Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
15 nov 2015 16:19
Betreft Porsche 997S 2007 km 114000.
Beste.. Begon met bijgeluid in versnellingsbak (iedere versnelling) bij lage toeren. Schurend zinderend geluid, geen lagergeluid. Door toevoeging Fin-gear geluid bijna weg. Komt echter sterk terug nu. Volgens Porsche dealer speling kroon/pignon ???
Nu ook sterke vibratie bij hoger ( > 4000) motor toerental. Trilling door hele auto merkbaar. Ook bij stilstand, in versnelling of vrijstand geen verschil.
Motorprestatie's goed. Uitlezen geen storingen. Dus puur mechanisch onbalans in motor.
IEMAND RAAD ??
15 nov 2015 16:47
Het is misschien wel zo beleeft om je zelf eerst even voor te stellen hier op het forum...
15 nov 2015 17:37
... en dat kan
hier
15 nov 2015 19:08
Ik meld me aan en een kwartier later stel ik een vraag. Zodra ik antwoord heb ben ik weer weg op het forum...... Zomaar een gedachte
15 nov 2015 19:50
Nieuwe "hit & run" trend
15 nov 2015 21:21
Heren, ik heb me voorgesteld. Maar ik vind jullie reacties wel tamelijk negatief hoor.
15 nov 2015 21:29
Over het algemeen is het natuurlijk onbegonnen om op afstand een diagnose te stellen, echter zou het kunnen zijn dat iemand op dit forum de uitleg herkend en wellicht hetzelfde meegemaakt heeft en weet wat het is.
De antwoorden komen vanzelf, even afwachten. En anders afwachten wanneer de dealer de bak open heeft.
Mijn gevoel zegt eerst even de motorsteunen bekijken.
15 nov 2015 21:36
Zijn blijkbaar slechte ervaringen mee, met mensen die het forum louter als vraagbaak zien.
In uw geval lijkt het meer ontwetendheid.
Maar oordeel niet te snel, komt vast wel goed met vraag over versnellingsbak.
15 nov 2015 22:19
Net iemand aan de telefoon gehad. Hij denkt dat de oorzaak een onbalans kan zijn in het vliegwiel. Is dubbel vliegwiel ( ? )waar dan teveel speling op zit.
15 nov 2015 22:21
P.S. Wanneer het (of een) forum geen vraagbaak is , wat is het dan ?
15 nov 2015 22:32
Jaspa schreef:Zijn blijkbaar slechte ervaringen mee, met mensen die het forum louter als vraagbaak zien.
Het begint met goed lezen.
17 nov 2015 11:41
Als je tijdens het rijden de motor uitzet en de koppeling intrapt is er dan nog steeds geluid aanwezig ?
17 nov 2015 11:52
Dit lijkt me niet iets om zomaar even te proberen. Geen stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, wie weet een stuurslot? Als monteur heb je hier misschien ervaring mee in het stellen van diagnoses, maar ik zou het niet zomaar iemand aanraden om te doen...
18 nov 2015 10:04
De resonantie is er alleen bij iets hoger toerental. Of je nu rijdt of je stilstaat maakt niet uit. Boven de 3500 toeren voelt je de trilling door de gehele auto.
Zit dus puur in de motor. Het gierende geluid uit diff/versnell. bak is er alleen bij belasting bij lager toerental.
18 nov 2015 11:41
Dat klinkt niet goed Ko...
Zou snel eens te rade gaan bij een goede specialist.
Onbalans bij hoger toerental in elke versnelling: in 1e instantie denk ik aan het vliegwiel maar kan ook krukas of nokkenas zijn.
Vliegwiel heeft echter de meeste massa dus kan snel voor grote trillingen zorgen.
En als motor verder goed loopt en prestaties zijn goed vallen krukas/nokkenas weer af, dus ook in 2e instantie denk ik het vliegwiel.
Mbt de versnellingsbak: heb je de olie al vernieuwd en had hij het daarna nog steeds?
Jean-Pierre
18 nov 2015 16:56
kijk eens goed naar de uitlaat als deze ergens tegen aan komt trilt dit als een gek evenals een kapotte motorsteun. een vliegwiel kan ik mij niet voorstellen . dit omdat deze bijna geen onbalans kan hebben tenzij deze los zit en bij een kapot 2 massa vliegwiel zou hij stationair meer lawaai maken als op toeren .
19 nov 2015 18:05
Als het onbalans is zal het odd vanaf vliegwiel tot verder in motor zijn. Schurend geluid zal 2 oppervlakken zijn die geen contact mogen maken. De makkelijkste dingen eerst (die schuren misschien niet geheel verklaren). Hoe zit het met speling op je motorsteunen? Dit kan je in 2 minuten controleren door te voelen of hier veel ruimte opzit. Wanneer heb je voor het laatst bougies vervangen? En zijn al je bobines in orde. Als dit niet optimaal functioneert, ga je onbalans krijgen. Bobines zal hij foutcodes op gaan gooien zodra hij harde misfires gooit als het goed is. 3. Als je iemand anders in neutraal wat gas laat geven en je gaat dichtbij de plek luisteren waar je denkt dat het geluid vandaan komt, wat hoor je dan precies? En indien nog niet gloeiend heet, leg je hand er eens op om te voelen waar je onbalans voelt? En als laatste, sorry, geen olie op koelwater of mayo onder oliedop? Indien je er met al deze zaken niet uitkomt dan zou ik de bak er eens vanaf halen. Of als dat niet gaat naar een specialist brengen.
24 nov 2015 0:46
Beste mensen, bedankt voor alle goede raad. Alles wat gezegd is al gecontroleerd, hard en software uitgelezen, geen foutcodes of storingen aanwezig, uitlaat vrij, motorsteunen (zijn hangend) goed. Vibratie is diepe soort grommende trilling die in hele auto hoorbaar maar zeker ook voelbaar is. Alleen boven 3500 toeren, dus ook stilstaand, in versnelling met ingetrapte koppeling of in vrijstand maakt niets uit. blijft trilling/vibratie. Komt dus puur uit draaiend gedeelte.
Bijgeluid transmissie bij belasting kan speling zijn van iron en pignon in differentieel. (kenner).
Motor wordt nu uitgebouw, benieuw wat er uitkomt.
Wordt vervolgt.
24 nov 2015 21:11
Hoop voor je dat het geen vervelend Sinterklaas of kerstkado'tje wordt.
25 nov 2015 11:11
zal wel dubbel mas vliegwiel zijn (als da erin zit) was bij onze beamers ook en zelfde klachten.
er uitgooien en ombouwen naar enkelvoudig.
info TTV racing Engeland.
01 dec 2015 14:28
nog een ander losse pols idee...als het alleen bij hogere toerentallen is kan het dan niet iets te maken hebben met de variabele nokkenas regeling?
05 dec 2015 11:33
Zo beste lieden, probleem is opgelost.
Was inderdaad het dubbel massa vliegwiel. Zat zo vast als een huis. Off.Porsche dealer wist er in eerste instantie niet direct raad mee maar Autobedrijf Tonny van Zweeden in Middelburg dacht al direct in die richting. Heeft nieuw vliegwiel van LUK (DMF) gemonteerd en je kent de auto niet terug. Ook goede wetenschap van de speciale Swepco olie.
Het bijgeluid in versnellingsbak/differentieel is volledig verdwenen door speciale olie Swepco 210.
Allemachtig, wat rijdt deze auto weer fijn. ( € ...... Kerstdinner opgeschoven naar volgend jaar)
05 dec 2015 13:39
Mooi!
Ach, kerstdiner is in een paar uurtjes voorbij, de kilometers die je nu gaat rijden met een big smile duren langer!
05 dec 2015 18:33
Prima opgelost
maar
In ieder geval een goede kerst, al is het dan zonder dis
Maar ja het gaat om de kerstgedachte
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.