Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
08 mei 2016 20:56
Kun je de olie via de vuldop van de 964 (993) afzuigen ipv aftappen ?
08 mei 2016 21:17
knap klusje 12 liter afzuigen
de reden afzuigen ipv aftappen ?
.
08 mei 2016 21:20
Ik gebruik zelf altijd een Pela pomp:
http://www.oliewereld.nl/motorolie-hulp ... extractorsNog nooit bij een 964 geprobeerd maar mijn daily driver doe ik altijd zelf het onderhoud en ververs ik olie met zo'n pomp. Werkt via de peilstok, deze opening komt tot op de bodem van het carter en zuigt door het vacuüm alle olie eruit.
08 mei 2016 21:31
drknauf schreef:knap klusje 12 liter afzuigen
de reden afzuigen ipv aftappen ?
.
De 6,5 liter in mijn BMW is er in 8 minuten uit. 12l liter duurt dan iets langer en moet je hem tussentijds een keer legen.
Voordeel is dat je echt het uit en gruis door de vacuüm pomp van de bodem van het carter af kan zuigen. Daarnaast hoef je niet te lopen klooien met opvangbakjes en pluggen die vastgedraaid zitten... Veel garagebedrijven zuigen tegenwoordig ook via de peilstok af heb ik wel gezien.
Maar nogmaals, ervaringen met de 964 heb ik niet....
08 mei 2016 22:30
Ik zou het gewoon op de manier aftappen zoals het hoort, dus karterpluggen los draaien, na goed warm draaien.
Met leegzuigen haal je het blok niet leeg maar enkel het olie tankje.
Dat veel garage's carters leegzuigen is gewoon gemakzucht, scheelt veel tijd, dan hoeft je namelijk het onderplaat er niet onderuit te halen wat bij sommige merken best wel veel werk is.
En juist met aftappen komt er meer zooi uit de motor dan zuigen omdat je het Carter nooit 100% leeg krijgt.
09 mei 2016 11:52
Exact, dat laatste is echt crusiaal...
Als je nog verder wil gaan zul je zelfs leidingen moeten loshalen of thermostaten open moeten zetten....
09 mei 2016 12:15
Lijkt mij ook, je zuigt alleen de tank leeg.
Bij een DD zonder drysump geen probleem, dan kun je "alle" olie er gewoon uitzuigen.
Geen gemakzucht dus, gewoon sneller.
09 mei 2016 14:14
Het is wellicht sneller, maar niet beter...
09 mei 2016 17:06
ik dacht in mijn onschuld dat je bij het uitzuigen uit de olietank ook gruis e.d. opzuigt, de meeste olie in het drysump systeem van de 964 zit in de tank , ongeveer 10 liter, in het blok zit niet veel olie (ga maar eens kleppen stellen).
Bij aftappen door de plug blijft er ook zo'n 3 liter achter in de leidingen en koeler, bij verversen gaat er hooguit 9 liter in tot het maxlevel van de dipstick.Ik ga het toch eens proberen... gaat het niet, jammer dan....what can go wrong ?
09 mei 2016 19:03
In het blok zit ongeveer een liter of 3 en 7 in het tankje.
Laatst bijgewerkt door
mckok op 09 mei 2016 21:06, in totaal 1 keer bewerkt.
09 mei 2016 22:20
rarebear schreef:Kun je de olie via de vuldop van de 964 (993) afzuigen ipv aftappen ?
Nee, kan niet.
Je kunt het proberen, maar bespaar je de moeite. Juist bij een 964 kun je de olietank heel eenvoudig aftappen. En een te vaste aftapplug kom je eigenlijk nooit tegen bij een 964.
Aftapplug losdraaien met een 1/2" dop 15 met een lang wringijzer gaat perfect, ook zonder de auto op te krikken.
10 mei 2016 8:39
mckok schreef:In het blok zit ongeveer een liter of 3 en 7 in het tankje.
Dat ligt er maar net aan wanneer je besluit de olie te verversen...
Met een warme motor zit er niet veel olie in de motor.
Maar bij een koude motor kan de tank zo goed als leeg zijn.
Dan is alles via de oliepomp terug gelopen naar het blok...
05 jun 2016 16:26
Toch maar via de aftap plug de olie eruit, er kwam best veel viezigheid uit in de eerste straal, waarschijnlijk ophoping in de tank. Wel heb ik de oliepomp gebruikt om de aftap bak leeg te zuigen, dat overgieten geeft altijd rommel
Er zit nu een Ester basis synth olie in 10w60 en de oliedruk bij stationair met hete motor (olietemp op 9 uur) is nu veel beter dan met de Mobil 1 5w40.
05 jun 2016 17:07
Ester all the way! Motul neem ik aan.
15 jun 2016 22:56
Nog 2x 964 aangepast.
Temp blijft perfect op 08:00 staan op de gauge en komt overheen met 91Celcius.
Gemeten met infrarood.
15 jun 2016 23:08
Verkeerde topic ?
17 jun 2016 7:56
Erwin schreef:rarebear schreef:Kun je de olie via de vuldop van de 964 (993) afzuigen ipv aftappen ?
Nee, kan niet.
Je kunt het proberen, maar bespaar je de moeite. Juist bij een 964 kun je de olietank heel eenvoudig aftappen. En een te vaste aftapplug kom je eigenlijk nooit tegen bij een 964.
Aftapplug losdraaien met een 1/2" dop 15 met een lang wringijzer gaat perfect, ook zonder de auto op te krikken.
Is dat genoeg om alle olie uit het blok te krijgen of moet je ook bij het motorblok de olie eruit laten lopen (meen ergens zoiets gelezen te hebben?o.a gat in olie filter slaan om het er beter uit te laten lopen.)Zo ja kan je daar dan weer bij zonder de bodemplaat weg te halen?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.