Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

996 overleden?

20 jan 2016 14:53

Vandaag zou ik naar de Porsche Dealer gaan voor een grote beurt (200.000km) , maar mijn auto dacht er echter anders over.
De auto startte niet. Startmotor draaide wel rond, maar motor sloeg niet aan. Ook niet met gas geven.

De auto startte al erg slecht als hij warm was (moest altijd vol gas bijgeven). Koud startte hij altijd prima. Vermoed dus een defecte startmotor.

ANWB ter plaatse; met extra spanning op de accu (en na verhogen van voltage?) startte de motor na erg lang starten.
Er kwam toen best wel wat rook uit beide uitlaten. Man van ANWB vertelde dat dit door overtollige benzine kwam. Ik heb dit echter nog nooit meegemaakt, ook niet als de auto slecht startte. Ik geloofde dit verhaal niet echt dus.
Ik wilde eigenlijk niet op deze manier met de auto gaan rijden.

Mijn vermoedens bleken juist. Na 50 meter begon de auto complete rookgordijnen uit te stoten en het oranje 'check engine' lampje lichtte op. Meteen auto uitgezet en geregeld dat ze auto gaan slepen.

Wat zou dit kunnen zijn?

Re: 996 overleden?

20 jan 2016 15:22

Dat klinkt niet goed.

Wat voor kleur had de rook?
En waar rook het naar?

Loopt de motor wel ' mooi' rond al ie draait, lees op alle cylinders?

Re: 996 overleden?

20 jan 2016 16:08

Gebruik eens de zoekoptie over motorproblemen met een 996 dan word alles wel duidelijk lijkt me :popcorn:

Re: 996 overleden?

20 jan 2016 16:20

Waar staat de auto nu?

Re: 996 overleden?

20 jan 2016 16:31

jortxx schreef:Ben afgelopen weekend naar MH in Peize geweest.

Ze hebben daar de olie bekeken en hier zat geen vocht in. Ook nagenoeg geen slijpsel (een heel klein beetje van de ketting?)

Ook hebben ze een uur lang een druktest op het KVS systeem gedaan. Volgens Michael zou bij een lek in de kop er dusdanig veel KVS in moeten komen tijdens zo`n test dat de motor niet meer zou starten. De motor startte prima.

Het oliepijl stijgt niet, dat zou moeten betekenen dat er niet (veel?) vocht in komt.
Het pijl van de KVS is sinds het eenmalig bijvullen na vervangen radiator ook niet meer gezakt.

Toch zat er toen ik thuis kwam (na een rit van 250KM) weer sludge in de olievulpijp.

Michael net gesproken en die zegt dat ik het in de gaten moet houden.
Toch stelt mij dit niet helemaal gerust.

Een warmtewisselaar sluiten ze op voorhand al uit.

Wat zouden jullie doen?


Dit is dezelfde 996 als waar je vorig jaar over had? Dan lijkt me idd het problem nu duidelijk..

Re: 996 overleden?

20 jan 2016 16:38

Zie foto voor een idee ;)

Afbeelding

Rook vrij olie-achtig.

De motor liep niet heel stabiel. Zakte af en toe wat in toeren en 'schudde' voor mijn idee wat.

Auto staat nu bij Porsche Dealer in Rotterdam.

Een scenario waar ze mogelijk aan dachten was de carter ontluchting die niet goed zou werken, waardoor de auto veel olie zou verbranden.
Dat klinkt beter dan de standaard motorprobleem c.q. gevoelige IMS Lager.

Er heeft overigens altijd al best wat sludge in de vuldop gezeten, ondanks dat ik veel lange ritten maak. Dit gebeurde altijd als het koud is. In de zomer amper last van.

Re: 996 overleden?

20 jan 2016 16:39

BusterG schreef:
jortxx schreef:Ben afgelopen weekend naar MH in Peize geweest.

Ze hebben daar de olie bekeken en hier zat geen vocht in. Ook nagenoeg geen slijpsel (een heel klein beetje van de ketting?)

Ook hebben ze een uur lang een druktest op het KVS systeem gedaan. Volgens Michael zou bij een lek in de kop er dusdanig veel KVS in moeten komen tijdens zo`n test dat de motor niet meer zou starten. De motor startte prima.

Het oliepijl stijgt niet, dat zou moeten betekenen dat er niet (veel?) vocht in komt.
Het pijl van de KVS is sinds het eenmalig bijvullen na vervangen radiator ook niet meer gezakt.

Toch zat er toen ik thuis kwam (na een rit van 250KM) weer sludge in de olievulpijp.

Michael net gesproken en die zegt dat ik het in de gaten moet houden.
Toch stelt mij dit niet helemaal gerust.

Een warmtewisselaar sluiten ze op voorhand al uit.

Wat zouden jullie doen?


Dit is dezelfde 996 als waar je vorig jaar over had? Dan lijkt me idd het problem nu duidelijk..


Dat is inderdaad dezelfde auto.

Re: 996 overleden?

20 jan 2016 17:10

Mijn eerste ingeving was: AOS kapot. Olie in het inlaattraject, daardoor moeilijk starten (bij jou moeilijker dan het al ging) en bij doorstarten, flinke rookpluimen. Dit doorstarten kan er wel voor hebben gezorgd, dat er zoveel kracht op de krukas is komen te staan, dat deze mogelijk beschadigd is geraakt. Dit was hoogst waarschijnlijk bij mijn 996 ook het geval geweest. 1 of meerdere 'nokken' van de krukas was een aantal graden verdraaid. Is destijds vervangen door Resto.

Re: 996 overleden?

20 jan 2016 20:43

Als ik het juist heb is dit een hydraulische slag. Vloeistof (olie) niet comprimeerbaar. Hoop dat je veel geluk hebt.. :roll:

Re: 996 overleden?

20 jan 2016 23:23

erwin964c4 schreef:Gebruik eens de zoekoptie over motorproblemen met een 996 dan word alles wel duidelijk lijkt me :popcorn:


Dit is zo een inkopper zeg maar. Als je echt iets weet van motor techniek zou een kundig antwoord echt fijn zijn omdat deze poster echt in de rats zit over zijn Porsche.

Wat ik weet is dat je bij het starten normaal geen gas bij hoeft te geven. Niet bij koude of warme motor. Als de accu slecht is lijkt het soms net of de motor net aan een slag kan maken voordat hij start maar ook hier zonder gas bij te geven. De specialist kan de Porsche in stellen hoeveel inspuiting hij krijgt bij het starten.
Waren er al andere symptomen bij de voorlaatste keer dat je Porsche reed? Kort ritje, niet warm gereden o.i.d.

Re: 996 overleden?

20 jan 2016 23:52

De rookontwikkeling lijkt toch veel op een AOS probleem.

In hoeverre er nog andere zaken spelen is lastig te zeggen. Het slecht starten zou bovenop de olie in cilinders ook te maken knn hebben met bv. een krukassensor die niet meer helemaal goed meet. Dus een samenloop van meerdere al dan niet gerelateerde issues.

Laten uitlezen zal waarschijnlijk al wat meer info geven over de precieze omstandigheden.

Zit er olie in het koelvloeistof systeem? Geen idee of dat bij een kleine cilinderscheur op zo korte tijd al zou knn mengen.

Re: 996 overleden?

21 jan 2016 7:58

Lijkt gevalletje AOS. Maar uitlezen en goede analyse moet uitkomst bieden.

Re: 996 overleden?

21 jan 2016 10:49

Jens69 schreef:
erwin964c4 schreef:Gebruik eens de zoekoptie over motorproblemen met een 996 dan word alles wel duidelijk lijkt me :popcorn:


Dit is zo een inkopper zeg maar. Als je echt iets weet van motor techniek zou een kundig antwoord echt fijn zijn omdat deze poster echt in de rats zit over zijn Porsche.

Wat ik weet is dat je bij het starten normaal geen gas bij hoeft te geven. Niet bij koude of warme motor. Als de accu slecht is lijkt het soms net of de motor net aan een slag kan maken voordat hij start maar ook hier zonder gas bij te geven. De specialist kan de Porsche in stellen hoeveel inspuiting hij krijgt bij het starten.
Waren er al andere symptomen bij de voorlaatste keer dat je Porsche reed? Kort ritje, niet warm gereden o.i.d.


Thanks :)

Het voorlaatste ritje reed de auto zoals hij normaal deed. Niets dat anders was dan anders.

Re: 996 overleden?

21 jan 2016 10:50

Kheldar schreef:De rookontwikkeling lijkt toch veel op een AOS probleem.

In hoeverre er nog andere zaken spelen is lastig te zeggen. Het slecht starten zou bovenop de olie in cilinders ook te maken knn hebben met bv. een krukassensor die niet meer helemaal goed meet. Dus een samenloop van meerdere al dan niet gerelateerde issues.

Laten uitlezen zal waarschijnlijk al wat meer info geven over de precieze omstandigheden.

Zit er olie in het koelvloeistof systeem? Geen idee of dat bij een kleine cilinderscheur op zo korte tijd al zou knn mengen.


Heb inderdaad nog even snel in het expansievat gekeken, maar zag hier geen olie inzitten.

Vandaag zou ik wat moeten horen van de dealer. Ben heel erg benieuwd!

Re: 996 overleden?

21 jan 2016 12:17

Ben benieuwd naar de uitkomst. Houd je ons op de hoogte?

Afhankelijk van de precieze diagnose en de opgelopen schade is het misschien een optie in tweede instantie er een onafh. specialist naar te laten kijken. Second opinion ivm met indicatie van kosten voor reparatie.

Er circuleren hier op het forum wel wat referenties voor goede 996 dokters. Even zoeken op het forum dus en wat draadjes doorlezen. Leer je tegelijkertijd zelf ook een hoop bij over de kwaaltjes.

Re: 996 overleden?

21 jan 2016 12:38

Doe ik!!! :)

Re: 996 overleden?

21 jan 2016 15:29

Je kunt een kleine check doen door de olievuldop los te draaien met draaiende motor. Als je een vacuum merkt en de rook wordt erger dan is het de aos.

Re: 996 overleden?

21 jan 2016 18:04

Jens69 schreef:
erwin964c4 schreef:Gebruik eens de zoekoptie over motorproblemen met een 996 dan word alles wel duidelijk lijkt me :popcorn:


Dit is zo een inkopper zeg maar. Als je echt iets weet van motor techniek zou een kundig antwoord echt fijn zijn omdat deze poster echt in de rats zit over zijn Porsche.


Ik snap dat ook niet zo goed. Iemand heeft een probleem en maakt zich zorgen en dan krijg je van dit soort reacties. Had ik ook last van maar dat is 'bijgelegd' :-).
Volgens mij zijn dit soort fora juist bedoeld voor gelijkgestemde die elkaar willen helpen toch?

Re: 996 overleden?

21 jan 2016 18:31

hallo
dit is vervelend zeg! Ook ik denk dat je motor een hydraulische slag heeft gemaakt vanwege een defecte AOS. Ik zelf (en vele anderen met mij) hebben goede ervaring met auto resto in Nijmegen. Bel Michel eens op. Hij denkt mee, is zeeeer terzake deskundig en repareert alleen wat nodig is.
Succes en sterkte :o

Re: 996 overleden?

21 jan 2016 21:33

Vroegah waren het op dit forum altijd de injectoren die gereinigd moesten worden, dat was DE oplossing :mrgreen: , tegenwoordig AOS lijkt het...
Maar ontopic, sterkte met diagnose en oplossing, hoop dat het meevalt met de duiten...

Re: 996 overleden?

21 jan 2016 22:54

Moet ik al een rouwkaart sturen of valt de schade mee?

Re: 996 overleden?

22 jan 2016 13:25

Zojuist gebeld; uit cilinderbank 123 lekt koelvloeistof. Ik dacht toch echt olie te ruiken, maar dat zal mijn onkundigheid zijn.

Enkel voor het fixen van de ene cilinder vragen ze 10 tot 15k?? En dan namen ze de mogelijke schade aan de krukas nog niet mee.

Resto of MH peize maar bellen?

Edit; Resto gesproken. Komt uit op max 8k. Dat klinkt al wat beter, zeker met die mooie modificaties die hij maakt.

Suggesties zijn nog steeds welkom overigens :)

Re: 996 overleden?

22 jan 2016 13:50

BusterG schreef:
jortxx schreef:
Michael net gesproken en die zegt dat ik het in de gaten moet houden.
Toch stelt mij dit niet helemaal gerust.

Wat zouden jullie doen?


Dit is dezelfde 996 als waar je vorig jaar over had? Dan lijkt me idd het problem nu duidelijk..


Beetje mosterd na de maaltijd, maar waarom heb je destijds geen endoscopie laten uitvoeren?

Succes met de afhandeling.

Re: 996 overleden?

22 jan 2016 14:12

Omdat zowel Resto als MH aangaven dat het geen probleem was en dat ik 'het moest aankijken'.

Re: 996 overleden?

22 jan 2016 14:21

jortxx schreef:Zojuist gebeld; uit cilinderbank 123 lekt koelvloeistof. Ik dacht toch echt olie te ruiken, maar dat zal mijn onkundigheid zijn.


Zou meerdere oorzaken kunnen hebben.

Indien je een probleem hebt met de AOS zou het kunnen dat de motor die vloeistofslag heeft gemaakt. Hierbij kan vanalles fout gaan. Door de enorme hydraulische druk die de olie in de cilinder opbouwt kan het dus zijn dat er één of meerdere cilinders scheuren, pakkingen het begeven, krukas een klap krijgt, etc. etc. De op dat moment zwakste schakel in de motor zal stuk gaan door de overdruk. Dat verklaart misschien de analyse van het koelvloeistoflek in cilinderbank 1,2,3

Zeker weten wat er echt aan de hand is weet je op dit moment dus ook nog niet. Dat wordt pas duidelijk als de motor uit elkaar wordt gehaald voor revisie.
Plaats een reactie