Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
19 jan 2016 21:03
Ik heb een lead op een mooi geprijsde 930, waarvan de motor niet loopt. Het kan van alles zijn, maar gezien de prijs denk ik dat hij rijp is voor een totale revisie.
Als ik hiervoor een 20 mille als worse case scenario reken, zit ik dan veilig? Ik stel de vraag hier omdat ik geen zin heb om specialisten lastig te vallen met een nog hypothetisch verhaal. Hopelijk mag ik jullie wel lastig vallen
De rest kom ik wel uit, maar een 930 blok revisie moet ik uitbesteden.
Thanks!
19 jan 2016 21:17
Waarom zou je er een specialist niet mee lastig vallen, vragen staat vrij? Gaat toch om de juiste indicatie.
Daarnaast zul je het toch ergens moeten onderbrengen. Ook het uurtarief kan op diverse plekken anders zijn.
Succes en ik hoop voor je dat je er binnenkort een speeltje bij hebt.
19 jan 2016 21:34
Ik zou toch wel even ruggenspraak met een specialist houden. Die kan je waarschijnlijk wel vertellen wat het kan gaan kosten als het echt fout zit.
19 jan 2016 21:53
Hallo Bocaloco. Het meest extreme worst case scenario is denk ik wanneer je een compleet nieuwe motor zou moeten aanschaffen. Maar dan nog zal er van die 930 heel veel onderdelen gewoon te gebruiken zijn en goede onderdelen zijn ook wat waard. Persoonlijk denk ik dat je voor 20K een volledige revisie zou moeten kunnen doen maar je weet gewoon niet wat het probleem is nu. Dus blijft een risico wat je tegen gaat komen. Mijn 930 heeft voordat ik hem kocht een top-end revisie gehad en dat was iets van 7K maar is maar een deel van het hele plaatje natuurlijk. Misschien kan je door de staat vd motor er nog wat meer uit onderhandelen. Van een 930 zal je zeker plezier gaan beleven.
19 jan 2016 22:55
Een volledige revisie is duurder dan 20k als je nieuwe cylinders nodig hebt en Carter ook bewerkt moet worden. Heb afgelopen zomer die route gelopen en kan je vertellen als het echt tegen zit je eerder aan 25k moet denken. Als veel her te gebruiken is en het Carter goed dan blijf je wel binnen die 20k
20 jan 2016 10:00
Thanks allemaal! Zal Lothar eens wat info vragen en dan gaan rekenen
20 jan 2016 10:29
Het kan natuurlijk ook meevallen, wellicht dat de km-stand nog wat aanwijzingen geeft. Jammer is wel dat een hoop specialisten de laatste jaren hun prijzen langzaam hebben opgeschroefd en/of wat makkelijker echt alle uren zijn gaan rekenen. Dit alles onder het mom van de stijgende porsche prijzen en hij is het toch wel waard.
Vooraf goede afspraken maken kan nooit kwaad. Zodat je niet voor nare verassingen komt te staan. Succes en misschien kunnen we eens een 930 meeting gaan houden.
20 jan 2016 22:46
Alle genoemde prijzen zijn best volgens mij overdreven, heb tijd geleden 964 volledige revisie Ok is geen 930 maar gaat toch geen 10000 euro verschil zijn
.
Ik denk persoonlijk dat er veel gesjoemeld word , toen ik motor binnenbracht praatje gedaan en er lag een 912 blok die binnengedaan was ergens in Nederland bij "specialist" man krijgt motor terug motor draaide vierkant. Motor terug open bleek helemaal niet zoals afgesproken zaten bijna geen nieuw onderdelen in maar was wel voor betaald dus nu 2 de keer kosten.
Lang verhaal kort, vraag goed rond, vraag referenties,vraag prijs op meerdere plaatsen ( en een eerlijke geeft een richt prijs geen vaste prijs).
Zover mijn mening
20 jan 2016 23:10
Een eerlijke geeft geen prijs maar zal de zaak eerst goed bekijken en mogelijk zelfs demonteren voordat er een prijs gegeven kan worden waarbij de versleten onderdelen gewoon worden getoond.
21 jan 2016 0:03
Diverse forumers hier hebben een jaar geleden een technische middag bijgewoond bij
Rebel Engineering in Steenwijk. Eigenaar Erwin is voor velen hier een technische vraagbaak
en (denken velen) zeer kundig. Hij reviseert veel luchtgekoelde motoren.
Zeker iemand die je je vragen kunt stellen en waar je een eerlijk antwoord van krijgt.
Succes !
21 jan 2016 1:16
Je zou eigenlijk een soort porscheforum keurmerk moeten hebben dat je weet als je naar die lijst van porschespecialisten gaat dan wordt je netjes behandeld. Maar dit zal wel lastig zijn, want ook over mijn eigen specialist waarvan ik dacht zit geen vlekje aan hoorde ik ook een incident van een mede rijder waarvan ik dacht oei. Overal gaat wel eens wat mis natuurlijk en je hoopt altijd maar dat jij dat niet bent. Bij dit soort grote operaties moet je denk ik ook maar ter plekke zijn als ze het blok gaan openmaken zodat je direct kan meekijken en/of nog met een derde partij erbij die er verstand van heeft. Of ben ik nu paranoia?
21 jan 2016 14:55
Krieck schreef:Alle genoemde prijzen zijn best volgens mij overdreven, heb tijd geleden 964 volledige revisie Ok is geen 930 maar gaat toch geen 10000 euro verschil zijn
.
Het maakt wel een groot verschil of je in het kader van zo'n volledige revisie de zuigers en cilinders weer kan herplaatsen (vaak wel maar niet altijd); idem voor krukas, oliepomp, nokkenassen .... etc. Daarmee heb je zo een bandbreedte van 10k te pakken hoor. Oudere type blokken moeten vaak ook na openen weer arbeidsintensieve bewerkingen hebben (blokhelften trekken krom na demontage, waardoor de lijn waar de krukas in ligt weer in rechte lijn uitgeboord moet worden....).
De revisie van mijn 3.2 bleef destijds net onder de 10k; met een slechte krukas, zuigers, cilinders en nokkenassen had er zo 7k bovenop gekomen.
De ellende is dat ja dat allemaal pas weet als hij uit elkaar op tafel ligt. Daarom is het m.i. erg belangrijk om vooraf afspraken te maken over hoe je dure delen gaat verrekenen. Als je Porsche list prijzen om je oren krijgt daarvoor gaat t wel heel erg hard.... En als hij eenmaal uit elkaar ligt wordt t moeilijk onderhandelen. Je kunt over marge op dure delen m.i. prima afspraken maken. Immers: het al of niet moeten vervangen van dure delen is een kwestie van "afwachten / toeval / pech" en heeft geen relatie met de werkelijke kosten die het revisiebedrijf moet maken voor het demonteren en opbouwen van je motor...
21 jan 2016 17:29
Heb professioneel advies: Best case 7500 euro, 'normaal' 15000, als je pech hebt 25000.
Vaak weet je pas tijdens het werken eraan wat er nodig is en wat er gedaan moet worden, en dus wat de kosten zijn.
Ik ga even rekenen voor deze 930, het blijft denk ik toch interessant (auto kost 53k)
21 jan 2016 17:39
Als de rest vd auto (zeer) netjes is, km stand acceptabel, etc. zou ik het maar doen
21 jan 2016 17:58
Naast onderdelen tellen ook de werk-uren aardig aan bij het totaal-bedrag dat je uit gaat geven.
Er zijn verschillende specialisten die motoren reviseren - maar niet allemaal maken ze alles zuiver én het blok ook optisch weer als nieuw
Het kan dus inderdaad ..
.. gedaan worden.
Prijs zal inderdaad ergens tussen de € 7.500 en € 25.000 liggen
21 jan 2016 19:45
lindemans schreef:
De ellende is dat ja dat allemaal pas weet als hij uit elkaar op tafel ligt. Daarom is het m.i. erg belangrijk om vooraf afspraken te maken over hoe je dure delen gaat verrekenen. Als je Porsche list prijzen om je oren krijgt daarvoor gaat t wel heel erg hard.... En als hij eenmaal uit elkaar ligt wordt t moeilijk onderhandelen. Je kunt over marge op dure delen m.i. prima afspraken maken. Immers: het al of niet moeten vervangen van dure delen is een kwestie van "afwachten / toeval / pech" en heeft geen relatie met de werkelijke kosten die het revisiebedrijf moet maken voor het demonteren en opbouwen van je motor...
Dit dus. Ik heb ooit mijn bak laten reviseren door specialist K (think: iets wat je in de keuken en badkamer hebt). Daar betaalde 15% uiteindelijk meer voor de onderdelen dan de prijzen op internet en verdienen ze dus en op de uren en op de onderdelen.
21 jan 2016 21:43
Ook al kost de motor 30k, voor de gevraagde prijs van de 930 zit je altijd goed. Zorg altijd dat je een een compleet revisie draaiboek krijgt van de gehele revisie. Dus met foto's, gebruikte onderdelen, dyno meting etc. Wil je hem ooit verkopen heb je een goede onderbouwing wat er aan gedaan is. Bij veel aangeboden restauratie projecten zijn onderbouwingen van wat er gedaan is er niet bij. Dan is het kopen op basis wat de verkoper aangeeft. Ik zou trouwens ook rekening houden met de versnellingsbak. Die krijgt in een 930 ook aardig op zijn donder en moet de nieuwe motor ook 'aankunnen'. Laat je goed voorlichten en maak op papier afspraken, wie dat ding dan ook gaat reviseren.
21 jan 2016 22:31
Het blijft een rekensommetje denk ik. Kan mij niet voorstellen dat de rest dan perfect is en alleen de motor een revisie nodig heeft en je dan klaar bent. Er zal dan nog wel wat meer aan de auto moeten gebeuren. Anders was denk ik ook de motor goed onderhouden geweest. Los van het motorblok speelt bij de 930 natuurlijk ook nog de turbo, intercooler en wastegate waar probleempjes mee kunnen zijn (even uitgaande van een 930 na 1978). als je het hebt over een 930 van voor 1978 dan gelijk doen lijkt mij.
22 jan 2016 14:16
Maarten schreef:lindemans schreef:
De ellende is dat ja dat allemaal pas weet als hij uit elkaar op tafel ligt. Daarom is het m.i. erg belangrijk om vooraf afspraken te maken over hoe je dure delen gaat verrekenen. Als je Porsche list prijzen om je oren krijgt daarvoor gaat t wel heel erg hard.... En als hij eenmaal uit elkaar ligt wordt t moeilijk onderhandelen. Je kunt over marge op dure delen m.i. prima afspraken maken. Immers: het al of niet moeten vervangen van dure delen is een kwestie van "afwachten / toeval / pech" en heeft geen relatie met de werkelijke kosten die het revisiebedrijf moet maken voor het demonteren en opbouwen van je motor...
Dit dus. Ik heb ooit mijn bak laten reviseren door specialist K (think: iets wat je in de keuken en badkamer hebt). Daar betaalde 15% uiteindelijk meer voor de onderdelen dan de prijzen op internet en verdienen ze dus en op de uren en op de onderdelen.
Precies.
Uren zijn redelijk af te bakenen, 911 motor in en uit elkaar zit tussen 40-50 manuur.
Vanwege risico op kosten van dure onderdelen heb ik de mijne destijds naar Duitsland gereden en vooraf afspraken gemaakt over het te hanteren tarief voor onderdelen.
Dat een bedrijf marge moet maken op uren en op onderdelen is natuurlijk logisch; voor dure delen die vaak maar niet altijd hergebruikt kunnen worden vind ik dat iets anders. Het is natuurlijk op z'n minst apart dat K flink extra marge kan maken als jij de pech hebt dat er dure delen vervangen moeten worden, terwijl als die delen nog goed zouden zijn hij dezelfde klus zonder die marge ook met plezier zou hebben gedaan. Het is alleszins fair om daar afspraken over te maken en deze marge bv te maximeren.
22 jan 2016 15:31
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat sommige hier een advies klaar hebben zonder zelf een revisie meegemaakt te hebben. Laat ons wel wezen een revisie is niet goedkoop, bedrijven die voor €7000 een totaal revisie beloven zijn in mijn ogen niet serieus bezig en hoogst waarschijnlijk wordt het prijskaartje later fors duurder. Nu zomaar spreken over 30K dat is in mijn ogen fors overdreven en dan moet eigenlijk de carter ook al niets meer waard zijn en kun je eigenlijk bijna niks anders meer doen dan een ruilmotor zoeken. Arbeidsloon is in een revisie het duurste onderdeel, machine uren (zoals vlakken, bussen installeren, lijnboren enz...) valt eigenlijk nog mee in prijs. Nu bij een 930 blok zit je met een aluminium carter en zijn hoogstwaarschijnlijk deze bewerkingen niet nodig, bij de oudere magnesiumcarters dan weer wel. Een krukas die in de vernieling is gedraaid dat moet toch al heel veel pech zijn meestal zijn nieuwe lagerschalen de oplossing. Zijn de zuigers en cilinders aan vervanging toe dan denk ik dat je voor een 930 op een €3000 moet rekenen. Nu concreet denk ik dat je bij een revisie van je motor beneden de 10k eindigt je nu direct je handtekening moet zetten (dan moet het beperkt blijven tot een koprevisie). Bij een volledige revisie incl. oliepomp en alle bewerkingen zal de 20k benaderen een realistische inschatting zijn.
22 jan 2016 16:58
Zonder tegenvallers alleen het top-end doen (blokhelften dicht laten) zit rond EUR 4.000 (koppen, zuigerveren, kettingen met slotje).
Als je het blok splitst en er geen dure delen vervangen moeten worden is uit mijn ervaring EUR 7.000 wel het minimum.
Wat er dan nog bij komt - dat komt er bij ... Krukas 3000 / Nokkenassen 1200 / Oliepomp 1000 / Koppeling 1000 / Zuigers-Cilinders 3000 / Kleppen 1000 / Warmtewisselaars-uitlaat 1500
Moet wel héééél erg gek gaan voordat je aan de 20k zit ....
22 jan 2016 23:16
Zijn de genoemde prijzen allemaal voor een 930 of voor "gewonere" porsches?
Het zou me niets verbazen als voor de 930 duurdere onderdelen zijn gebruikt.
Welke van de revisies was voor een 930?
23 jan 2016 4:30
Even op de site van rose passion kijken geeft wel een indicatie van wat de onderdelen zoal kosten.
Mahle cylinders en zuigers €2600
Als de koppen nog goed zijn 6x €250 dus €1500 voor nieuwe kleppen, veren en zittingen.
2000 euro voor overige kosten aan de de kop en kettingsysteem.
500 euro pakkingen.
800 euro krukas opnieuw opbouwen zonder nieuwe drijfstangen.
1200 euro voor 6 drijfstangen.
Nieuwe oliepomp 1400.
Montage materiaal, boegies, kopbouten, olie, filter enz.
Dan zal de krukas zelf nog bekeken moeten worden.
Nokkenassen en tuimelaars checken.
Beide niet goedkoop bij vervangen, dit zijn de duurdere delen.
Met in en uitbouwen zou ik toch wel uitgaan van 40-70 uur.
930 heeft ook nog een turbo in welke staat is deze?
Het is gewoon een gok want van buiten is niet met zekerheid te zien wat er moet gebeuren, en zodra je de motorkap open doet komt er altijd nog wel iets nieuws naar voren.
Wellicht kan een specialist een iets betere indicatie geven bij het bekijken van de auto.
Zorg wel dat als je hieraan begint, je de kosten van een worst case scenario kunt dragen.
Mijn verhaal geeft geen prijs maar wel een idee van wat er bij kan komen kijken.
930 motor heb ik nog niet uit elkaar gehad, wel een paar andere blokjes.
24 jan 2016 12:00
De wagen is helaas net voor mijn neus weggegaan. Had een mannetje erop af gestuurd voor een inspectie, het blok liep nog maar met horten en stoten. Kan dus ook wat simpels geweest zijn. Body had wel wat te lijden gehad, overal kreeg de auto een mager zesje maar de prijs was toch erg netjes.
Maar zoals gezegd toen ik dit nieuws kreeg contact met de verkoper opgenomen en toen was hij weg. Helaas pindakaas.
24 jan 2016 13:24
@Bocaloco. Jammer, uithuilen en opnieuw beginnen. Als er 1 te vinden is, is er ook een 2e te vinden. Succes met je zoektocht.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.