Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
04 mei 2016 20:55
Hoi allemaal,
Zoals jullie wellicht weten was ik lange tijd op zoek naar een 996 cabrio.
Uiteindelijk een HELE mooie gevonden. Doordat ik bang was voor een gevoelige IMS Lager wist ik bij aankoop al dat er wat dingen aan vervangen zouden worden. De IMS moest gecontroleerd en ook de koeling moest door Autoresto aangepakt worden. Maar toen ik de 996 eenmaal had dacht ik dat ik er eerst van zou gaan genieten en de auto na de zomer weg zou brengen naar Nijmegen. Maar telkens als ik met de auto reed hoorde ik een stemmetje in mijn achterhoofd dat alle gelezen informatie over gevoelige IMS Lager elke seconde vertelde. Na 300 km was ik er helemaal klaar mee en vertrouwde de auto niet en genoot er ook niet meer van. Dus besloten de auto naar Michel te brengen.
De auto staat nu twee dagen in Nijmegen en vandaag stuurde Michel me wat foto's en een filmpje. Op het filmpje (wat ik helaas niet geupload krijg hier) draait hij het lager en dat kraakt en schuurt. M.a.w. het stemmetje in mijn hoofd had gelijk! En ik ben erg blij dat de auto nu op de brug staat bij de specialist.
En zojuist belde Michel me nog even om me bij te praten over de status. Kijk, dat is nog eens service. Na een half uur aan de telefoon weer een hoop geleerd. Dit maakt de hobby leuk.
@A-line: Michel gaat nu het lager vervangen. Eigenlijk was het plan de auto vrijdag op te halen maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken (michel belt als het tóch nog lukt). Ik vertrek aanstaande maandag naar China voor een week en vanuit China meteen door naar Indonesie voor een week.a. Daar kom ik zaterdag van terug dus zondag naar Best wordt krap. Echt KEIklote want ik had graag eindelijk in mn eigen 911 gegaan maar als het niet lukt, lukt het niet. Ik hoop dat ik nog mee kan in Luftie in het geval dat ik m niet op tijd terug heb
04 mei 2016 21:36
Laatst bijgewerkt door
frank911 op 04 mei 2016 21:39, in totaal 2 keer bewerkt.
04 mei 2016 22:28
Ik zie net dat de verkoper mijn auto nog online heeft staan. Maar hij gaat niet meer weg nu! Zwaar in love met mijn C4
.
http://www.autowereld.nl/porsche/911-ca ... /foto.html
05 mei 2016 8:38
Zoals aangegeven verstandige beslissing geweest in deze.
Jammer dat het filmpje hier niet geupload krijgt want ik schrok er nog al van toen ik dat lager hoorde draaien. Die leek me echt wel goed gaar.
Kun je hem wll de betreffende zaterdag nog ophalen?
05 mei 2016 8:52
Super! Als je te laat bent, draai je zo de boel in de soep.
05 mei 2016 9:42
mooi dat je het op tijd ontdekt.
misschien kan iemand anders het filmpje uploaden? (zou mij ook lukken)
zelf ben ik aan het twijfelen om het ims lager te laten controleren/vervangen, er zit een factuur bij van 67000km terug van een nieuwe koppeling, op dezelfde factuur staat ook de deksel van het lager vermeld.
ik vermoed dat toen het lager is geïnspecteerd en in orde is bevonden.
wat is wijsheid?
05 mei 2016 10:21
Als je je vooraf zorgen maakte, nooit overwogen om een akk bij bijv resto te laten doen VOORDAT je hem kocht? Hadden ze dat geluid van de lager hoogstwaarschijnlijk wel opgemerkt en had je de reparatiekosten wellicht (deels) kunnen uitonderhandelen?
05 mei 2016 13:20
@ruud j: zou na 67k het IMS lager altijd laten vervangen, en als je toch bezig bent de koppeling wellicht ook. Kun je zonder zorgen weer lang verder.
05 mei 2016 13:24
Goed verhaal en tevens een wijze les.
Voor degene die nog twijfelen of ook dat stemmetje horen...
05 mei 2016 16:24
horn schreef:Als je je vooraf zorgen maakte, nooit overwogen om een akk bij bijv resto te laten doen VOORDAT je hem kocht? Hadden ze dat geluid van de lager hoogstwaarschijnlijk wel opgemerkt en had je de reparatiekosten wellicht (deels) kunnen uitonderhandelen?
De auto heeft akk gehad bij pct. Uiteraard nooit een p kopen zonder akk. Michel vertelde me gisteren dat dit lager er bij een akk miet uitkomt omdat je bij akk de motor niet uit elkaar sleutelt. Je kunt het ook niet horen aangezien het lager in de olie draait. IMS blijft bij een aankoop altijd een gok. Wist ik al dus mijn tactiek was bij de testritten de auto met verkoper erbij flink op z'n staart trappen. Als verkoper weet dat IMS slecht is zal hij ingrijpen neem ik aan. In mijn geval kon niemand het weten en blijft altijd een gok. Voor zekerheid is enige optie de versnellingsbak er bij akk afmonteren en IMS bekijken. Maar dan ben je een paar honderd euro verder. Plus zal niet elke verkoper dit (terecht denk ik) goed vinden.
05 mei 2016 19:08
https://youtu.be/OF6Mq6nZ3Rkdat zou hem moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door
ruud janssen op 05 mei 2016 21:24, in totaal 1 keer bewerkt.
05 mei 2016 19:17
Hoi Ruud,
Dat is m inderdaad.
Dank voor het uploaden!
05 mei 2016 20:06
weird,....als ik op die link klik, kom ik op mijn eigen kanaal op Youtube uit...
05 mei 2016 20:22
Gewoon even YouTube openen en zoeken naar dit bestand. Copy-paste
OF6Mq6nZ3Rk
05 mei 2016 20:42
Thank you
05 mei 2016 20:59
OscarTango schreef:weird,....als ik op die link klik, kom ik op mijn eigen kanaal op Youtube uit...
Ik ook
05 mei 2016 21:19
Duidelijk, ik reageerde op het verhaal dat je het gehoord had toen hij bij Michel stond. Had niet begrepen dat je dat geluid normaliter niet kan horen. Je m'excuse.
Even vervelend maar daarna weet je wel wat je hebt en kan het grote genieten beginnen.
06 mei 2016 0:13
frank911 schreef:omdat je bij akk de motor niet uit elkaar sleutelt. Je kunt het ook niet horen aangezien het lager in de olie draait. IMS blijft bij een aankoop altijd een gok. Wist ik al dus mijn tactiek was bij de testritten de auto met verkoper erbij flink op z'n staart trappen. Als verkoper weet dat IMS slecht is zal hij ingrijpen neem ik aan
Zijn weinig verkopers die de motor uit elkaar sleutelen voor verkoop om te weten of IMS nog goed zou zijn ... Dus ik vind deze tactiek niet echt relevante test.
Dus welk lager komt er nu in?
06 mei 2016 14:22
dirty gertie schreef:@ruud j: zou na 67k het IMS lager altijd laten vervangen, en als je toch bezig bent de koppeling wellicht ook. Kun je zonder zorgen weer lang verder.
waar zou je zo'n lager kunnen bestellen?
vandaag het oliefilter gewisseld en degene die eruit kwam open geknipt.
ziet er goed uit dacht ik.
06 mei 2016 16:49
frank911 schreef: Wist ik al dus mijn tactiek was bij de testritten de auto met verkoper erbij flink op z'n staart trappen. Als verkoper weet dat IMS slecht is zal hij ingrijpen neem ik aan.
Moet de verkoper wel willen.
Er zijn voorbeelden genoeg van "malle pietjes" die niet weten wat ze doen en zo'n auto even platrijden. En dan?
Ik persoonlijk zou er niemand in laten rijden.
Meerijden mogen ze...
06 mei 2016 17:50
ruud janssen schreef:dirty gertie schreef:@ruud j: zou na 67k het IMS lager altijd laten vervangen, en als je toch bezig bent de koppeling wellicht ook. Kun je zonder zorgen weer lang verder.
waar zou je zo'n lager kunnen bestellen?
vandaag het oliefilter gewisseld en degene die eruit kwam open geknipt.
ziet er goed uit dacht ik.
Volgens mij is het een gesloten lager dus zul je geen slijpsel in je olie zien vrees ik. Maar ik ben geen specialist dus weet het allemaal niet 100%. Plus als het over tijd heel langzaam gaat zul je het ook niet opmerken. Mijn advies is naar Resto voor Piece of mind. Kost even wat geld maar risico op plof is dan weg of vrijwel weg. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
06 mei 2016 17:58
Als er deeltjes zijn, blijven die in het papieren oliefilter, lamp erop en als het glinstert is het (bijna) mis.
Hoewel het niet perfect is, kun je er ook voor kiezen om 1 tot 2 x per jaar tussen de oliewissels door, zelf even je oliefilter open te knippen. Nieuw filter monteren, beetje olie erbij en klaar..
Ik zou een potentiële koper best in mijn auto laten rijden, maar alleen bij serieuze interesse en met duidelijke afspraken: eerst helemaal warm rijden en daarna tot max 6.000 tpm oid. Is echt ruim voldoende voor een koper om in te schatten welke trekkracht aanwezig is.
After market IMS lager is in de handel volgens mij gewoon verkrijgbaar (SKF oid) maar laat dit lekker over aan de specialist..
06 mei 2016 18:27
Resto zet er het standaard lager weer in. Van SKF bv. en adviseert om regelmatig te laten nakijken. Ik denk ook dat Michel de lagerafdichting weghaalt. Er zijn ook legio aangepaste lagers te koop met volledig keramische kogels en sterkere verbeterde lager verzegeling. Zie LN engineering maar ook andere. En dan zijn er ook nog de Direct oil feed types.
Je kan dan ook nog een magnetische carterplug gebruiken. Om helemaal goed te zijn zpu je ook nog de spin on oil adapter moeten plaatsem. Dat elimineert de bypass in het standaard filter.
16 mei 2016 8:09
De 996 staat nu bij Guldenberg Racing in delft.
Gisteren stuurde hij dit filmpje met de mededeling dat ik geluk had.
https://m.youtube.com/watch?v=Q87svYm7l4UDe schilfers in het filter waren waarschijnlijk van het IMS lager.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.