Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3.2 motor hapert/valt uit

26 aug 2015 13:31

Beste pf'ers,

Ik rijd al een aantal jaar met veel plezier in mijn 3.2 uit 1984, maar ook al een tijdje heb ik last van dit probleem en na verschillende bezoeken aan de garage blijft het probleem nog steeds bestaan.

Het begon ooit als inhouden op de snelweg, ging later over naar schokken/stotteren en op het ergst was het zelfs totale uitval.
Als hij stottert blijven alle elektronische apparaten en meters gewoon werken.
Het probleem ging vaak wel (even) weg door de koppeling in te trappen en bij te gassen.
Qua weer/gereden kilometers of andere invloeden van buitenaf is er ook geen pijl op te trekken.
In de tussentijd zijn de TDC sensor, luchtmassameter, DME, benzinefilter en benzinepomp vervangen en is alles (meerdere keren) goed nagelopen.

Vlak voor de zomervakantie viel deze volledig uit bij het wachten op het stoplicht en wilde niet meer starten.
De ANWB kwam er toen achter dat er geen stroom naar de benzinepomp ging, toen is het relais gebypassed en startte hij weer direct.
Wel heeft de ANWB mij toen verteld dat dit ook nog wel eens zou kunnen komen door het alarm.
Bij de garage is dit verder nagekeken en is de relais vervangen.

Hierna ben ik op vakantie gegaan naar Zweden en heeft hij zeer goed gereden tot op de terugweg door Denemarken en Duitsland.
Hier begon hij ook weer te stotteren en viel zelfs uit op de autobahn tussen Hamburg en Bremen.
Daarop zijn we de weg afgegaan en uiteindelijk rustig naar de Porsche dealer in Bremen gereden.
Hier, onder het genot van mooie auto's en een lekkere koffie, erover gepraat en het kon natuurlijk allemaal oorzaken hebben, maar zeker weten wist ie niet.
Wel werd mij aangeraden om niet meer te hard te rijden en zijn we rustig met 120km/h max naar huis gekacheld.
Want, volgens de specialist daar, zou het heel goed kunnen zijn dat de auto niet genoeg benzine krijgt en daardoor dus hapert.

Ik ben natuurlijk constant op internet aan het zoeken naar vergelijkbare problemen, maar kom er niet uit.
Voor mij voelt het alsof hij niet (constant) genoeg benzine krijgt.

De vragen die ik nu heb, herkent iemand mijn probleem?

Zou het kunnen dat het aan mijn alarm ligt? En dan dat deze (per ongeluk) tijdens het rijden mijn benzinepomp uitschakelt?
Of zou ik mijn benzinetank plus benzine leidingen eens goed moeten nalopen en schoonmaken?
Ik neem aan dat dit niet zeer moeilijk is, maar vooral de goede voorzorgsmaatregelen en als het kan een bank vereist.
Zit er ook nog een filter tussen de benzinetank en de benzinepomp?

Alvast bedankt voor de tips!
Laatst bijgewerkt door GTVisser op 26 aug 2015 16:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

26 aug 2015 16:05

Een interessant probleem dat veel oorzaken kan hebben.
Om te beginnen denk ik dat het probleem waarbij de Wegenwacht het relais overbrugde een losstaand tijdelijk probleem was en niets te maken heeft met het af en toe inhouden.

Wat is trouwens een DPS ?

Het is belangrijk te weten wat er gebeurt op het moment van stotteren, te weinig brandstof ( of teveel??) of valt de vonk tijdelijk weg? Alle drie opties geven stotteren en inhouden.

Er zit geen echt filter tussen de tank en pomp, misschien wel inwendig een grof gaasfilterje. Je kunt de tank wel eens op vuil bekijken door de benzinetank gever te verwijderen. Kleine klus en je weet dan in ieder geval hoe de tank er van binnen uit ziet.
Hoe lastig de storing ook lijkt en misschien wel is, het is altijd op te lossen.

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

26 aug 2015 16:28

Hoi Erwin,

Bedankt voor je antwoord. Ik bedoelde met DPS de TDC sensor, deze heb ik onthouden als dode punt sensor(DPS)...
We hebben de vonken van de bougies gechecked en die lijken altijd een goede vonk te geven.
Aangezien het probleem sporadisch is, is het lastig in te schatten wat er precies gebeurt. Voor mijn gevoel krijgt ie dus te weinig brandstof en door bij te gassen lijkt het even weg te zijn.

Hoe kan ik de tank precies op vuil bekijken?
Kan je hier een link daarvoor posten of waar het in de Haynes manual wordt beschreven?

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

26 aug 2015 16:38

Ik ben absoluut geen techneut... Maar is het mogelijk dat de tank vacuum trekt en dat daardoor de benzinetoevoer hapert?
Dat zou makkelijk te controleren zijn door de benzinedop los te draaien wanneer de storing plaatsvind, als je dan een sterk sissend geluid hoort, dan is er iets mis met de ontluchting van de tank.

Of praat ik nu poep?

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

26 aug 2015 17:33

GTVisser schreef:
Hoe kan ik de tank precies op vuil bekijken?
Kan je hier een link daarvoor posten of waar het in de Haynes manual wordt beschreven?


Bovenop de benzinetank zit de tankgever die aangeeft hoe vol de tank zit. Deze zit vast met ik geloof 6 8mm boutjes. Deze loshalen en de gever eruithalen. Dan kan je met een lampje in de tank kijken en zien of er geen losse troep in rondzwerft.

Wat ook kan en ook regelmatig voorkomt is dat de oude pomp op zijn einde is en niet meer de opbrengst en druk levert om voldoende benzine te leveren. Maakt deze meer lawaai dan normaal? Als je geen problemen hebt bij lagere snelheden kan dit ook een probleem zijn.

Ook een niet helemaal correct werkende HKZ (ontstekingsmodule) is een optie. Deze kunnen indien niet helemaal fris meer op hogere toeren niet meer de vonk geven die nodig is. Hij kan defect zijn, maar het nog wel doen. Kun je laten checken voor 2 tientjes.

Kortom, kunnen veel dingen zijn en zaken 1 voor 1 uitsluiten is het beste.

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

26 aug 2015 18:21

Ik dacht tijdens het verhaal lezen ook even aan tank ontluchting, maar als je eerst helemaal naar Zweden kunt rijden en dan pas op de terugweg dit probleem krijgt, is de kans van een niet genoeg werkende tankontluchting wel heel klein geworden.

De kans is overigens wel vele malen groter dan een niet goed werkende tyristorontsteking met HKZ waarnaar Hessel verwijst, want dat ontstekingssysteem heeft een 3.2 Carrera niet. :)

Als je verwacht dat het een brandstof te kort is en dit niet komt door het regelen van het DME systeem zou het mooi zijn om tijdelijk een brandstofdrukmeter in te bouwen en dan kijken wat de druk doet op het moment van het probleem.

Komt het probleem overigens onregelmatig voor, of kun je het probleem 'oproepen' ?

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

26 aug 2015 19:31

Wat zit er dan in een 3.2? Werkt dat niet op een CDI systeem? Of werkt een Motronic zonder externe spanningsopbouw?

Bij dit soort systemen is er bij hogere toeren toch een hogere spanning nodig om voldoende vonk te blijven genereren? Kan er naast zitten natuurlijk.

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

26 aug 2015 20:02

Ja, een Carrera van 84 tot 89 werkt zonder externe hulpmiddelen.

Aansluiting 15 van de bobine krijgt spanning vanaf de zekeringkast en aansluiting 1 krijgt massa uit het DME regelapparaat.

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

26 aug 2015 20:36

Doet het euvel zich voor als de tank inhoud onder een bepaald niveau staat of ook als die vol is?

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

27 aug 2015 8:14

Dank alvast voor het meedenken. Ik ga zeker binnenkort een kijkje wagen.
Helaas kan ik het probleem niet oproepen en na het vervangen van de verschillende onderdelen lijkt het even weg te zijn, maar komt uiteindelijk weer terug.
Eerst dacht ik dat het probleem alleen voorkwam bij een halve tank, dus tankte ik bij en leek het probleem weg te zijn.
Maar dat werkt ook niet, hij doet het ook bij 1/4 of 3/4 tank oftewel de tankstand maakt niet uit.

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

27 aug 2015 11:56

Hoi bij onze 3,2 uit 84 laatst start problemen. Toen ook de DPS doorgemeten en daar zat een storing in. Dit overigens niet zelf gedaan. Nu vertelde de monteur mij wel dat hij 4 kabels heeft door gemeten. Zijn er bij jou dan ook 4 DPS kabels vervangen?

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

27 aug 2015 20:18

Tjemig, da's een hele zoektocht! Maar dat heb ik jaren geleden met mijn 3.2 uit 1985 ook gehad. Haperen, stotteren en soms zelfs stilvallen. En soms vaker achter elkaar, soms nauwelijks. Was in 2010 toen ik m'n P nog maar een paar maanden had. Uiteindelijk naar m'n garage: toen nog Luitink in Nieuwer ter Aa. Van alles uitgeprobeerd en het bleek na lang zoeken een kabeltje te zijn dat na een veel eerdere reparatie bij een vorige eigenaar ergens klem zat, was geknikt en daardoor af en toe geen spanning meer doorliet. Wat het nou precies voor kabeltje was, weet ik niet meer maar het geeft aan dat het lastig zoeken kan zijn.
Mijn tip: rij eens langs Sherwin van RS-eleven in Nieuwer ter Aa. Hij heeft de garage van Luitink voortgezet en heeft toen mede het probleem opgelost!

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

27 aug 2015 23:24

Dat was idd waar ik ook aan zat te denken "een rot-contact"... :roll: :roll: ... kan komen door een slecht-kabeltje, slechte-connector, slecht-massa-punt, etc... een uitdagend klusje voordat je het "echt" gevonden hebt... :evil: :evil:

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

28 aug 2015 11:56

Wat een mooie casus, alleen niet als het je eigen Porsche is! Een los contact is van dit soort euvels vaak de boosdoener. Het zo nu en dan optreden van het probleem zonder aanwijsbare reden bevestigd wel dit beeld. Zeker als ik lees wat je al gedaan hebt. De benzinepomp, tankontluchting (vacuüm) etc. vallen voor mij eigenlijk af. Want de (heen)reis naar Zweden is goed verlopen. Ik neem aan dat je toen ook wat meer gas gegeven hebt dan de gemiddelde rijder. Ook ik ben geen groot techneut maar ik zou na dit verhaal eens starten met de voeding van de benzinepomp eens "fysiek" te checken en door te meten. Of te vervangen met een bypass. Niet definitief maar als test. Bij voorkeur natuurlijk als de storing zich voordoet............... Maar ja, als je de storing wil hebben is deze er niet en v.v. Succes, hoor graag wat het was.

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

30 aug 2015 20:56

Het kunnen vele oorzaken zijn die dit probleem geven. Maar vacuüm ... nope
Ontsteking ... nope
Volgens mij valt je benzinepomp uit door een elektrische storing... jouw relais wordt niet (meer) aangestuurd aangezien overbruggen wel lukte.
dus even uitzoeken waarom de relais niet wordt aangestuurd.(heeft niets te maken met je benzinepomp aangezien de relais overbruggen wel lukte. Het beste is natuurlijk wanneer het probleem zich voordoet. Dan is het makkelijk op te sporen. Je moet wel duidelijk in die richting zoeken na het lezen van je topic.

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

07 sep 2015 11:38

Bedankt weer voor de tips.
Dit weekend in de tank gekeken en die zag er schoon uit.
Ik ga me nu verder richten op de elektronica en zal jullie hier op de hoogte houden!

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

11 sep 2015 16:47

Hoi,stroomverdelercontacten gecontroleerd?

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

11 sep 2015 17:43

Heb je de zekeringkast zelf al nagelopen op zekeringen of contacten die er slecht uitzien . Hier zitten nog van die ouderwetse dingen in toch ?

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

16 sep 2015 18:27

Dit moet ik volgen, kamp namelijk met hetzelfde probleem!!!!
Stilvallen heb ik "nog" niet meegemaakt, maar de rest klinkt helaas als muziek in de oren.

Succes met het oplossen hiervan, bij mij komen ze er ook niet achter wat het is grrr.

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

07 okt 2015 12:44

En? Ben je al wijzer. Ben niet nieuwsgierig hoor :lol: !

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

24 okt 2015 21:12

hang een testlampje parallel bij aan de benzinepomp zodat je onmiddelijk kan zien of de spanning daar weg valt als het probleem voorvalt.

de temp sensor op de cilinder3 kan raar doen, even vervangen door een vaste weerstand van 1.2K Ohm

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

25 okt 2015 8:51

Robert69 schreef:En? Ben je al wijzer. Ben niet nieuwsgierig hoor :lol: !

Een paar weken geleden bij de technische meeting van Robert Visser de eigenaar gesproken en hij had daar een afspraak gemaakt. Dus ook benieuwd of de mankement opgelost is.

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

25 okt 2015 11:34

waarschijnlijk is de auto weer beter maar is de eigenaar helemaal stil gevallen en de dokter kan helaas niet vinden wat het was. de dokter heeft nog wel een lampje aangesloten maar helaas waarschijnlijk de verkeerde fitting gebruikt. hopen dat alles nog goed komt. :mrgreen: :twisted:

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

13 mei 2016 19:08

Het is weer enige tijd geleden sinds mijn laatste post, maar dat kwam omdat er niks nieuws te melden was tot deze week! Zoals jullie hebben kunnen opmerken heeft hij enige tijd bij de garage gestaan en uiteindelijk is het euvel boven gekomen.

De kabel van de temperatuursensor naar het motronic systeem was beschadigd waardoor deze na een bobbeltje of een andere kleine verschuiving het signaal onderbrak en een 0 naar de computer stuurde. De computer nam dus aan dat de motor koud was en begon extra benzine te spuiten, hierdoor verzoop ie zichzelf even en viel dus uit.
De temperatuursensor en de kabel zijn nu vervangen en het lijkt erop alsof het gelukt is.

De komende tijd zal ik weer lekker wat kms maken en hopelijk blijft ie rustig. Deze zomer zijn er weer plannen namelijk om via de Franse westkust naar de Zwitserse Alpen te rijden! :)

Re: 3.2 motor hapert/valt uit

13 mei 2016 23:51

Dus "teveel benzine" (Erwin's opmerking... :res: ) met ee rot-contact door een "rot-kabeltje" dat is wat een 3.2 aan het stotteren krijgt... geniet ervan :drive: 8) 8)
Plaats een reactie