Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

23 mei 2016 23:32

Ik denk zelf dat het een drijfstang lager is, waar deze tik zit. Iemand ervaring om dit te maken. of tips ?

Je hoort van onderuit het onderblok een lichte tik. Is de motor koud dan blijft de tik een min of 10 weg en daarna begint deze.

wie heeft hier ook problemen mee gehad?

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

24 mei 2016 0:03

welkom. en sterkte. :salut:

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

24 mei 2016 10:21

Ook van mij welkom, al is dit niet prettig :cry:
Heeft hij veel km's gereden :?:

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

25 mei 2016 17:41

Niet onwaarschijnlijk dat dit het 'beroemde*' probleem met de Alusil cilindercoating betreft, dit begint met een tikkend geluid dat door veel garages in beginsel verkeerd wordt/werd geïnterpreteerd als komende uit de kleppentrein. In werkelijkheid vreten de zuiger en cilinderwand op elkaar in, hetgeen leidt (of is het lijdt) tot piston slap en bijkomend getik alsmede een zeer hoog olieverbruik.

*Op Rennlist spreken sommige specialisten van 10 tot 12 van deze gevallen die ze per maand binnen krijgen

Probleem is niet altijd direct met een zgn borescope (minicamera) door bougiegat te herkennen aangezien het invreten van de cilinderwand op het onderste dode punt begint en zodoende wordt afgedekt door de zuiger. Wil je echt uitsluitsel indien er via het bougiegat niets te zien valt dan moet je met de zuigers op het bovenste dode punt vanuit het carter met de borescope in de cilinders kijken....dit is nogal een challenge.

Anyway, reparatie via de Porsche dealer is een zeer kostbare aangelegenheid.....er bestaan ook revisie oplossingen waarbij het blok wordt geboord, van een nikasil laag wordt voorzien en gesmede zuigers+voor nikasil geschikte ringen worden bijgeleverd. Kosten ca. € 5.000,- ex BTW en ex Shipping. Uitbouw, demontage, montage en inbouw dien je zelf te (laten) verzorgen....ik geloof dat Porsche alleen al 18 uur hanteert voor de uitbouw/inbouw van de motor, in de praktijk ben je snel langer bezig.

Hier een link naar de revisie set (inclusief foto's van cilinder probleem): http://www.928motorsports.com/services/ ... repair.php

Wellicht dat in Nederland een partij als Resto of MH Peize je verder kan helpen welke ervaring hebben in het oplappen van 996/7 gevoelige IMS Lager. Veel succes en wijsheid!

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

25 mei 2016 21:15

Mooi uitgebreid antwoord. Hoop dat TS niet een eendagsvlieg is en zal delen wat het is en wat de oplossing zal zijn

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 9:03

Wat heeft Porsche toch een hoop rommel geproduceerd na 1997, echt triest voor zon merk.

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 9:19

Na 1997?

De olieboten van voor '97 even vergeten?

Maar ben het met je eens: winst is belangrijker dan kwaliteit en klanttevredenheid.

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 9:24

Tja de kwaliteit van het Beierse Motor Werk halen ze niet, wat maken ze daar toch mooie (snelle) motoren :thumleft:

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 9:30

De kwaliteit van Alfa halen ze trouwens ook niet. :salut:

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 9:32

Voor de rest alles goed Paul :mrgreen:

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 9:33

Ja prima, zin in Spa volgende week :drive:
Laatst bijgewerkt door Cazzo Super Veloce op 27 mei 2016 9:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 10:23

964HP schreef:Probleem is niet altijd direct met een zgn borescope (minicamera) door bougiegat te herkennen aangezien het invreten van de cilinderwand op het onderste dode punt begint en zodoende wordt afgedekt door de zuiger.

Inderdaad een mooi uitgebreid antwoord. Dit is altijd zeer waardevol voor de forumbezoekers!

Naar mijn weten, treedt het schafen op van van de cilinderwanden op het bovenste dode punt van de zuigers. Daar was bij mijn 996 bij cilinder 4 en 6 een aardige schaaf te ontdekken, waarna een volledige revisie is uitgevoerd. Dus volgens mij is het vrijwel altijd aan de bovenzijde van de cilinders, aan het uiteinde van de cilinders.
Laatst bijgewerkt door RichardP op 26 mei 2016 10:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 10:30

MarcoB schreef:Mooi uitgebreid antwoord. Hoop dat TS niet een eendagsvlieg is en zal delen wat het is en wat de oplossing zal zijn

Dream on

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 17:18

RichardP schreef:
964HP schreef:Probleem is niet altijd direct met een zgn borescope (minicamera) door bougiegat te herkennen aangezien het invreten van de cilinderwand op het onderste dode punt begint en zodoende wordt afgedekt door de zuiger.

Inderdaad een mooi uitgebreid antwoord. Dit is altijd zeer waardevol voor de forumbezoekers!

Naar mijn weten, treedt het schafen op van van de cilinderwanden op het bovenste dode punt van de zuigers. Daar was bij mijn 996 bij cilinder 4 en 6 een aardige schaaf te ontdekken, waarna een volledige revisie is uitgevoerd. Dus volgens mij is het vrijwel altijd aan de bovenzijde van de cilinders, aan het uiteinde van de cilinders.


Oftewel, zoals Cazzo al zei heeft Porsche gewoon prut gemaakt vanaf 2e helft jaren '90 :mrgreen:

Bij de Cayenne motor lijkt het toch wel degelijk in de onderste regionen van de cilinder te beginnen getuige Rennlist:

<<These problems start at BottomDeadCenter, under the crown of the piston. The dwell time of the piston and changeover from down to up motion makes the piston rock, and load more at this position. This is also part of the cylinder that warms up slowest, as it is out of the coolant path, so it stays in a contracted state longest.

When the issues begin, and all that's apparent is the ticking sound, 100% of that sound is occurring at BDC/ changeover. This area of the cylinder is not visible even with the piston at BDC, as the piston covers the area up.

The only way issues at this stage can be found is with the suspect piston at TopDeadCenter, with the oil pan removed and a very specialized medical grade borescope with a super thin probe being passed into the cylinder from the opposite side.

These are the reasons why most every engine we see that has failed, has been misdiagnosed.

The borescope applied through the spark plug hole will only show cylinder wear in advanced stages, after the engine has started to eat oil. Why? Because as the cylinder and piston skirt are damaged, that damage emanates up the bore due to the damaged piston skirt traveling through other regions of the bore.
__________________
Flat 6 Innovations
Inventor of the IMS Solution
US Patent # 8,992,089 B2 >>

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 19:57

Ok, interessant om te lezen! :thumleft:

Tot nu toe hebben we (gelukkig) nog niet zoveel Cayenne's met motorproblemen (afgezien sommige S'en met problemen met het koelsysteem) voorbij zien komen. Zal misschien ook te maken hebben dat we niet zoveel mensen met Cayenne's op het forum hebben zitten.

Als ik het zo lees zal het waarschijnlijk wel het probleem zijn van de TS. Jammer dat hij/zij niet meer terugkomt op het forum...

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 20:33

En waar is TS? ..... :popcorn:

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 20:56

Maarten schreef:
MarcoB schreef:Mooi uitgebreid antwoord. Hoop dat TS niet een eendagsvlieg is en zal delen wat het is en wat de oplossing zal zijn

Dream on


We bedoelen hetzelfde, ik wilde het alleen netjes brengen :mrgreen:

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

26 mei 2016 21:35

Geregistreerd: 23 mei 2016 23:24
Laatst bezocht: 23 mei 2016 23:43

Vraag gepost en vooralsnog niet de moeite genomen om te kijken of er iemand gereageerd heeft. Maar sommige mensen schijnen een leven buiten het PF te hebben. Dus wat niet is kan nog komen. Of gewoon bang om te zien wat er aan de hand is. En daar kan ik me ook wel weer wat bij voorstellen.... :wink:

Afbeelding

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

29 mei 2016 18:03

Bedankt alvast voor de reacties,

ik ben nog druk aan het schroeven, heel de carter enz er al af, maandag onderste onderblok los schroeven kijken wat we aantreffen. nergens is ook iets te vinden van slijtage sporen of schraapsel, dus hopelijk valt het mee, maar daar kom ik nog op terug.

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

29 mei 2016 20:03

Welkom op het forum!

Trek je van enige vooringenomenheid hier maar niets aan. ;)

Er passeren hier niet veel KJN gerelateerde problemen dus zeker interessant te weten te komen wat er hier nu precies speelt

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

30 mei 2016 18:31

Vandaag veder gegaan maar heb het gevonden einde onderblok, zit een kantelde zuiger in, de cilinder wanden zitten al aardig wat krassen in.
Dus maar opzoek na een goed gebruikt blok, want revizeren loopt aardig in de papieren.

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

30 mei 2016 20:32

cayenne1987 schreef:Vandaag veder gegaan maar heb het gevonden einde onderblok, zit een kantelde zuiger in, de cilinder wanden zitten al aardig wat krassen in.
Dus maar opzoek na een goed gebruikt blok, want revizeren loopt aardig in de papieren.


De elende van een gebruik blok is, dat je ook niet weet wat je krijgt. Maar succes in ieder geval

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

31 mei 2016 15:02

Weet iemand of de 4.8 liter hier ook last van heeft? En zo ja, is dit bij een eventuele AKK relatief eenvoudig met een endoscopie waar te nemen?

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

31 mei 2016 15:59

Gewoon doen joh, je 997 kan toch ook ieder moment gevoelige IMS Lager?; livin on the edge :mrgreen:

Re: Tik in motor porsche cayenne 4.5s (2003)

31 mei 2016 17:16

De 997 heeft een compleet gereviseerde motor met alle modificaties, die ploft niet zo snel :wink:
Plaats een reactie