Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
11 maart 2016 23:19
Bij het opstarten elke dag van mijn turbo is er veel rookontwikkeling. Dit duurt toch een hele tijd. Na enige minuten rijden verdwijnt het echter volledig.
Videootje kan bekeken worden op:
http://youtu.be/on8QCjV5DrsIk had gedacht aan de oil-air separator maar dan lees ik vaak dat er een groot vacuum aanwezig is bij het willen verwijderen van de oliedop bij stationair + een verandering van toerental na het verwijderen van de dop. Dit heb ik niet. Men kan ook niet echt zeggen dat het om een blauwe rook gaat, maar dit is soms moeilijk te bepalen.
Of is er een probleem van een gekraste cilinderwand of een lekkende koppakking?
Koelvloeistof is normaal van kleur en geen smurrie onder de dop.
Er is wel wat verlies van olie en koelvloeistof. Thv de motorblok is er wat olie gezweet, waarschijnlijk door een kleine lek thv de krukaskeerring.
Maar de rook is waarschijnlijk een ander probleem, daar het van binnenin de uitlaat komt.
Waterpomp rammelt een klein beetje. Er is tevens klein beetje vocht te zien aan de top van de uitlaten, zoals op de video te zien.
Voordat de motor wordt uitgezet wacht ik telkens een minuutje bij stationair draaien.
Iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik het verder kan onderzoeken?
Alvast bedankt!
12 maart 2016 0:00
hi,
mk1 of mk2? klinkt mij ook 'n beetje als wellicht lekkende koppakking? maar dan moet 'ie ook onregelmatig lopen in het begin...
12 maart 2016 0:07
Geen idee, maar zou er maar meteen mee naar de garage gaan.
12 maart 2016 0:15
Witte rook duidt meestal op water of koelvloeistof. En het feit dat je wat koelvloeistof verliest zou ik ermee langs een specialist gaan.
12 maart 2016 0:22
Het is een mk1. En inderdaad er is wat verlies van koelvloeistof.
Rijden doet deze goed. Dus niet echt onregelmatig.
Wel een pendelend toerental heel in het begin en ook te horen in de video.
Iemand zei dat het gewoon condensatie kan zijn, maar kan dit zoveel zijn?
Bij mijn 2 vorige 996's nooit geen rookontwikkeling gehad...
12 maart 2016 0:36
Condens kan, vooral bij dit weer heb je er meer last van. Ook kleine stukjes rijden is slecht voor de uitlaat omdat deze niet warm genoeg wordt waardoor het vocht niet goed verdampt en in je uitlaat achterblijft. Maar je verliest ook koelvloeistof zeg je? Altijd een reden om het even te checken.
12 maart 2016 0:47
Korte stukjes rij ik niet zo vaak, dus dit zal het probleem niet zijn.
Het bizarre is dat ik dit elke dag heb, onafhankelijk van het type weer. En zou het bij condens bijna 10min kunnen roken of is dit te lang?
Misschien moet ik toch eens naar de garage...
12 maart 2016 11:09
Witte rook produceert iedere auto wel na het starten dus dat wil nog niet zo heel veel zeggen. Maar bij een lekke koppakking zou er meer witte rook uit de uitlaten moeten komen als je hem wat hoger in de toeren jaagt als de motor warm is. En aangezien hij dat niet doet en de rook verdwijnt na 10 minuten denk ik niet dat het daaraan zal liggen. Ik zou wel je koelvloeistof in de gaten houden en het toch even laten checken.
Misschien dat één van de mods dit topic kan verplaatsen naar 'motor'.
12 maart 2016 11:16
Heel erg bedankt. Dit stelt mij al heel wat gerust. Er komt inderdaad geen extra witte rook wanneer deze warm draait en er een verhoogd toerental is. Misschien is het dus niet zo erg. Ik zal het niveau van koelvloeistof goed in de gaten houden. Bij een turbo is het niveau bijzonder moeilijk af te lezen. Ik zal een streepje op de tank proberen te plaatsen. Nogmaals dank!
12 maart 2016 11:34
Jeetje, dit bericht heb je wel echt op elk Porsche forum gezet...
Wat mij opviel is dat het lijkt dat je in een hele vochtige garage parkeert. Er liggen overal plassen water op de grond, ik kan me goed voorstellen dat er dus ook water condenseert in je uitlaat. Misschien even ergens anders parkeren en kijken of het dan ook is?
Leuk kenteken trouwens
12 maart 2016 11:51
Thatonealex,
De garage is inderdaad heel vochtig! Daar heb je inderdaad zeker gelijk in. Dus inderdaad misschien een extra reden voor de rook. Ik had liever een andere garage in de buurt, maat het probleem was dat de voorbumper bij een turbo redelijk laag is en deze over de grond schraapt bij het afdalen van de helling. Anders was ik geparkeerd in de kurkdroge garage van mijn vrouw, waar ik vroeger met mijn 996 zonder problemen naar beneden kon rijden. Een turbo heeft niet enkel maar voordelen
Als ik de wagen start en stationair laat draaien, rookt het toch 10-15 min. Wanneer ik de wagen start en onmiddellijk vertrekt, dan rookt het een goeie 3 minuten. Als ik de wagen parkeer laat ik die altijd nog 1-2min draaien, maar dit maakt geen verschil. Is het voor het bereiken van de eindbestemming trouwens beter om zachtjes in toerentallen te rijden of net nog de wagen eens eventjes hard laten rijden?
Plaat was een folieke. Weet niet of ik het nog zou doen, want het valt toch wat op
12 maart 2016 12:18
Bij turbo-motoren is het nooit verkeerd om de laatste kilometers rustig aan te rijden en de motor nog 10 sec laten draaien voordat je hem uitzet ivm koeling. Olietemperatuur kan namelijk ontzettend hoog oplopen.
Maar vochtige ruimtes zorgt automatisch voor meer condens, zeker op onderdelen die warmer zijn dan de omgeving. Kijk maar naar je ramen waar soms condens op zit. Puur een koud/warm verhaal. Zo ook in je uitlaat.
12 maart 2016 12:19
Porschie schreef:Thatonealex,
De garage is inderdaad heel vochtig! Daar heb je inderdaad zeker gelijk in. Dus inderdaad misschien een extra reden voor de rook. Ik had liever een andere garage in de buurt, maat het probleem was dat de voorbumper bij een turbo redelijk laag is en deze over de grond schraapt bij het afdalen van de helling. Anders was ik geparkeerd in de kurkdroge garage van mijn vrouw, waar ik vroeger met mijn 996 zonder problemen naar beneden kon rijden. Een turbo heeft niet enkel maar voordelen
Als ik de wagen start en stationair laat draaien, rookt het toch 10-15 min. Wanneer ik de wagen start en onmiddellijk vertrekt, dan rookt het een goeie 3 minuten. Als ik de wagen parkeer laat ik die altijd nog 1-2min draaien, maar dit maakt geen verschil. Is het voor het bereiken van de eindbestemming trouwens beter om zachtjes in toerentallen te rijden of net nog de wagen eens eventjes hard laten rijden?
Plaat was een folieke. Weet niet of ik het nog zou doen, want het valt toch wat op
Ik denk dat de garage DE rede is voor de "rook". Je moet het zo zien, als je ergens parkeert waar het vochtig is dan condenseert het water op alle metalen delen, bij de binnenkant van je uitlaat kan het water niet ontsnappen dus blijft het liggen. Als je de motor start gaan de warme gassen van de motor langs dat water en verdampt het water. Dan heb je die damp uit je uitlaat totdat het allemaal weg is. Als je gaat rijden = meer warmte = eerder het water verdampt.
Ik durf te wedden dat als jij even een flinke dot gas zou geven 's ochtends het er met druppels uit vliegt.
Zou je toch echt aanraden om dit te bevestigen door een nacht ergens anders te parkeren waar het zeker droog is.
Overigens is het beter om rustig de laatste km te rijden, dan kunnen de turbo's afkoelen. Maar als jij altijd 1-2 minuten de motor laat draaien bij terugkomst is dat het zelfde effect.
12 maart 2016 12:24
Als de koppakking echt lek is, krijg je de auto helemaal niet gestart, dan loopt de cilinder gewoon vol met koelvloeistof of er komt errst een mega rook wolk uit en dan neemt het al snel af.
ik heb dit wel eens gehad met een auto (geen porsche) nml.
dit lijkt mij gewoon op een beetje vocht in de uitlaat icm een vieze/ aangeslagen/ natte stappenmotot-nullast regelaar.. maar ik ben geen monteur...
12 maart 2016 14:26
Ik zal toch eens moeten proberen te parkeren in een droge garage. Ik zou natuurlijk gerustgesteld zijn mocht het enkel condens zijn. Maar het zou inderdaad wel kunnen. De uitlaat is inderdaad lichtjes vochtig vooraleer ik start.
Maar wat thomas1665 juist meldde gebeurt soms wel. De wagen start soms niet van de eerste keer. Er is nochtans voldoende stroom, maar hij slaat soms gewoon niet aan. Als ik de sleutel de 2x draai, dan start hij meteen. De garage vertelde echter dat het een defecte krukassensor kan zijn.
12 maart 2016 14:50
draait de startmotor/motor wel rond? of 'blokkeert' de motor?
12 maart 2016 15:34
De startmotor draait mooi rond, maar de motor start dan niet en de startmotor stopt dan eve tjes daarna. Als ik de sleutel de 2x draai, dan schiet het onmiddellijk in gang.
12 maart 2016 19:50
Vandaag eens goed gaan rijden
Wel weer veel rook bij het opstarten, maar dit was te verwachten.
Echter toch opnieuw hetzelfde probleem van verlies van koelvloeistof en olie.
+- 0,5 liter koelvloeistof in 500-700km
+-1 liter olie in 500-700km
Mijn pc zei dus een rammelende waterpomp die vervangen moest worden en een kleine lek thv de krukaskeering. Maar kan dit deze aanzienlijke lekkage veroorzaken?
12 maart 2016 23:56
Bij een verlies van een liter olie op de 500 km vanwege een lekkende krukaskeering dan moet er een plas olie onder je auto te vinden zijn.
13 maart 2016 0:17
Er is inderdaad wat olie op de grond. Laatst niet meer zoveel, maar toch altijd een beetje na elke rit.
13 maart 2016 1:37
Niet langer rommelen of analyseren. Direct naar PC of specialist met zo'n prachtwagen.
13 maart 2016 10:00
Ik heb ook weleens wat rook uit de uitlaat als de auto een tijdje heeft stil gestaan. De rook is wit en verdwijnt vrij snel. Ik ga altijd uit van condens.
Als dit elke dag zou zijn icm vloeistofverlies zou ik zoals gezegd ook het advies van je pc of specialist opvolgen
Kentekenplaat
13 maart 2016 10:07
It's a bhg for sure!
meteen aanpakken!
13 maart 2016 11:07
Call me stupid, maar waar staat BHG voor?
13 maart 2016 11:17
Vroeg me ook af, maar wellicht een blown head gasket or am I wrong?
Maar zou er bij een lekke koppakking:
- geen witte smurrie aanwezig zijn onder de oliedop
Ofwel
- olie in het koelwaterreservoir
Ofwel
- luchtbelletjes in het koelstofreservoir bij draaiende motor
Maar inderdaad, alles zou wat kunnen wijzen op een lekkende koppaking. Is er dan meestal een verlies van zowel olie als koelwater?
Alvast bedankt
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.