Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
23 mei 2016 18:05
Hallo allemaal,
ik wil mijn IMS (996 c4s, 2002, 140dkm) preventief laten vervangen.
Na het lezen van allerlei horrorverhalen leek het mij een goed idee om dit preventief aan te (laten) pakken.
Op recommandatie van een kennis heb ik een Porsche specialist uit Uithoorn gevraagd wat het zou gaan kosten, echter ik kreeg de reactie terug dat men hier nog nooit van gehoord had...... Of ik nu problemen had met het lager?... In 13 jaar tijd hebben wij 2X een IMS failure gezien werd mij verteld.
Omdat ik aan de expertise van een Porschespecialist veel waarde hecht vraag ik me nu af of het inderdaad overdreven is om een dergelijke modificatie (Direct Oil Feed) uit te laten voeren. Het internet staat vol met horrorverhalen over dit lager en Porsche is in Amerika hierover onlangs nog aangeklaagd. De rechtszaak hebben ze verloren dus er zal toch wel iets aan de hand zijn denk ik.....
Wat vinden jullie? IMS vervangen door gemodificeerde uitvoering. Doen of niet doen???
23 mei 2016 18:08
Heb het lager voor mijn eigen gemoedsrust laten vervan door een exemplaar van LN. Het oude lager zag je nog niks aan. Stond 95k op mijn Boxster S.
Blijft een persoonlijke keuze. Ik vind het de kosten waard.
23 mei 2016 18:10
Mag ik vragen wat het je gekost heeft?
23 mei 2016 18:17
€1950,- incl olie en filter. Voor een 996 ligt de prijs iets hoger kan ik me herinneren. Is bij vd Gugten in Bodegraven gebeurd. Erg fijn geholpen daar.
23 mei 2016 18:26
Teveelautos schreef:ik kreeg de reactie terug dat men hier nog nooit van gehoord had...... Of ik nu problemen had met het lager?... In 13 jaar tijd hebben wij 2X een IMS failure gezien werd mij verteld.
Dus eerst hebben ze er nog nooit van gehoord. Vervolgens vragen ze je of je er problemen mee hebt en tenslotte geven ze aan dat ze zelf 2x eerder een IMS failure hebben meegemaakt.
23 mei 2016 19:02
zo kwam de mijne eruit na 255555 km
23 mei 2016 20:02
Ik ben ook flink aan het rondvragen (geweest).
* Specialist #1 heeft het over Russisch roulette als je doorrijdt;
* Specialist #2 geeft aan zeer zelden op een IMS failure te stuiten, stukgelopen blokken hebben doorgaans andere oorzaken. Bovendien raadt deze ten zeerste af het lager te vervangen zonder de tussenas zelf te demonteren;
* Specialist #3 zit hier tussenin. Doet veel controles, en soms nog net op tijd (zie het linkje hierboven) en is veel erger voorkomen;
* Dealer geeft aan door de jaren heen ettelijke 996-en in onderhoud (gehad) te hebben, met zeer zelden een IMS failure. Verzoek tot preventief vervangen is zeer uitzonderlijk, maar kan uiteraard wel. Medewerker geeft aan: "als het mijn auto zou zijn, zou ik mijn geld niet hieraan uitgeven."
Lang verhaal kort: ik weet het ook ff niet meer
Alle hulp is welkom!
Laatst bijgewerkt door
996Tom op 23 mei 2016 20:46, in totaal 1 keer bewerkt.
23 mei 2016 20:11
Verkoop m en ga weer terug naar een luftie....
23 mei 2016 20:36
Zo simpel is het
23 mei 2016 20:53
Soms is je gemoedsrust veel waard... Als je er zo mee bezig bent en twijfelt dan vraag ik me af of je nog ontspannen in je auto zit. Krijg het gevoel van niet dus mss kun je het dan gewoon beter maar laten vervangen.
Just my 2 cents
23 mei 2016 21:00
996 turbo met Mezger motor
Laatst bijgewerkt door
Zandert op 23 mei 2016 21:03, in totaal 1 keer bewerkt.
23 mei 2016 21:01
Ga het ook waars. wel doen, maar twijfel nog even bij wie. Vind de prijs helemaal niet het belangrijkste by the way..
23 mei 2016 22:04
mbembe schreef:Soms is je gemoedsrust veel waard... Als je er zo mee bezig bent en twijfelt dan vraag ik me af of je nog ontspannen in je auto zit.
+1
Is wel geld natuurlijk, maar als ik 't zo inschat rijd je erna een stuk prettiger rond.
23 mei 2016 22:08
Gewoon doen en steeds tijdig laten controleren en vervolgens genieten van je prachtige Porsche
23 mei 2016 22:31
En als je het lager laat vervangen en je krijgt dan alsnog een ims-failure binnen -laten we zeggen- 20.000 kilometer, geeft die specialist dan garantie en reviseert het blok gratis voor je?
23 mei 2016 23:51
Dat lager is een goudmijntje voor die specialisten.
Waarom denk je dat LN zo veel 'reclame' maakt met die pech verhalen...
Je moet ook niet op internet gaan lezen...
Een lager, dat an sich niet zo'n slimme oplossing was, preventief vervangen met een ander lager, dat een niet zo'n slimme oplossing was...
Ieder lager, ook jouw nieuwe, kan er mee ophouden... binnen 10.000 of binnen 100.000 of nooit...
M.a.w. je moet het of vergeten, of een andere motor (lees, auto) kopen...
24 mei 2016 0:07
Heb 3 997en proef gereden. En voor m'n gemoedsrust toch maar een 993 4S gekocht. Dealer wou ook geen garantie geven op het blok terwijl er maar 30k op stond. Ja, hij wordt te oud voor fabrieksgarantie etc... Zelf garantie bijkopen kon niet. Rijd nu wel comfortabel btw..
24 mei 2016 9:40
Dat lijkt me een verstandige beslissing
Volgens een specialist die ik recent sprak valt het met de 996/997-blokken wel mee, zolang je ze maar goed /rustig warm rijdt en er geen trackdays oid mee gaat rijden.
Daar kunnen ze namelijk niet tegen...
Probleem is dat je nooit weet wat de vorige eigenaar uitgespookt heeft.
Toch triest. Mijn alfaatjes kunnen er prima tegen. Nog nooit motorschade gehad aan mn 75 van 3K .
Uberhaupt nog nooit motorschade gehad aan een alfa
24 mei 2016 9:47
Ronaldo schreef:mbembe schreef:Soms is je gemoedsrust veel waard... Als je er zo mee bezig bent en twijfelt dan vraag ik me af of je nog ontspannen in je auto zit.
+1
Is wel geld natuurlijk, maar als ik 't zo inschat rijd je erna een stuk prettiger rond.
Helemaal mee eens, je hebt die auto immers om van te genieten, niet als extra stressfactor.
Hoop alleen voor TS dat de onrust niet meteen weer de kop op steekt als ie toevallig de term aos voorbij ziet komen of bore score...
De één is nu eenmaal gevoeliger voor 'mogelijke problemen' dan de ander. Als preventieve maatregelen jouw onrust wegnemen, prima, doen.
Bij mij gaan er eerder rode lampjes branden als commerciële partijen oplossingen aanbieden voor problemen die ik
wellicht zou kunnen gaan ervaren, waarbij ik overigens niet per definitie de problemen ontken.
Maar het is een bekende reclamestrategie, de tv reclames staan er bol van.
24 mei 2016 10:17
Wat een gezeur zeg! Er zijn tig duizend draadjes te vinden op het net en in de forums! Bel gewoon met Michel van autoresto in Nijmegen, die geeft gewoon een eerlijk antwoord en probeert je niets te verkopen...... Velen zijn u reeds voorgegaan en velen zijn zeer tevreden. Succes
24 mei 2016 10:30
+1
24 mei 2016 10:55
Teveelautos schreef:Op recommandatie van een kennis heb ik een Porsche specialist uit Uithoorn gevraagd wat het zou gaan kosten, echter ik kreeg de reactie terug dat men hier nog nooit van gehoord had...... Of ik nu problemen had met het lager?... In 13 jaar tijd hebben wij 2X een IMS failure gezien werd mij verteld.
Toen ik mijn 986 net gekocht had, was ik op zoek naar iemand die mijn auto zou kunnen onderhouden (met specifieke kennis van de 986). Aangezien mijn loods bij de door jou aangehaalde specialist 'in de achtertuin' ligt, ben ik ook even bij hem langs geweest en hebben we een en ander besproken. Ik heb de indruk dat het een zeer bekwaam en deskundig vakman is die veel van de 'Porsches met plofmotor' weet. Hij gaf naar mij toen aan dat hij er wel van gehoord heeft en dat hij ook op de hoogte was/is van alle horrorverhalen die op internet de ronde doen hierover, maar dat hij van mening is dat het vervangen van een lager door een ander lager niet de oplossing zou zijn. Bovendien komt het volgens hem slechts sporadisch voor en als zo'n motor 'ploft', dan gaat deze ook met een nieuw lager vroeger of later gevoelige IMS Lager (zou iets te maken hebben -maar daar ben ik niet technisch genoeg voor, dus ik schrijf het maar in lekentaal- met het feit dat bij de auto's die gevoelige IMS Lager iets niet goed is in de uitlijning tussen bak en motor en een ietsiepietsie incorrecte uitlijning kan al 'stress' op het lager uitoefenen. Vervang je het lager, krijgt ook dat nieuwe lager die 'stress' te verduren... Of zoiets...)
Interessant vind ik bovendien dat de specialisten die een nieuw IMS lager inbouwen ter voorkoming van 'de plof' verder geen garantie geven. Als de motor binnen afzienbare tijd tóch ploft (ondanks nieuw IMS-lager) reviseren ze je blok niet gratis (toch?).
Bij mijn auto is zo'n 15.000 km geleden (bij Porsche Zentrum Hagen) de koppeling vervangen en toen is -kennelijk- ook het IMS-lager gecheckt en goed bevonden. Moet ik me nu dan tóch druk gaan maken en het lager tóch (preventief) laten vervangen? Zou een preventieve reparatie van € 2K mij een beter gevoel geven? Ik heb besloten om het lager níet preventief te laten vervangen en ik maak me er -ook- niet druk om...
24 mei 2016 10:59
Ik kwam onderstaande tegen op het internet.
Een kort en helder verhaal over de IMS failure (én eventuele preventieve oplossingen).
Misschien dat dit artikel bijdraagt aan deze discussie hier.
Ik vond het wel interessant om te lezen.
http://www.thepopularmechanic.com/Porsc ... tions.htmlGroet,
Paul
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.