Als je beetje handig bent, de ruimte hebt, gereedschap hebt en een beetje lef, dan kan je het overgrote deel zelf doen.
16 jaar gelden reed ik mijn Fiat 124 Spider op Porsche snelheid waarna de krukaskeerring eruit vloog. Gevolg; bijna alle olie eruit waardoor de krukaslagers er aan gingen. Tot dan toe had ik motorisch niet zo veel aan auto's gesleuteld. Omdat krukas revisie prijzig was kocht ik een oud onderblok en heb ik dat gereviseerd. Vervolgens weer volledig opgebouwd nadat ik ook de kop had aangepakt. Hij loopt nog steeds als een zonnetje. Hierbij kreeg ik wel hulp als ik vragen had van een buurman met 3 oldtimers.
Sinds die tijd ben ik steeds meer zelf gaan doen en voor de meeste dingen niet bang. Je leert het al doende. De eerste keer remschijven en blokken vervangen kostte me een hele dag voor 1 kant! Nerveus en alles 10x checken. Nu ben ik er in een uurtje mee klaar.
Naast dat het voor mij erg ontspannend is, echt een hobby, is het financieel ook aantrekkelijk. Vorige maand voor mijn X5 de schijven, blokken, een draagarm en 2 stabilisatorstangen voor vervangen. De garage wilde het voor 1300€ herstellen. Ik was in 3 uur klaar en 280€ kwijt aan materiaal! Moest ´m wel nog laten uitlijnen voor 70€.
Vanavond ga ik de benzinepomp vervangen van de 911. Met het Bentley boek, het boek "101 projects for your 911", youtube en de site PelicanParts kom je een heel eind.
Natuurlijk zijn er zaken die je beter aan de expert kan overlaten. Lothar van Rennsport heeft me bij een lastige lekkage goed uit de brand geholpen. Maar voor mij zit een groot deel van de lol in het zelf doen.
Laatst bijgewerkt door
polpol33 op 27 jan 2016 10:54, in totaal 1 keer bewerkt.