koeler rechts voor in je spatbord, is de olie koeler nog koud is de thermostaat nog niet open dus je blok nog niet geheel warm. de waarde die jij opgeeft zijn gelijk aan mijn 3.2 dus verder niets bijzonders. en inderdaad een heerlijke auto zelfs voor de lange afstand, gaat niet vervelen zeg maar.

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 9:53

Heb geen 3,2, maar een 3,6 :D

Maar exact dezelfde ervaringen zoals Lindemans en de 2 eerdere posten omschrijven.

Lijkt mij dus normaal.

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 11:11

Thanks guys !
Dan lijkt het wel te kloppen dus.

Inderdaad opvallend hoe heerlijk het is om met dat ding onderweg te zijn, zo permanent op 4.000 RPMetjes.

Ik begin wel te merken dat je niet meer een snelle vogel bent in vergelijking met de standaard Golfjes en A3tjes die rond rijden; aan de andere kant merk ik wel steeds meer bekijks onderweg. Het is inmiddels kennelijk toch wel een klassieker waarmee je op pad bent, heel veel duimen omhoog ook van 991 rijders.

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 11:19

zo heel veel langzamer ben je niet met de 3.2, lange afstanden en goed warm rijden doet wonderen bij het meekomen met het overig verkeer. ik trek die nieuwe gebakjes er niet uit maar blijf ze bij totdat zij op de begrenzing zitten en dan ......... :twisted:

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 11:46

De olietemperatuur van de 3.2 is afhankelijk van rijomstandigheden en buitentemperatuur, dus schommelt. In de winter zelfs niet over de helft te krijgen bij mij. Niet zo als een moderne auto met een afgeregelde watertemperatuur op 90 graden.
De thermostaat naar de radiator in de voorwielkast gaat bij mijn 3.2 overigens pas open als de temperatuur ver over de helft is, dan zie je de temperatuur een stukje terugvallen. Meestal moet ik daarvoor bij heet weer in een file staan... :oops:

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 11:56

Nicolò schreef:De thermostaat naar de radiator in de voorwielkast gaat bij mijn 3.2 overigens pas open als de temperatuur ver over de helft is, dan zie je de temperatuur een stukje terugvallen. Meestal moet ik daarvoor bij heet weer in een file staan... :oops:

dit kan in houden dat jouw thermostaat van een hogere waarde is of misschien wel vervangen moet worden. bij normale buitentemperaturen (vanaf 18 a 20 gr.) hoort hij tijdens het rijden na ongeveer 15 a 20 minuten gewoon open te gaan. de motorolie temperatuur schommelt tussen de 105 en 125 graden, gaat jouw thermostaat later open dan gewoonlijk dan zal jouw motorolie meer richting de 125 dan de 105 zijn wat weer invloed heeft op de kwaliteit van de olie op den duur.

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 12:08

De motorolietemperatuur wordt dus niet zo hoog in mijn 3.2.

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 14:11

juist wel aan de hogere kant maar niet te hoog, als jouw naald over de helft aangeeft is de temperatuur van de motorolie ongeveer 125 gr. Goed mee te leven en kan geen kwaad maar persoonlijk zie ik hem iets lager bij normaal gebruik. jouw thermostaat mag wel iets eerder opengaan waardoor de olie iets eerder gekoeld wordt. voorwaarde is wel dat jouw meter de redelijke juiste waarde geeft.

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 14:22

En zo hoog komt die naald dus eigenlijk alleen als ik bij heet weer in de file sta.

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 14:25

dan kan ik alleen maar beamen dat je een goede auto hebt met een goed werkend koelsysteem. :thumleft:

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 14:33

Thanks! :salut:

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 17:10

Mijn temp. naald en dat bij warme motor en zomerweer. Blijft gemiddeld net onder de streep en in een file er net boven de streep.

http://youtu.be/nKv0IHLlqDw

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 17:12

Taxi Hans schreef:zo heel veel langzamer ben je niet met de 3.2, lange afstanden en goed warm rijden doet wonderen bij het meekomen met het overig verkeer. ik trek die nieuwe gebakjes er niet uit maar blijf ze bij totdat zij op de begrenzing zitten en dan ......... :twisted:


Ja klopt helemaal, het blijft rustig maar gestaag doortrekken tot over de 200.
Ik moet bij wegrijden even wennen aan de tragere reaktie op het gas nu ik een elektrieke i3 gewend ben...

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 17:18

hoe durf je het te vergelijken. :twisted: :lol: :mrgreen:

Re: Temperatuur 3.2 motor

30 apr 2015 18:03

lindemans schreef:Wat mij opviel dat de temperatuur van de motor vanmorgen bij lage temperatuur buiten en netjes 100-120 rijden ruim onder het middenstreepje blijft; overdag toen t wat warmer werd ook nog onder het middenstreepje. Bij constant 140-150 staat hij vervolgens precies op het middenstreepje, bij constant 160-170 een heel klein beetje boven het midden.



Als jij bij 12 graden buiten een half uur in een dun T-shirtje heel relaxt gaat wandelen, blijf je gewoon koud. Als je daarna een tijdje stevig doorloopt verdwijnt de kou en krijg je het warm genoeg. Probeer eens een half uur te joggen, dan krijg je het echt wel warm. Daarna weer rustig gaan wandelen en de temperatuur zakt wel weer.

Als jij dit herkent, overweeg je dan om naar de dokter te gaan om te vragen of dit normaal is :mrgreen:

Bij constant rustig rijden, wat ik hier lees als normaal, is dus 'niet normaal' voor een Porsche. Pas bij constant 140- 150 km/h voelt hij zich lekker, komt de olie lekker op temperatuur en staat de naald ideaal, precies in het midden.

Het is net als bij het sporten. Als je je lang erg inspant, is dat op dat moment zwaar en krijg je het er warm van. Na die tijd voel je je meestal wel beter. Een motor die een tijd meer prestaties mag leveren wordt er ook niet slechter van. En ja, hij heeft het dan ook even wat warmer.

Re: Temperatuur 3.2 motor

01 mei 2015 9:18

Mooie Analyse Erwin.

Ongeveer 20 kg geleden liep ik nog wel eens de halve marathon, ik herken de warmtehuishouding die je beschrijft.
Mijn enige sport momenteel is waterpolo (geen geintje); daar blijf je, of je je nou enorm inspant of niet, op gelijke temperatuur. Zweten doe je in ieder geval niet. Dat effect hebben die watergekoelde machientjes natuurlijk ook :-)

Re: Temperatuur 3.2 motor

01 mei 2015 9:19

jij bent dus een watergekoeld typetje zeg maar Lindemans. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Temperatuur 3.2 motor

01 mei 2015 18:14

Taxi Hans schreef:jij bent dus een watergekoeld typetje zeg maar Lindemans. :mrgreen: :mrgreen:

Ja maar ik heb geen watergekoelde auto's meer :-)

Re: Temperatuur 3.2 motor

01 mei 2015 18:20

@LIndemans: ik ben toch fanatiek waterpoloër geweest en ik zweette dus wel bij (enorme) inspanning. In het water merkte je dat wellicht wat minder, maar zodra je eruit stapte... vraag die overblijft: ben ik nu een lucht of watergekoeld type? :D

Re: Temperatuur 3.2 motor

01 mei 2015 21:31

geertsabine schreef:@LIndemans: ik ben toch fanatiek waterpoloër geweest en ik zweette dus wel bij (enorme) inspanning. In het water merkte je dat wellicht wat minder, maar zodra je eruit stapte... vraag die overblijft: ben ik nu een lucht of watergekoeld type? :D


Als veteraan ga ik niet zo hard, wellicht komt het daardoor. Jij bent dan watergekoeld, maar met te weinig koelcapaciteit. Een soort 996 die eerst nog langs Resto moet zeg maar :-)

Re: Temperatuur 3.2 motor

02 jun 2015 17:03

geertsabine schreef:ik ben toch fanatiek waterpoloër geweest en ik zweette dus wel
Ik ook. Nog sterker: ik wist niet eens dat ik in het water zo kon zweten. Ik zweette hard en ik was in die tijd in topconditie.
Hoe dan ook, waterkoeling is niks voor mij :D
Plaats een reactie