Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Beoordelen frictieplaat koppeling 911 SC

12 aug 2015 15:55

Dag allemaal,

Ik heb een tijd terug al bericht over tandjes in de olie. Deze blijken zoals eerder vermeld van de rechter kettingspanner te komen.

viewtopic.php?f=3&t=44422

Het blok met versnellingsbak is er nu uit en ben druk bezig alles netjes te maken en ook vele bekende olielekkages aan het oplossen :wink: Daarnaast worden de kettingen vervangen en een nieuw spanrolkettingwiel gemonteerd. Verder ook andere gebruikelijke vervangingsonderdelen

Nu loop ik tegen de koppeling aan. De starterkrans is niet erg fraai meer. Op 3 plekken waar de bendix altijd in komt (door de cillinderstand (tdc's?)) zijn de tandjes erg gaar. Deze wordt dus vernieuwd. Drukgroep en lager lijken meer dan prima. De frictieplaat van de koppeling vind ik moeilijk te beoordelen. Daarvoor graag jullie input. De totale dikte van de twee platen waaruit dit onderdeel is opgebouwd is 6mm. Kijkend naar de onderlinge bevestiging van deze platen (metalen roosje) dan zou je zeggen dat die al een eind heen is. Echter, kijkend naar een nieuwe frictieplaat lijkt deze ook niet erg diep weg te liggen..

Wie o wie :D ?

Huidige:
album/album_page.php?pic_id=65617


referentie, Sachs 1861759035:
http://forums.pelicanparts.com/uploads2 ... 967262.jpg
Laatst bijgewerkt door GWillemsen op 12 aug 2015 16:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Beoordelen frictieplaat koppeling 911 SC

12 aug 2015 16:01

Tja, stel de oude plaat heeft er 40.000km opzitten....
Ga jij dan de bijvoorbeeld resterende 160.000km erop zetten?
Lijkt mij dik genoeg die plaat... ziet er nog fris uit... gewoon erin zetten zou ik zeggen...

Ter info, ben zelf ook net mijn motor voor de SC aan het samenbouwen... komt dus niet uit het niets dit...

Re: Beoordelen frictieplaat koppeling 911 SC

12 aug 2015 16:23

65617

Even zichtbaar gemaakt.

Re: Beoordelen frictieplaat koppeling 911 SC

14 aug 2015 22:41

Duidelijk, gaat hij er gewoon weer in :thumleft: Bedankt voor de snelle reactie!

Re: Beoordelen frictieplaat koppeling 911 SC

19 aug 2015 13:00

je kan er ook gewoon nieuw frictiemateriaal op laten zetten . dit kost niet zo heel veel . volgens mij was ik toen 125 ex kwijt bij mijn sc . Daar zou ik het risico niet voor willen nemen .

Re: Beoordelen frictieplaat koppeling 911 SC

19 aug 2015 14:24

Op de foto ligt de nagel niet echt diep :wink:
Word dat nog gedaan, losse ringen erop laten klinken :?:

Re: Beoordelen frictieplaat koppeling 911 SC

19 aug 2015 16:42

Ja hoor, je kan ook gewoon je hele koppeling laten reviseren in plaats van vervangen...

Re: Beoordelen frictieplaat koppeling 911 SC

19 aug 2015 17:57

Je moet je wel afvragen of dat loont. Het is niet alleen de frictieplaatvoering, maar ook de veren die voor de demping zorgen bij aangrijpen. Deze kunnen ook versleten zijn. Ik denk dat je voor niet heel veel meer een nieuwe plaat hebt. Wellicht false economy om alleen de voering te laten vervangen?

Re: Beoordelen frictieplaat koppeling 911 SC

23 aug 2015 10:09

Het scheelt al gauw 550-600 euro . en als je de koppeling incl alle delen laat nazien /controleren en hij blijkt goed te zijn op een nieuw druklagertje en wat frictiemateriaal , geef ik het liever aan wat anders uit . Ik heb het destijds bij vekoma in lemerleveld laten doen maar er zullen genoeg andere bedrijven zijn die dit kunnen .

Re: Beoordelen frictieplaat koppeling 911 SC

23 aug 2015 10:19

Ligt er ook aan hoe lang je de auto wil behouden :idea:
Bezit mijn 993 al meer als 10 jaar en heb in het begin alles laten vernieuwen, vliegwiel, druk/trekgroep, kopp. plaat, toplager en een setje veertjes en lagers bij de bak die het overbrengt.
Alles werkt nog super en een genot om mee te rijden :drive:l
Laatst bijgewerkt door molen934 op 23 aug 2015 10:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Beoordelen frictieplaat koppeling 911 SC

23 aug 2015 10:34

Daar heb je gelijk aan .
De mijne had 10 jaar stil gestaan .
De koppeling was al vervangen en had eigenlijk maar 1 jaar gereden . Maar omdat er een paar kopboutjes waren geknapt wou ik hier ook enige zekerheid over.
Ik heb dus bewust gekozen om alleen het lager en de plaat te laten reviseren omdat de rest in nagenoeg ongebruikte en goede staat was.
Plaats een reactie