Michel van Resto heeft zelf al een topic gemaakt met wat info over de nieuwe AOS modificatie.
Ik heb deze Mod ook en ga zoals jullie gewent zijn van mij mijn eigen verhaal hier plaatsen.
Op een dag merkte ik op dat er een pluim rook uit de uitlaat kwam alleen als ik een snelle scherpe bocht naar links nam. Ik dacht dat kan niet goed zijn. Even in de gaten gehouden en ja hoor na een snelle linker bocht weer witte rook uit de uitlaat.
Daarna rookte hij ook even kort maar heftig met een koude start. Dit is natuurlijk een teken dat er iets niet goed zit. En mijn gedachten gingen al snel uit naar de AOS, lang leve youtube waar echt alles op te vinden is.
Dus maar een belletje naar Michel van Resto gepleegd en het probleem voorgelegd.
Al snel bleek het iid de AOS te zijn die het aan het begeven was. Is hij helemaal stuk dan rookt hij alleen nog maar en kun je er niet meer mee rijden. Nu blijkt het systeem van de AOS eigenlijk levensgevaarlijk te zijn omdat deze tijdens een defect de olie samen met de gassen rechtstreeks de cilinders in zuigt. Met als gevolg dat de motor onherroepelijk stuk loopt met erg grote schade als gevolg.
Het is dus niet wenselijk dat er olie samen met de gassen uit de carter de cilinders in gezogen word. Het beetje olie wat wel eens mee kan komen loopt normaal in een klein opvangbakje wat net achter de gasklep zit maar zal natuurlijk overlopen als de AOS stuk is.
Michel was op dat moment bezig daar een modificatie voor te ontwikkelen welke ervoor zorgt dat er nooit meer olie in de cilinders kan lopen. Ook als de AOS stuk gaat. En dat sprak mij wel heel erg aan. Ik heb mijn wagen beschikbaar gesteld en we hebben de afgelopen twee maanden het systeem getest. Vanaf het moment dat ik de testopstelling in de wagen had zitten heb ik nooit meer iets van rook gezien. Dat gaf aan dat het systeem zijn werk deed. Wel was het even zoeken naar de juiste settings. Er mocht geen overdruk ontstaan. Nu twee maanden later en wat kleine aanpassingen verder is het systeem klaar en heb ik ook de definitieve versie in de wagen zitten.
Het systeem is de welbekende Catch can. Vanaf de AOS loopt er een slang naar de catch can. Aan de andere kant van de catch can gaan er twee slangen uit. door beide slangen worden de gassen aangezogen. 1 slang zit aangesloten op het luchtfilter en 1 slang zit aangesloten op de olie vuldop. Dit zorgt ervoor dat er voldoende aanzuiging is om de gassen goed terug te laten stromen naar de cilinders. De eventuele olie die mee komt wordt onderweg opgevangen in de catch can en kan dus nooit meer de cilinders in stromen. Deze is heel makkelijk af te tappen. Je kunt het niveau van de olie ook aflezen. Maar het duurt wel even voordat je hem af moet tappen hoor, zoveel loopt er nu ook weer niet in. Hopelijk waarderen jullie mijn verhaal, en dat ik altijd alles met jullie deel. Ook dit probleem is weer opgelost en zo langzamerhand worden alle zwakke punten van de watergekoelde motoren de wereld uit geholpen. Straks zijn ze niet meer stuk te krijgen
Hier een paar foto's waarop je goed kunt zien hoe het systeem is ingebouwd.
Laatst bijgewerkt door
Ber op 05 aug 2015 23:07, in totaal 4 keer bewerkt.