Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt brak :)

19 jan 2016 15:06

Duss..... Mooi topic toch?

Btw, ik verkoop m'n porsche niet meer,had hem te koop staan, voordat ik wist wat er allemaal aan de hand was, besloot om hem te houden, 2 maanden later maar weer eens olie wisselen enzo, en toen kwam ik achter wat dingetjes......

Hij zal dus nu ook niet meer weg gaan, want ik vind het een ontzettend fijne auto om in te rijden, en ook omdat er zometeen te veel geld in zit :)

Anyway here it goes:

Ik koop een 996, bijna 3 jaar geleden, blok was al vervangen bij porsche, had nu 70k op het blok staan, en auto zo'n 210, blok was vervangen bij 140, moet goed gaan toch! Keurig bereden, staat nu op 285, dus zelf zo'n 75.000km gereden, gewoon fijn. Keurig iedere keer olie gewisseld tussen de 15-20k, netjes bereden, gewoon dagelijks, alleen gassen alstie warm is, je kent het verhaal wel.

Nu, oliewissel, oliefilter open maken, metaalschilfers in de olie. Ook wat vochtig tussen de bak & blok (rear main seal), en ik haal CO niet op de cylinders 4,5,6, en ik vond hem ook wat raar klinken. Anyway... Groot onderhoud! Niks mis mee. blok open getrokken:

- IMS TOP! Niks mis mee
- RMS, ja, moet ff vervangen worden, geen punt
- 2 lekke inlaat en 1 lekke uitlaatklop op cylinderbank 456
- 1 lekke inlaat klep op cylinderbank 123
- zuigerveren versleten
- ovalen cylinders (!)
- schraapspoortjes op de cylinder wanden

Fijn zo'n blok. Hij gaat nu zo snel mogelijk naar auto resto in nijmegen waar het blok opnieuw in elkaar gezet gaat worden, nu met stalen bussen en alle modificaties.

Dus... feitelijks nu al het 3e motorblok zometeen. Kwaliteitje dat porsche! had beter een 645 v8 handbak, of een e46 m3 kunnen halen, was denk ik betrouwbaarder geweest.

Ow, ik vind um nog steeds wel heel mooi hoor :)
Laatst bijgewerkt door mgm op 19 jan 2016 15:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

19 jan 2016 15:11

ja das wel balen.... ik heb wel het idee dat je een uitzondering te pakken hebt maar ja je kan het maar hebben.

ach straks rijdt ie weer als nieuw :mrgreen:

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

19 jan 2016 15:45

Het vervelende is dat Porsche het blok niet repareert, maar vervangt. Je krijgt dus precies hetzelfde probleem terug als het blok waar hij mee de fabriek uitkwam met een legering van de cilinderwanden die gewoon niet goed is (zeggen specialisten). Dat verklaart de laatste drie problemen van je lijstje. Ik denk dat je inderdaad dit beter kan oplossen bij een specialist.

Met de koppen doen ze niets als het onderblok vervangen wordt. Dan vind ik een koprevisie na 285k niet zo gek.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

19 jan 2016 15:55

Het blok dat ze toendertijd geplaatst hebben was een volledig blok, dus met nieuwe koppen. gewoon inbouwen en gaan.

Huidige optie was een onderblok kopen bij de dealer van 5200 euro ex. BTW, en die was zonder koppen. Dan moesten de koppen nog los geserviced worden.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

19 jan 2016 16:30

In oktober bij Robbert visser op de techniek dag lieten ze een luchtgekoeld blok en water koeler zien (nee wil niet de discussie) en wat je ziet is dat Porsche (net als veel merken, denk aan VW) door strengere emissie eisen, zwaardere auto's en toch betere prestaties (waar in de concurrentie bij consumenten om gestreden dient te worden) steeds meer de grenzen van de toleranties opzoekt van het materiaal. Robbert liet een drijfstang zien uit een lufti en water koeler, dat ding was half zo dik bij de water koeler, terwijl prestaties 1,5 zo groot zijn (SC met 180pk tov een 3.4 met 300pk). Kortom vroeger zat er veel meer 'marge' in het materiaal. Vroeger zeker niet alles beter, maar op onderdelen wel ruimer gedimensioneerd dan momenteel.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

19 jan 2016 16:40

mgm schreef:Huidige optie was een onderblok kopen bij de dealer van 5200 euro ex. BTW, en die was zonder koppen. Dan moesten de koppen nog los geserviced worden.

Uiteraard heel veel sterkte! Ik heb het ook moeten meemaken...

Goed advies wat ik destijds heb gekregen, is niet een onderblok en kop te 'mixen', gezien de aansluiting van beide helften.

Aangezien je 'kop' er ook niet zo uitziet, is wellicht een nieuw blok via de dealer niet zo'n slecht idee. Financieel gezien dan, want het blok dat geplaatst wordt is qua cilinders even zwak/sterk als je huidige blok. Ik heb bedragen gehoord van 6000 euro voor het nieuwe blok (inclusief montage?).

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

19 jan 2016 16:47

RichardP schreef:Ik heb bedragen gehoord van 6000 euro voor het nieuwe blok (inclusief montage?).


Dit is wel een erg laag bedrag.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

19 jan 2016 16:51

Las het hier:

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=43815&hilit=6000+euro

Nog niet zo heel lang geleden.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

19 jan 2016 16:52

mgm schreef: - ovalen cylinders (!)
- schraapspoortjes op de cylinder wanden


Allemaal de cilinders? Of de usual suspects nr. 4,5 en/of 6

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

19 jan 2016 16:56

RichardP schreef:Las het hier:

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=43815&hilit=6000+euro

Nog niet zo heel lang geleden.


Heb hier een quote liggen van PCA, 5201,- ex BTW voor een onderblok . (dat is trouwens wel een 3.4 X51 onderblok)

Onderdeelnummer is 996 100 951 TX

Het zegt:
Teil motor bestehend aus: Kurbelgehause, pleuel, kurbelwelle, olpumpe, steuerkette, teilesatz ohne dichtungen, mitverwenden --> zooitje extra onderdeelnummers die je nog meer nodig hebt.

Volgens PCA worden er geen volledige blokken meer geleverd.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

23 jan 2016 22:29

Vandaag het blok in onderdelen gedropt bij Auto Resto.... Dinsdag de auto brengen... en dan paar weekjes wachten...

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

23 jan 2016 23:18

Balen , succes met de reparatie en met een paar weken weer rustig aan rijden met die P.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

23 jan 2016 23:45

Succes met de afhandeling.

Die Resto wordt schatrijk vanwege dit forum :wink:

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

24 jan 2016 0:26

Volgens mij ligt het niet aan dit forum maar aan het feit dat er wel eens 1x iets niet goed gaat met de water gekoelde motoren van Porsche.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

24 jan 2016 6:00

Cylinderbank 4,5,6 is waar de problemen ontstaan wegens gebrek aan koeling.
Je gaat naar AutoResto. Hij zal je precies uitleggen wat er is gebeurt wanneer het blok open is.
Succes, kost wat maar straks kan ie niet meer stuk.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

24 jan 2016 8:17

Balen zeg, dit is een duur grapje.
Je kunt straks wel weer jaren vooruit met de "nieuwe" motor. :drive:
Het blijft slecht van Porsche dat ze in de ontkenningsfase blijven hangen mbt de bekende motorproblemen.
Doet wel afbreuk aan het degelijke imago.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

24 jan 2016 10:05

ellende door gebrek aan koeling is ook te voorkomen is door bij ELKE onderhoudsbeurt de voorbumper te demonteren en de smurrie weg te halen bij de radiatoren. het concept dat porsche toepast is heel compact en daardoor onderhoudsgevoelig.
natuurlijk helpen een grotere waterpomp, andere temperatuursensoren, enz maar twee stukjes universele zwarte PVC mesh grill van bij de bouwmarkt, waarvan je op maat inserts maakt, zijn heel effectief om te zorgen dat de warmte efficiƫnt afgevoerd kan worden/blijven.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

24 jan 2016 13:16

porsche964 schreef:In oktober bij Robbert visser op de techniek dag lieten ze een luchtgekoeld blok en water koeler zien (nee wil niet de discussie) en wat je ziet is dat Porsche (net als veel merken, denk aan VW) door strengere emissie eisen, zwaardere auto's en toch betere prestaties (waar in de concurrentie bij consumenten om gestreden dient te worden) steeds meer de grenzen van de toleranties opzoekt van het materiaal. Robbert liet een drijfstang zien uit een lufti en water koeler, dat ding was half zo dik bij de water koeler, terwijl prestaties 1,5 zo groot zijn (SC met 180pk tov een 3.4 met 300pk). Kortom vroeger zat er veel meer 'marge' in het materiaal. Vroeger zeker niet alles beter, maar op onderdelen wel ruimer gedimensioneerd dan momenteel.


Voor een gedeelte ben ik het niet eens met bovenstaand tekst. Waarom?
Je kan aan bijvoorbeeld een drijfstang niet zien of de materialen gelijksoortig zijn.
Interne fricties kunnen verschillend zijn (denk aan ander type olie, lager- en andere toleranties).

Dat er vroeger meer "marge" op het materiaal zat zou kunnen kloppen, dat is een mede-gevolg van CAD.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

24 jan 2016 14:49

Maar vooral een mede-gevolg van de afdelingen boekhouding en inkoop.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

02 feb 2016 17:50

Ik heb wel medelijden met mannen als Visser. Die moeten toch een uiterst karige boterham verdienen als luftie specialist... :mrgreen:

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

02 feb 2016 18:27

Zeker nu met de lufties niet meer gereden maar vooral gehandeld wordt (ok, niet hier op het forum)

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

02 feb 2016 18:30

porsche964 schreef:In oktober bij Robbert visser op de techniek dag lieten ze een luchtgekoeld blok en water koeler zien (nee wil niet de discussie) en wat je ziet is dat Porsche (net als veel merken, denk aan VW) door strengere emissie eisen, zwaardere auto's en toch betere prestaties (waar in de concurrentie bij consumenten om gestreden dient te worden) steeds meer de grenzen van de toleranties opzoekt van het materiaal. Robbert liet een drijfstang zien uit een lufti en water koeler, dat ding was half zo dik bij de water koeler, terwijl prestaties 1,5 zo groot zijn (SC met 180pk tov een 3.4 met 300pk). Kortom vroeger zat er veel meer 'marge' in het materiaal. Vroeger zeker niet alles beter, maar op onderdelen wel ruimer gedimensioneerd dan momenteel.


Vorige zomer mijn Benz 240D weggedaan. 65 pk uit 2,4L. Die materialen wil je ook niet veglijken met een 1,2 tdi tje met meer PK en 1/3 verbuik.

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

02 feb 2016 22:24

S54 blok in e46 m3 heeft ook zijn (goed beheersbare\te voorkomen mankementen). Enkel het plaatwerk boven het subframe achter is van rijstpapier gemaakt.beide kunnen overigens definitief opgelost Worden (de motor het beste met de s85 v10).

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

04 feb 2016 23:17

Krappe bemeting van drijfstang materiaal zou een issue zijn als de 996 een drijfstang probleem zou hebben structureel. ... Als dat niet zo is is het dus geen issue toch ?

Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra

24 feb 2016 23:50

Vanmorgen de auto opgehaald bij Resto na volledige motor-revisie + alle modificaties die ze uitvoeren. Nu 1500km inrijden, en daarna snel een ton erbij zetten!
Plaats een reactie