Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
11 jul 2015 22:02
We hebben vandaag een hele mooie ANWB rit in Friesland gereden.
Buitentemperatuur ongeveer 26 grafen.
Over de kleine k*tweggetjes reden we tussen de 30 en 50 km/u en dan liep de watertemperatuur op naar 90 tot 92 graden.
Boven de 80 km/u zakte hij weer iets naar 87 graden.
Is dit normaal.
Zat eerlijk gezegd zo nu en dan met kromme tenen en ging maar weer wat harder rijden om wat koelwind te krijgen.
En ik heb (op klinkerwegen) een rammel bij het linker achterwiel.
Wat kan dat zijn?
11 jul 2015 22:09
Rammel ? Geen idee. Koelwater-temperatuur lijkt mij heel gewoon.
In mijn oude Astra'tje staat'ie standaard op 90 graden. het rood is
bij 110 geloof ik.
11 jul 2015 22:21
Als het maar weer snel herstelt met rijwind, is meer dan 100 graden bij stilstand ook geen probleem. Hoe weet je trouwens zo nauwkeurig die waarden? Mijn 986 geeft alleen 40, 80, 100 en 120 graden aan. Maar '92' graden is dus bij deze temperatuur niets om je druk over te maken.
11 jul 2015 22:40
naald tussen de 80 en 100 maar heel klein beetje rechts uit het midden is 92
11 jul 2015 22:56
Is bij mij als ik gewoon door kan rijden 83,5 (
maar net boven 80) en als ik stil sta of zachtjes moet rijden (en het is wat warmer dan normaal = 25 plus) rond de 90.
11 jul 2015 23:05
Oh ja de rammel. Ik rijd pas een paar maanden Porsche Boxster S 2001 maar ben nog niet erg onder de indruk van het kraak vrij zijn. Ik reken daar naast het interieur ook maar de bakken en platen onder die de Boxster heeft. Een forse rammelaar is bij mij de bak/ingang lucht middelste radiator voor in de bumper. Heb je recent achter het een en ander los gehad of onderhoud gehad waarbij het los geweest is? Dan zou ik het ff daarop houden. Ik ga van de winter alles een keer beter vastzetten of wat rubbers toevoegen. De draagarmrubbers hebben ook niet het eeuwige leven. Ze kraken (niet rammelen) als het wat minder met ze gaat. Ik heb inmiddels powerflexbussen besteld. Deze kraken ook als je ze niet goed behandeld bij het monteren maar kun je in ieder geval nog zelf vervangen. In mijn super seven waren ze hard maar top. Als je de road bussen koopt gaat het prima. Met de race bussen is niet te rijden op de weg. Anders moet je nieuwe armen bestellen en die zijn origineel best prijzig. Vervangen van de armen is niet erg complex.
12 jul 2015 8:06
meest voorkomende oorzaken van rammelen achteraan zijn ofwel de hitteschilden van de katalysatoren; ofwel de drop links (koppelstangetjes) die aan de stabilisatorstang vast zitten. optisch niks van te merken, ook niet als je ze er onderuit hebt, maar bij de minste speling in het kogelgewricht maken ze lawaai.
de temperatuur van je koelwater blijft binnen normale waarden; al zal je deze nog een graad of 5 naar beneden krijgen door je radiatoren schoon te maken. hierover is op pfnl ook heel wat terug te vinden.
12 jul 2015 9:34
Ik heb een 986 en die gaat bijkoelen op 96gr.
En dat is hoe het hoort begreep ik uit eerdere berichten op dit forum.
Maak je dus geen zorgen over de temperatuur.
12 jul 2015 10:09
Van nauwkeurigheid tot op een graad moet je je niet te veel voorstellen hoor.
12 jul 2015 10:29
Inderdaad, bovendien zit de sensor op een 'ongunstige' positie, waardoor hij iig niet snel te laag aan zal geven.
http://www.pelicanparts.com/techarticles/Boxster_Tech/26-FUEL-Engine_Sensors/images_med/Pic2.jpg
12 jul 2015 11:03
Ik heb een Boxster S 2003 en de waarde die jij daar opgeeft komt overeen wat de Boxster ook bij mij aangeeft.
Dus nergens om je druk te maken lijkt mij.
Zo wie zo ff je koelvloeistof pijl in de gaten houden.
Ik heb ineens dat als ik de Boxster start dat er even een wit rookpluimje uit de uitlaat komt die daarna meteen weg is.
Ik begrijp wel dat je soms geconfronteerd wordt met vragen van Hey is dat wel OK maar daar is dit forum een goeie uitkomst voor .
Veel rijplezier
12 jul 2015 21:31
Ben weer gerust gesteld, thnx all.
Zal binnenkort de radiatoren eens schoon maken.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.