16 mei 2016 9:26
16 mei 2016 11:02
16 mei 2016 11:37
16 mei 2016 11:57
Vanaf vandaag introduceert BP een nieuwe serie brandstoffen in Nederland. Zowel de BP Ultimate als de reguliere BP brandstoffen hebben nu ACTIVE technologie, maar wat is dat?
Dankzij deze technologie claimt BP dat de nieuwe brandstoffen de effecten van vuil kunnen bestrijden, al vanaf het moment dat de motor wordt gestart. Dit vuil wordt door slechte/goedkope basisbrandstoffen (brandstof die alleen voldoet aan de NEN EN standaard) in de motor achtergelaten. Zelfs een kleine hoeveelheid vuil kan een grote impact hebben op de prestaties van een motor. Een schone motor is dus van essentieel belang om een voertuig optimaal te laten werken, dat weten we allemaal.
Enter BP. Die hebben deze ACTIVE technologie in de afgelopen 5 jaar ontwikkeld, met als doel om het schadelijke vuil in motoren aan te pakken. Deze ACTIVE technologie (adsorptie) werkt op twee manieren; de actieve moleculen verwijderen vuil van essentiële motoronderdelen en vormen tevens een beschermlaag die de afzetting van nieuw vuil helpt voorkomen. Hiermee helpen ze de motor soepel en efficiënt te lopen, wat kan leiden tot grotere intervals tussen tankbeurten. Daarnaast zouden ze helpen het risico op ongepland en duur onderhoud te verminderen.
Om bewijs te leveren heeft BP -volgens eigen zeggen- grondige tests uitgevoerd, waarbij de brandstoffen aan meer dan 110 verschillende testmethodes (geen NEDC) en duizenden test-uren in motoren en voertuigen (variërend van een kleine stadsauto tot een zware vrachtauto) werden onderworpen. Dit zou hebben aangetoond dat het gebruik van BP brandstoffen met ACTIVE technologie – ongeacht de grootte van het voertuig – resulteert in een schonere motor.
Het goede nieuws: volgens BP kunnen motoren die gereinigd zijn met de nieuwe BP Ultimate brandstoffen de weggebruiker tot 56 km extra per tank diesel rijden, bij benzine tot aan 44 km extra per tank*. Daarnaast blijven de prijzen gewoon hetzelfde als de ‘oude’ Ultimate.
Op de vraag, of zodra de motor schoon is, je weer slechte brandstof kan gebruiken, vertelde BP dat dat in principe zou kunnen. Maar dat de motor dan uiteindelijk weer slechter zal gaan presteren.
ACTIVE technologie zit nu in alle BP brandstoffen, zowel de reguliere als de premium diesel en benzine, inclusief de truck lane diesel. Gebruik van BP diesel met ACTIVE technologie in vrachtwagens zou kunnen resulteren in een jaarlijkse besparing van tot aan 340 liter brandstof in het geval van een lichte vrachtauto en tot aan 912 liter brandstof in het geval van een zware vrachtauto**.
INSTANT UPDATE: vandaag werd ook bekend dat energiebedrijf BP in een tien pagina’s tellende brief (uit 2013), in handen van The Guardian, heeft gedreigd om te vertrekken uit Europa. In het document staat dat, : als er nieuwe strenge wetten zouden komen met betrekking tot teerzand, vervuiling van energiecentrales en opschaling van duurzame energie, dan zouden energie-intensieve bedrijven massaal vertrekken. “Met bijbehorende schadelijke gevolgen voor de zekerheid van levering, banen en groei.” Een woordvoerder van BP zegt tegen de Britse krant dat de brief alleen bedoeld was om te waarschuwen voor ‘carbon leakage’: het vertrek van fossiele bedrijven door strenge CO2-regels, waardoor er juist onvoldoende CO2 gereduceerd zou worden.
* Met nieuwe BP Ultimate Diesel kunt je tot 56 km per tank extra rijden en met nieuwe BP Ultimate Ongelood 98 tot wel 44 km extra per tank. Gebaseerd op een verbruik van 850 km per tank voor diesel en 650 km voor benzine. Getest met een serie voertuigen tegen basis diesel en basis 95 RON benzine. Gemiddelde verbetering van bereik is 35 km voor BP Ultimate Diesel en 29 km voor BP Ultimate Ongelood 98. Werkelijke resultaten kunnen variëren per voertuig en rijstijl.
** Gebaseerd op een jaarlijks kilometrage van 50.000 km voor lichte vrachtauto’s (bruto gewicht tussen 3,5 tot 7,5 ton) en een zware vrachtauto die jaarlijks 80.000 km rijdt (bruto gewicht meer dan 16 ton).
16 mei 2016 12:30
16 mei 2016 13:05
16 mei 2016 13:38
16 mei 2016 13:48
16 mei 2016 13:52
16 mei 2016 15:16
16 mei 2016 15:44
16 mei 2016 16:30
17 mei 2016 13:27
17 mei 2016 20:44
17 mei 2016 21:00
Nicolò schreef:(Met het warme weer rijdt het 3.2'tje sowieso lekkerder, dus daar kan het straks ook door komen, lijkt mij zo.
17 mei 2016 21:24
17 mei 2016 21:26
driesvh schreef:Tank altijd Mumtaz. Loopt hij ook goed op en een volle tank is ongeveer 15€
17 mei 2016 21:31
17 mei 2016 21:40
17 mei 2016 22:27
17 mei 2016 23:56
Marcel1967 schreef:Tank ook altijd BP ultimate 98, ga de volgende tank vullen met firezone 102, ben benieuwd of ik verschil ga merken.
Merkbaar verschil is in ieder geval de prijs, firezone is 2,50 de liter
18 mei 2016 4:58
Cazzo Super Veloce schreef:driesvh schreef:Tank altijd Mumtaz. Loopt hij ook goed op en een volle tank is ongeveer 15€
Betekent toch: heel goed/geweldig? Zaldie vast goed op lopen
Veel in de KSA geweest, verkochten daar een komkommerras dat Mumtaz heette
Denk dat daar mijn voorkeur voor groen ontsproten is
18 mei 2016 7:21
Marcel1967 schreef:In Almere is de BP ook verdwenen is nu een Total geworden. mAg nu naar Lelystad of Eemnes rijden voor een BP.
18 mei 2016 8:17
18 mei 2016 8:52