Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
23 okt 2015 19:54
Hi
Mijn 964 heeft 170.000 km op de teller.
Vorige post meldde ik het plotseling uitvallen op snelweg. Specialist heeft kabels ontsteking vervangen en nog wat dingetjes en motor slaat niet meer af!
Wat auto wel al half jaar doet is beetje roken/walmen. Olievervuiling is minimaal. Verbrandde olie lucht in interieur.
Ene specialist zegt kleppendeksels onder en andere chip. Tweede specialist zegt motor revisie.
Er zit wat olie op binnen pakking en op warmte wisselaar voor kachel (vandaar de lucht?).
Ik rij paar keer per maand en dan niet heel ver.. Wat raden jullie me aan?
23 okt 2015 19:57
meer rijden.
23 okt 2015 20:02
Die gedachte is bij me opgekomen
Olie zit er wel degelijk echter...
23 okt 2015 20:05
Moet je veel bijvullen?
23 okt 2015 20:14
Niet echt, maar rij dan ook niet veel km
23 okt 2015 20:20
Wat voor chip?
Welke kleur walm (zwart of blauw)?
Olieverbruik op 1000km?
Welke olie zit op het blok?
Wat geeft de oliedruk meter aan op bedrijfstemp?
Trekt de P mooi door over gehele toerenbereik?
...en geef je um voldoende van Jetje? Lekker in de 6500 toeren doortrekken.
23 okt 2015 20:30
Meer blauw dan zwart. Targa rijder achter me werd misselijk. Heb ook een race kat. Ja behoorlijk van Jetje
maar als gezegd weinig tijd. Per 1000 km nog geen halve liter denk ik. 10W40 hele toerenbereik mooi lineair power band. Oliedruk normaal.
23 okt 2015 20:36
Is het walm uit de uitlaat of walm van lekkende olie op de uitlaat? Bij dat laatste kon je 1e specialist wel eens gelijk hebben met lekkende klepdeskels of ergens anders olie lekkage. Kan de motor nog in prima staat zijn. Bij olie uit de uitlaat komt het van intern en is serieuzer werk waarschijnlijk nodig. Mijn net gereviseerde blok rookte na 2000 km ook en stonk ook in het interieur. Bleek een pakking kapot die voor behoorlijke olie druppelarij op de uitlaat te zorgen., schrok me kapot omdat het flink walmde. Maar bleek dus een klein ding te zijn. Overigens netjes onder garantie opgelost.
23 okt 2015 20:42
OK een pakking is toch nog geen revisie?
23 okt 2015 21:07
Ben benieuwd welke 'specialist' een revisie heeft voorgesteld.
Bij de eerstvolgende grote beurt een lektest laten uitvoeren, dan weet je meer.
Nu lekker doorrijden.
23 okt 2015 21:20
Thanks. Wat is een lek test, bedoel hoe gaat dat in zijn werk?
Specialist heeft werk nodig denk ik
23 okt 2015 21:39
Bij een lek-test meten ze het compressie-verlies langs de zuigerveren en de kleppen.
Veel lekkage is dan uiteraard niet goed en zou een reden voor een revisie kunnen zijn.
23 okt 2015 22:00
...en oorzaak blauwe rook.
24 okt 2015 10:27
Mijn p rookte ook en alleen als die weken/maanden stilgestaan had
Olieverbruik 0 omdat hij alleen maar rookte bij het starten
Volgens meerdere experts klepgeleiders/zittingen
Advies was revisie omdat het blok dan toch al uit de auto moest en er meestal wel meer versleten is in het blok na ruim 20 jaar
Ik heb dat laten doen en moet zeggen geen spijt van gehad omdat de auto nu ook mooier oppakt bij lagere toeren en over de hele linie mooier loopt
Wat wel belangrijk is om zelf na te denken over hoe de auto loopt want het is toch serieus geld
Sommigen doen ook alleen een koprevisie maar nogmaals het is een keuze
Wil je de auto nog in lengte van dagen houden of niet?
Allemaal keuzes en overwegingen
Succes ermee
24 okt 2015 11:01
Probleem is altijd dat je het echte kostenplaatje pas na afloop weet.
Als je de auto wilt houden en je hebt er 5 tot 10K voor over dan moet je het doen.
Maar ja ik ben altijd meer voor de rigoureuze aanpak i.p.v het continu oplappen.
Als ik een 964 (in de goede tijd gekocht) dan stuurde ik hem naar Singer
24 okt 2015 12:13
Probeer eens een paar honderd km's in Duitsland te rijden op hoge snelheid, koolafzettingen op je kleppen en zuigerveren kunnen dan loskomen en vaak loopt een motor dan beter.
27 okt 2015 22:10
Ik zag dat je 10w40 olie gebruikt, probeer eens een full synth 5w40...
en gebruik V-power benzine (maar misschien doe je dat al)
Mijn 964 is bij 130k gereviseerd, het is een van de eerste c2's (VIN 00721) van 1989, en die lekten als een zeef,
de motor heeft nu cylinder pakkingen en staat nu op 280k , olie verbruik 0,5 liter op 2000 km.
Een keertje de Oberhausen straight doet ook wonderen
27 okt 2015 22:49
Jeutje.... zie dat hier niet heel verontrust gereageerd wordt op een olieverbruik van bv 0,5 liter per 1000km.... Ik heb blijkbaar nog een hoop te leren over klassieke 911jes als dat normaal is...
27 okt 2015 22:55
...volgens Porsche mag een 964 1,5liter op 1000km gebruiken.
Afijn, dat is wel erg veel.
Olie verbruik luchtkoelers is normaal, zeker als er je lekker sportief rijdt.
964 die een liter op 4000-5000km gebruikt is gezond.
Ik zou zelf geen 5w gaan gebruiken eerder 10w60.
27 okt 2015 22:58
Ach, bij mijn goed lopende 964 mocht er een halve liter bij op 200 km
.... na de revisie hoefde ik tussen de 20.000 km beurten in niets meer bij te vullen
27 okt 2015 23:21
0,50 liter per 1000 km is echt veel. Betekend gewoon dat de olie eruit loopt waar je bij staat. Maar goed het is jouw portemonnee en jij bepaald, maar bij zo'n gebruik zou ik voor een revisie gaan.
27 okt 2015 23:49
Das 1 op 2000.
TS geeft aan weinig te rijden, dan zou ik lekker 1x per jaar een litertje bijvullen
28 okt 2015 10:34
1 op 2000 is inderdaad behoorlijk.
10w60 erin en je gaat 1 op 3000.
Zoals eerder gesteld een keer goed van jetje geven kan het olieverbruik zomaar flink terugbrengen.
964 worden veel te weinig flink doorgetrokken over de 6000rpm en dat vinden ze toch echt fijn (-:
28 okt 2015 17:12
Nou, 1 op 2000 is nog steeds ruim boven de limiet...leuk is wat anders, maar een revisie zou ik achterwege laten. Gewoon een liter bijvullen...vele malen goedkoper dan een revisie en pas bij bij 400k overwegen.
Kortom, niet in paniek raken.......en laat je goed voorlichten.
Recentelijk een zuiger bekeken waarvan de oliescraapveer compleet verkoold was incl. verstopte olieafvoerkanalen in de zuigerwand....daar gaat een flinke autobahnrit echt niet helpen. Oorzaak waarschijnlijk veel te lang olieververversen uitgesteld-> sludge.
Succes.
07 nov 2015 21:44
Hi Abuis,
Rook in je interieur....? Kan dit zonder dat je kachelpotten lekken?
Gewoon uit nieuwschierigheid.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.