Dag allemaal!
Er is veel te doen omtrent het falen van het beruchte IMS lager.
Voor degenen onder ons die nog niet weten wat het IMS lager nu precies is even een korte uitleg over de functie ervan.
Allereerst de naam IMS; een afkorting voor intermediate shaft ofwel vertaald naar Nederlands; tussen as.
Deze tussen as heeft de volgende functie: het dragen van de distributie kettingen en laten draaien van de oliepomp.
De as heeft een lager aan de zijde van de koppeling en draait aan de andere zijde in het aluminium huis van de oliepomp zonder lager.
Het lager dat gemonteerd wordt is een angular bearing(hoek) meestal dubbel rijs maar soms ook enkel uitgevoerd lager.
Dit lager is gekozen vanwege zijn eigenschappen mbt tot de toepassing dus niks mis mee echter is het een lager dat weinig smering krijgt. Dit lager kan vanwege zijn constructie krachten aan die onder verschillende hoeken worden uitgeoefend en dat is ook nodig, hij word in V-vorm belast door de kettingen.
De smering van het lager wordt verzorgd door vet, dit vet word echter uit het lager gespoeld door de motorolie die in het lager terecht
komt vanwege de stofkap van het lager, het is dus geen sealed lager, er zijn geen uitzonderingen, het vet spoelt eruit en er zit uiteindelijk wat motorolie in.
Het probleem is dus een kogellager met vet dat in een as in het carter gemonteerd zit, waar het vet uiteindelijk uitspoelt en er te weinig smering is en vuil zich ophoopt.
Waarom wordt het lager nooit gecontroleerd bij service beurten terwijl bekend is dat ze stuk gaan? Waarschijnlijk vanwege de kosten die ermee gepaard gaan.
Om het lager te controleren moet namelijk de versnellingsbak verwijderd worden, het vliegwiel gedemonteerd worden, nogal wat werk om erbij te komen , helemaal in geval van een tip-tronic uitvoering. De motor uitbouwen is niet nodig!
De gemiddelde auto met distributieriem, neem een volvo, heeft spanrollen en looprollen met daarin kogellagers om de distributieriem te dragen , dezelfde soort lagers worden gebruikt , dus met stofkap en vet erin maar dat blijft erin, ze draaien niet in motorolie.
Deze worden vervangen tezamen met de riem om motorschade te voorkomen, binnen vijf jaar en met een maximaal aantal kilometers.
Het IMS lager is een best sterk lager echter vergelijkbaar met het bovengenoemde en zou je dus op zijn minst moeten controleren op speling en vervuiling om problemen te voorkomen.
Het lager kan al een stuk beter worden gesmeerd en gekoeld door de stofkap te verwijderen en de motorolie die er in overvloed is te gebruiken, de IMS as staat namelijk in de olie.
Het siljtage beeld van IMS lagers laat zien dat de siljtage overmatig is vanwege de temperatuur, tekort aan smering en vervuiling.
In versnellingsbakken worden dergelijke lagers ook gebruikt en gaan gewoon heel lang mee, ze zijn ook open en maken gebruik van de spatsmering.
Mijn advies aan iedereen met een 996 of 997 mk1; laat je lager controleren, laat de stofkap verwijderen voor voldoende smering, afvoer van slijtage uit dit lager en koeling van het lager. Zo kom je er tevens achter of het lager nog goed is, vervangen moet worden en dat bespaard je weer veel geld. Eigenlijk om de 50 dkm herhalen.
Indien het lager vervangen moet worden zijn er verschillende opties: keramische uitvoeringen, origineel en nog een systeem dat het lager geforceerd smeert. Ook al kies je de duurste variant, controleren is toch nodig want ook de verbeterde willen wel eens stuk gaan.
De tijd zal uitwijzen of de dure oplossingen beter zijn maar eigenlijk zijn de originele lagers nog niet zo slecht want van de ongeveer 35 auto's waarvan we afgelopen jaar het lager hebben vervangen of gecontroleerd waren er 6 slecht. We moeten het dus niet spannender maken dan het is, gewoon controleren en er evt een nieuwe in zetten.
Het controleren loont dus want anders waren er weer 6 motoren meer stuk gegaan.
Blijkt bij de controle het lager defect te zijn dan heb je er momenteel al voor weinig geld een nieuw lager in zitten van SKF.
Michel
Laatst bijgewerkt door
resto op 29 jan 2016 18:33, in totaal 1 keer bewerkt.