Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
17 dec 2015 14:11
Hallo,
ik kreeg m'n auto afgelopen week niet gestart. Denk dat de accu's behoorlijk leeg zijn.
Dus ik een jumpstarter gekocht. Sowieso altijd makkelijk, leek me.
Maar nu staat in de gebruiksaanwijzing dat ik de rode + klem op + pool van de accu moet zetten, maar de zwarte - klem absoluut NIET op de - pool...
Maar op een 'niet bewegend, metalen onderdeel' van de motor.
Probleem: Accu's voorin, motor achterin.
Iemand een idee (behalve starten mbv een andere auto en startkabels) hoe ik dit toch kan doen?
Klem die niet op de accu mag 'gewoon' op de carrosserie (want de motor zit daar uiteraard weer aan vast), of een ander slim plan?
Ben benieuwd, ik zou het zelf niet weten....
En bedankt voor tips uiteraard.
17 dec 2015 14:24
Ergens op de carrosserie, bij voorkeur niet gelakt. Stuk waar je op kan klemmen met je klem, bout oid.
17 dec 2015 14:26
Wat dacht je van gewoon dat advies te negeren en dat ding gewoon te starten?
17 dec 2015 14:45
Cloaca schreef:Wat dacht je van gewoon dat advies te negeren en dat ding gewoon te starten?
Maar dat is 't probleem juist, accu's leeg, dus krijg 'm niet 'gewoon' gestart.
Of bedoel je tóch op de - pool zetten en gebruiksaanwijzing negeren...?
En kan dat geen kwaad dan? Voor jumpstarter en/of accu's...?
17 dec 2015 15:06
Gewoon op de accu knallen en starten... niet te bang zijn...
17 dec 2015 15:16
Niet te bang zijn en gewoon op de accu aansluiten.
Waarom staat deze tekst er dan toch op?
Als je de min ergens op massa van de carrosserie aansluit en de plus op de accu dan loopt de stroom via een zekering (bij nieuwe auto's iig een hele dikke zekering).
Rechtstreeks op de accu heb je dat dus niet.
Waarschijnlijk heeft je klassieker niet eens zo'n zekering en ligt de massa rechtstreeks aan de minpool.
't is een zo'n waarschuwing die hen vrijpleit verder niets.
17 dec 2015 15:19
Idd wat Cloaca al aangeeft, rode op de + pool en zwarte op de -pool en knallen (=starten)
.
Dat advies in de handleiding van de booster is voor nieuwere "meuk" (v.a. 996) ivm "gevoeligere" elektronica en gecompliceerder elektracircuit
17 dec 2015 15:30
WillemB schreef:Idd wat Cloaca al aangeeft, rode op de + pool en zwarte op de -pool en knallen (=starten)
.
Dat advies in de handleiding van de booster is voor nieuwere "meuk" (v.a. 996) ivm "gevoeligere" elektronica en gecompliceerder elektracircuit
he, gatver nieuwe meuk...
Thnx, ga gewoon 'the old way' proberen dus rechtstraaks op accu.
17 dec 2015 15:47
WillemB schreef:Idd wat Cloaca al aangeeft, rode op de + pool en zwarte op de -pool en knallen (=starten)
.
Dat advies in de handleiding van de booster is voor nieuwere "meuk" (v.a. 996) ivm "gevoeligere" elektronica en gecompliceerder elektracircuit
Maar kan ook desalniettemin geen kwaad bij ouwe meuk, en is soms net zo handig danwel handiger.
17 dec 2015 15:47
Anders komen we hem wel even old skool aanduwen
17 dec 2015 17:06
Niks Jump-starten ...
Lege accu uitbouwen en thuis even opladen
Als je accu écht hélemaal leeg is - red je het MI met zo'n jumpstarter ook niet .... of hij moet in één keer aanslaan ...
Ga je toch jump-starten ... gewoon op de polen aansluiten ... eerst plus, dan min
17 dec 2015 17:07
haha thnx, maar 't is al gelukt. Gewoon direct op de accu.
Dank voor alle hulp
17 dec 2015 18:30
Bij een klassieker nooit geen starterhulp of starten met startkabels, kan je HKZ niet tegen. Die krijgt een te grote opdonder en kan defect raken. Dat merk je niet meteen, maar de condensator kan zo beschadigen en er in resulteren dat je minder vonk en minder vermogen/slecht lopende motor krijgt.
De oudjes gewoon aanduwen dus....
17 dec 2015 18:31
Olaf schreef:Als je accu écht hélemaal leeg is - red je het MI met zo'n jumpstarter ook niet .... of hij moet in één keer aanslaan ...
Ga je toch jump-starten ... gewoon op de polen aansluiten ... eerst plus, dan min
Dit hangt toch van de sterkte van de jumpstarter af?!
Ik heb een zeer compacte maar krachtige jumpstarter, daar krijg je ook een grote zware diesel met gemak mee aan de praat.
Heb hem bij de P ook wel eens gebruikt toen de accu echt helemaal leeg was. gewoon op de accupolen overigens en in één keer starten.
17 dec 2015 19:17
en toen heel gauw een 997 cabrio aangeschaft.
17 dec 2015 21:40
Ik denk accu leeg, weg met dat ding!
18 dec 2015 9:55
ben erg benieuwd naar jouw auto Ewout en gaat de 964 ook hier naar mijn buurman?? ff het "jumpstarten", voor de zekerheid zowel bij jonge auto`s als bij de oude heb ik altijd de rode op de + pluspool van de accu en de zwarte op een kaal stuk metaal van de carrosserie dit om ellende te voorkomen. als een accu helemaal leeg is zal de accu na weer opgeladen te zijn niet zo`n lang leven meer hebben, ze hebben een bloedhekel aan helemaal leeg geweest te zijn. bij een compleet lege accu sluit ik de kabels aan de jumpstarter maar wacht een minuut of 5 voordat ik de auto start, zo heeft de accu even de tijd om een "begin stroom" te hebben. een druppellader zal meestal ook niet werken op een compleet lege accu dus doen we het zelfde als hierboven beschreven. (even een beetje "begin stroom er in)
18 dec 2015 10:40
Mijn accu was al zeker 5 jaar oud en heeft het compleet ontladen zijn idd niet overleefd. Ik ben 3 kwartier gaan rijden en ondanks dat wilde hij twee dagen later weer niet starten. Er zit nu een andere accu in. Als ik denk dat ik langer dan 2-3 weken niet ga rijden zet ik hem voor de zekerheid aan de lader.
off topic: de 964 gaan ze bij schouten zelf verkopen. Ik verwacht de overdracht ergens in de eerste helft van januari.
Iets voor jou?
18 dec 2015 11:03
ligt wel aan de prijs maar kan het altijd in overweging nemen.
18 dec 2015 11:23
Vreemd die min pool opmerking.
Ik heb net een nieuwe (serieuze, geen Gamma/Autostyle meuk) jumpstarter.
Cranking Amps 1200, Peak Amps 3100.......in de handleiding staat eerst de + op de +
dan de - op de - van de accu van het te starten voertuig.
(Er staat nergens dat de min NIET op de min accupool mag.)
Vol opgeladen staat er op de klemmen precies 12 volt.
Bij een vol geladen nieuwe accu kan dit zelfs meer zijn. (13,4 gemeten)
Dus waarom zou een jumpstarter slechter voor de elektronica zijn dan er
een nieuwe (geladen) accu inlepelen ?
18 dec 2015 11:38
dit heeft "iets te maken" met piekspanning bij gedeeltelijk/volledig ontladen accu`s en computers die daar een hekel aan hebben.
daarbij komt vaak ook kijken (merk afhankelijk) dat de - pool beter te plaatsen is op een stuk kaal metaal dan op de pool. de auto`s worden groter de ruimtes daarentegen kleiner.
18 dec 2015 13:57
Bij een 964 zit de accu in de kofferbak, daar is ruimte zat
20 dec 2015 18:22
Dat - pool verhaal is zover ik weet niet voor een piekspanning want het maakt letterlijk geen snars uit waar je die opzet. Heel de carroserie staat vast aan de - van de accu. Ander verhaal, als je de auto gestart hebt gaat deze laden. De accu produceerd hierbij een zeer ontvalmbaar gas(heb t ooit gehad, maar geen idee hoe dit heet). Men trekt de klem los en dit kan vonken. Met alle gevolgen van dien.
20 dec 2015 19:05
Bij oude auto's maakt 't niet uit, maar bij nieuwe, met een hoop elektronica, wel degelijk.
Bij het meerendeel van de nieuwe auto's, en bij duurdere merken alweer een tijdje langer, kunnen er sensoren zitten die de accu meten en daaraan waardes koppelen in 't systeem.
Bijvoorbeeld laadstromen of werking start-stop systeem kan in de war worden gegooid als het systeem niet goed weet wat de status van de accu is.
Als je direct op de accu oplaadt dan 'ziet' het systeem dat niet, als je via een massapunt op de carrosserie laadt wel.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.