Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
02 jun 2015 11:01
Hallo,
Sinds een paar maanden heb ik regelmatig problemen met een uitvallende auto. Het is echt een probleem wat zich voordoet bij lagere snelheden en bij stadsverkeer of provinciale wegen. het gaat om een 964 Targa uit 1989
Soms zo erg dat de auto bij elk stoplicht of rotonde compleet uitvalt en ik weer moet starten.
Eerst had ik het idee dat het alleen gebeurde als de motor erg heet was en ik terug schakel voor een stoplicht maar nu gebeurt het ook als de motor niet heel warm is.
meestal gebeurt dit in combinatie met een beetje stotterende motor die niet heel soepel loopt, als dat gebeurt valt hij daarna ook makkelijk uit. lampjes op rood en alles valt uit. op tijd koppelen of extra gas werkt niet.
Het is niet constant een probleem maar komt wel de helft van de ritjes voor, erg vervelend dus.
iemand een idee want onze specialist heeft geen idee meer....
thanks
02 jun 2015 11:09
Onder de kofferklep, onder de tapijt, aan de bijriderskant, vlak voor het paravaan is een plastic doos. Onder de deksel zie je dit.
DME Relais vervangen en een reserve kopen.
Onderdeelnummer: 993.615.227.01
02 jun 2015 11:19
Zal eens navragen maar volgens mij is die al gecheckt en vervangen.
Vreemde is dat het ook niet constant een probleem is. Afgelopen zaterdag valt auto in 5 minuten 8 keer uit bij elk stoplicht.
vervolgens laat ik de auto een uurtje met rust en daarna rij ik zonder problemen en zonder hapering naar de parkeergarage....
erg onvoorspelbaar dus.
wel tricky want heb het ook al eens gehad met een langzame bocht en dan valt de stuurbekrachtiging ook ineens weg.
02 jun 2015 11:30
Stationair regelklep ook al gecontroleerd
02 jun 2015 11:38
Inderdaad wat Willem zegt kan ook een oorzaak zijn.
Een DME relais kan ook soms werken en soms niet, een intermitterende storing dus. In meeste gevallen als je auto stottert en uitval is het een foutieve DME. Een vieze stationairklep moet je merken als de auto niet stationair wil lopen als de motor koud is
02 jun 2015 11:46
Is dat weer de bekende "stappenmotor"
Had dat uitvallen ook een paar keer met mijn toenmalige 964
02 jun 2015 12:07
Op het gevaar af off-topic te raken: Vroegah, toen ik nog in Engels blik en plastic reed met 'electronics proudly verrek up by Lucas, the King of Darkness' was dit altijd een net wel / net niet goed vast zittende massaverbinding.
02 jun 2015 12:12
Auto loopt stationair goed, ook bij koude motor.
er zijn ook ritjes die perfect gaan zonder enig probleem en zeker op de snelweg hapert de motor niet.
Maar dat uitvallen bij ritjes in de stad of er net buiten blijft wel hardnekkig.
Thanks voor de tips tot dusver
02 jun 2015 12:54
Als de koude motor goed loopt dan kan het NIET de stationair regelklep (of stappen motor
) zijn.
Zoals Johann al aangeeft zou het DME relais de eerste verdachte zijn, maar als die al uitgesloten is, dan kunnen nog vele oorzaken jou probleem veroorzaken.
Op afstand is het altijd lastig een diagnose te stellen, maar ik doe nog 1 poging. Laat even je accu bedrading controleren, dus de accu polen en ook de verbinding van de massa kabel aan de carrosserie.
Ik zit toch te denken in de richting van een slechte verbinding ergens in het ontstekings systeem, waarbij ik ook diverse sensoren reken, zoals de BDP sensor.
Succes
02 jun 2015 13:04
Ah. ook weer iets geleerd
02 jun 2015 16:04
Verdelerkappen gecontroleerd?
02 jun 2015 17:01
Bij koude motor wordt O2 sensor genegeerd. In deze verdenk ik on die reden de lambdasonde.
Kun je overigens uitlezen (error 25).
Koppel de lambda maar eens los indien het probleem zich voordoet.
02 jun 2015 17:02
Zou het een 89 964 probleem zijn, ik had precies hetzelfde met mijn 89er, met 92er nergens last van.
02 jun 2015 17:07
lmm, cylinderkopsensor.
02 jun 2015 17:35
in het donker ff met de plantensproeier een ' wolk' sproeien boven verdeler en bougies kabels.
Bobine(s) kunnen het ook zijn, zwarte kappen er af en kijken of de connectoren groen zijn uitgeslagen.
Valse lucht kan het ook nog zijn.
Bij welke specialist ben je geweest?
Heeft hij de P uitgelezen?
02 jun 2015 18:32
Misschien lucht bij de olie?
02 jun 2015 18:35
Binko schreef:Op het gevaar af off-topic te raken: Vroegah, toen ik nog in Engels blik en plastic reed met 'electronics proudly verrek up by Lucas, the King of Darkness' was dit altijd een net wel / net niet goed vast zittende massaverbinding.
Prince of Darkness...
Ken uw klassiekers.
02 jun 2015 18:42
al eerder opgemerkt, check de verdelerkappen en rotors, die zitten er vaak al jaaaaren op en worden weinig gechecked. Check dan ook meteen het getande snaartje dat de secundaire verdeler aandrijft.
02 jun 2015 19:28
Als je de bougiekabels en verdelers met de plantenspuit controleert, vergeet dan niet de bougie kabels achter de motorbeplating (dus onder de auto te contoleren) zoals ik deed
Uiteindelijk zat bij mij daar het probleem
Ik verwacht eigenlijk niet dat de bougie kabels het probleem zijn daar het af en toe gebeurt en bij lagere toerentallen. Verdelers, rotors en bougiekabels geven meestal bij de hogere toerentallen (>3000) problemen als deze verouderd zijn.
03 jun 2015 14:43
thanks voor de input tot dusver.
Probleem ontstaat eigenlijk alleen bij lage toerentallen, dus echt bij terugschakelen en dan net voor het moment dat de lagere versnelling aangrijpt en toerental stijgt.
Het lijkt dus net te gebeuren bij koppelen en als de toerenteller onder een soort kritische grens duikt.
Precies op dat moment valt hij uit.
03 jun 2015 14:52
Dan lijkt mij de ISV de veroorzaker.
Deze is vrij eenvoudig te reinigen.
Slangen Losmaken, remreiniger erin spuiten en gangbaar maken met een voorwerp wat geen krassen achterlaat op de klep. Terugplaatsen met nieuwe klemmen. Sluit je meteen uit dat de slangen naar de ISV de veroorzaker zijn (vacuum).
Je kunt de ISV testen met een 'Hammer' of 'Scantool'. Test opent en sluit de klep, je moet dan een harde klik horen.
....maar dat heeft de specialist natuurlijk al getest (-;
Laatst bijgewerkt door Kappi2907 op 04 jun 2015 7:00, in totaal 2 keer bewerkt.
03 jun 2015 16:58
Ik ga de specialist maar eens bellen en vragen of hij deze zaken heeft gecheckt.
wel lastig want het is een Duitse garage net over de grens. We hebben nog garantie maar zijn wel elke keer de auto een week kwijt en
hij krijgt het dus vooralsnog niet gefikst.
03 jun 2015 19:05
lekkere Spezialist...
03 jun 2015 20:25
Dacht ik ook al. Een beetje specialist heeft dit probleem volgens mij vrij snel opgelost.
03 jun 2015 23:02
Een week ....
Anyway, die ISV / stappen motor doe je zo zelf, Carburateur reiniger, geen andere reiniger !
Kan wel degelijk het geval zijn, koude of warme motor.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.