Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 17:30

Ik was naar de 0-100 tijden aan het kijken en het volgende viel mij op.
Zelf vond ik de tiptronic in de 997 4S zeer matig itt de PDK. Het schakelde naar mijn beleving vrij langzaam.

Dit zie je terug in de 0-100 tijd:
997 Mk1 handgeschakeld 4.8s -> tiptronic 5.3s

Echter voor de turbo is het juist een heel ander verhaal:
997 Mk1 turbo hangeschakeld 3,9 s -> tiptronic 3,7 s

Bij de turbo is de tiptronic dus sneller. Is dit zo'n ander systeem? Schakelt de tiptronic van de turbo sneller dan van de 'normale' 997?

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 17:40

http://www.caranddriver.com/reviews/2007-porsche-911-turbo-tiptronic-short-take-road-test

Going in, it was an uphill battle for the automatic. Our test car weighed 3584 pounds, a 70-pound penalty compared with the manual. Furthermore, the automatic launches without much wheelspin, unlike the manual, and it therefore doesn't get off the line as swiftly. We hit 30 mph in 1.3 seconds, which is 0.2-second off the manual's pace. But that early deficit is overcome by the Tiptronic's smooth and quick wide-open-throttle upshifts which keep the turbos spooled up, unlike what happens when you lift to shift in the manual. By 60 mph, that lost time is made up and the Tiptronic matches the manual car's 3.4-second blast. From there, it continues to gain ground and edges out the manual in the quarter-mile by a scant 0.1 second—11.6 seconds at 122 mph versus 11.7 at 121—and it stays ahead the rest of the way, hitting 160 mph in 22.1 seconds versus 23.8. In case you're wondering, that quarter-mile time is better than the quickest 505-hp Corvette Z06 we've tested.

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 17:52

Technisch verhaal, maar wat ik begrijp is dat de tijdens het schakelen de turbo op toeren gehouden kan worden.....wat je mist bij de niet turbo motor.

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 18:21

Waarom is de 996 turbo tiptronic vs handbak dan wel langzamer wanneer 0-100 km/u (althans op papier)?

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 18:36

Guy schreef:Technisch verhaal, maar wat ik begrijp is dat de tijdens het schakelen de turbo op toeren gehouden kan worden.....wat je mist bij de niet turbo motor.


Het is een Engels verhaal. Technisch valt wel mee toch. :wink:
Heeft inderdaad te maken met het op toeren kunnen houden van de turbo's tijdens het opschakelen met een tiptronic.

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 18:39

RichardP schreef:Waarom is de 996 turbo tiptronic vs handbak dan wel langzamer wanneer 0-100 km/u (althans op papier)?


Het ging er juist om dat de 997 turbo tip sneller is dan de handbak. Niet langzamer.

Terwijl het bij de atmosferische variant precies andersom is.

Zie verder de test van C&D.

Edit: had niet in de gaten dat je het over de 996 ipv 997 had
Laatst bijgewerkt door MarkS op 25 feb 2016 20:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 19:12

richardp schrijft hierboven dat dat dus niet geldt voor de 996 turbo.

Engels is wellicht niet zo moeilijk, maar Nederlands wel :D geintje

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 19:15

996 turbo

4.9 tip
4.2 hand
Laatst bijgewerkt door Guy op 25 feb 2016 22:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 19:59

Aha, ik zie nu dat Richard het over de 996 had. Ik snapte hem al niet.

Hij heeft gelijk dat het voor de 996 turbo niet opgaat. Tip is daar langzamer dan de handbak.

Zowel turbo en tip zullen bij de 997 toch weer wat geavanceerder zijn kennelijk.

http://www.caranddriver.com/reviews/porsche-911-turbo-tiptronic-s-road-test

We clocked the Turbo automatic to 60 mph in 4.2 seconds and through the quarter mile in 12.6 seconds at 112 mph. That's only 0.3 second slower than the manual 911 Turbo we tested last September, although the gap does increase at higher speeds. Getting to 150 mph, for example, took 25.9 seconds, 4.3 seconds slower than the number we accomplished shifting manually. Still, this is the quickest automatic-shifting car we've ever tested -- even quicker than the Ferrari 360 Modena with its fancy F1-style, computer-controlled gearbox.

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 21:36

Wordt steeds beter. Op de 991.2 nu dynamic boost die de turbo's wakker houden zelfs als het gas er even afgaat.

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 21:44

Las dat BMW dat ook doet op hun nieuwste M modellen.

En M DCT en PDK zijn allang niet meer bij te houden handmatig. Verschillen worden steeds groter.

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 21:54

Toch worden de conventionele bakken ook steeds beter.

Ik heb een BMW M135i gehad, waar geen DCT in zit, maar man oh man, wat een klappen kwamen uit die bak. Dat schakelde zo enorm goed, dat ik het zeker niet vond onderdoen voor een DCT van een BMW 335 of M3 (E90). Toen ik naar een 997 4S tip overstapte, was ik erg teleurgesteld. Ik werd echter weer blij van een PDK.

Maar niet elke DCT/DSG/PDK etc is goed. Zo zit tegenwoordig in een normale golf al een DSG, maar jongens dat is janken met de pet op. Dat schakelt lang niet zo snel als de 'conventionele' 8 traps sportautomaat van BMW.

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 21:57

Handschakelen is dus echt achterhaald ,nou mooi, zijn we daar weer ook weer vanaf, dat geleuter
over dat gedoe met zo n pook, moet je toch niet willen....... :popcorn:

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 22:03

Als je de handbak (MT) vs DCT discussies wilt volgen, check het M2 topic op Driving Fun, dat gaat er heftig aan toe soms.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarkS op 25 feb 2016 22:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 22:06

Toch ben ik van mening dat het bij de 996 turbo ook zo is, heb 2 keer een hand geschakelde turbo zoek gereden, nou ja was iets sneller. Bij vol accelereren vind ik de tip behoorlijk snel schakelen voor een oude automaatbak, zeker als je hem via stuur bediend.

Re: tiptronic 997 4s vs turbo

25 feb 2016 22:13

Uit de C&D test blijkt ook dat de verschillen minimaal zijn.
Pas rond de 250kmu praat je over een aantal seconden in het voordeel van de handbak.

In de praktijk is de kans ook groter dat je met de handbak niet optimaal schakelt of een foutje maakt. Dan is 0,3 sec voordeel voor de handbak tot 100kmu snel verdampt.
Plaats een reactie