Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
19 jun 2015 10:44
Beste techneuten,
Sinds gister eigenaar van mijn eerste Porsche, zie voorstel topic. Dit is een 996 C2 uit 2000, handbak.
Bij aankoop met proefrit was het mij niet opgevallen maar gister in eerste rit naar huis veel in de file gestaan en daarbij volgend probleem vast gesteld:
Bij stationair draaien gaat er een flinke trilling door de hele auto. Zo erg dat de leuning van de (lege) passagiersstoel aardig heen en weer vibreert. Dit lijkt mij niet normaal.
Toerental is/lijkt wel mooi constant en verder klinkt en presteert de motor zoals het volgens mij hoort. Geen gekke geluiden. Motor zelf lijkt optisch ook niet echt te schudden als deze draait.
Auto heeft 115dkm op de teller. Uit de (dealer) onderhoudshistorie kan ik volgende relevante reparaties opmaken:
2009 bij 98dkm: bougies
2009 bij 102dkm: LLM + 6x bobine vernieuwd
2013 bij 114300 km: brandstofpomp
2014 bij 114800 km: beurt + uitlaten vernieuwd
Zoals uit hierboven is op te maken heeft de auto de laatste jaren erg weinig gereden. Ik hoop en verwacht dat dit een van de oorzaken is en het vanzelf weer weg gaat of is er iets anders aan de hand waarover ik me zorgen moet maken? DMF heb ik gelezen, wist niet dat deze auto dat had... geeft een defect DMF deze symptomen?
Zouden het ook gewoon de motorsteunen kunnen zijn?
Alle tips welkom,
19 jun 2015 10:58
JV996 schreef:Toerental is/lijkt wel mooi constant......
Op welk toerental dan? Als deze te laag is dan zou dat kunnen natuurlijk...
Laatst bijgewerkt door
Cloaca op 19 jun 2015 11:12, in totaal 1 keer bewerkt.
19 jun 2015 11:11
meestal eerst de bobines en dan de knal.
19 jun 2015 12:52
Stond de airco aan? Met mijn Boxster had ik ook weleens dat de auto/motor onrustiger liep wanneer ik de airco inschakelde. Ook alleen bij stationair toerental.
19 jun 2015 15:44
Met airco aan of uit maakte geen verschil. stationair toerental is niet af te stellen lijkt mij.
21 jun 2015 17:15
@jv996, ik heb hetzelfde, bijrijdersstoel trilt iets tijdens stationair draaien met warme motor, zet ik de airco aan , dan loopt de motor trillingsvrij omdat ie dan de airco pomp als extra weerstand heeft om aan te drijven en dus ook iets meer brandstof krijgt
Heb t laatst nagevraagt aan Porsche monteur en volgens hem is dat normaal, Porsche is Porsche , geen jaguar. Bij een GT3 is t nog erger, zijn ook geen motoren die stationair mooi hoeven te draaien, t blijven sportblokken en die draaien stationair nu eenmaal niet op hun mooist.
24 jun 2015 12:16
Bedankt allen voor de tips en suggesties. Ik heb vandaag nog eens wat beter hierop gelet en idd, met airco aan is de trilling zo goed als weg.
Stationair zonder airco en andere verbruikers zit, afgaand op de streepjes op de teller, zo rond of iets onder de 700RPM. Zoals gezegd gaat er dan een trilling door de auto wat vooral opvalt door een vibrerende passagierstoel.
Met airco aan gaat dit naar rond de 800RPM en is de trilling zo goed als weg.
Andere verbruikers (lichten, achterruitverwarming, stoelverwarming) lijken geen invloed te hebben op het stationair toerental.
Het zal wel zo horen, maak me verder maar geen zorgen.
24 jun 2015 12:43
Goed om te horen!
24 jun 2015 18:58
Ik heb met mijn 996 ook die trilling gehad. Dat komt omdat de motor statoniar eigenlijk wat te langzaam draait, met airco aan gaat het toerantal omhoog waardoor de motor minder trilt. Ik ben bij Michel van auto Resto geweest die het toerental heeft aangepast. De motor draait nu veel mooier zonder trillingen. Bij komend voordeel is dat hij makkelijker oppakt. Misschien kan auto Resto ook iets voor jou betekenen.
24 jun 2015 19:32
Klopt, Michel heeft een management upgrade voor de 996...
24 jun 2015 20:07
Michel heeft management upgrade voor 996 iemand die weet wat dat inhoudt?
Alleen stationair vehogen of meer "goodies" ?
Altijd leuk te weten toch?
24 jun 2015 20:11
Schijnt rustiger te lopen en nog wat meer soeplesse en vermogen heb ik mij laten vertellen...
24 jun 2015 21:11
Klopt. Auto rijd na aanpassing toerental veel soepeler. Ik ben er zeer tevreden over.
25 jun 2015 18:58
Hoe wordt die update gedaan via ODB poort of wordt chip gewisseld in het Motronic blik? Wat zijn de kosten en is er ergens ee lijst met wat de updates precies zijn?
Misschien dat Michel het kan posten weten we het allemaal..anders bel ik even altijd nieuwsgierig en in voor verbetering
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.