Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

996 naaimachine

26 mei 2016 21:30

Hi iedereen,

Sinds kort heb ik een heel prettig geluid uit mn blok komen :bang:
Iemand hier die dit herkend?

https://youtu.be/mV91eDsF2WY

https://youtu.be/3GXlZi5BBeM


De auto staat op dit moment bij de specialist en zij vermoeden dat er een drijfstanglager uit ligt.
Iemand hier ervaring mee? of kent iemand dit geluid?

is inmiddels de zoveelste tegenslag met mn 996.
lijstje begint inmiddels best lang te worden :(

Alvast bedankt voor alle tips en opmerkingen!

Afbeelding

Re: 996 naaimachine

26 mei 2016 23:03

Wel een dikke 996 .

Re: 996 naaimachine

26 mei 2016 23:07

chelsea schreef:Wel een dikke 996 .


thnx!

Re: 996 naaimachine

27 mei 2016 7:52

Je hebt toch al problemen gehad met de auto?

Wat is er destijds aan gedaan?

Heb je nog garantie?
Laatst bijgewerkt door RichardP op 27 mei 2016 11:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 996 naaimachine

27 mei 2016 10:55

Rechterkant veel luider dan linkerkant toch?

Re: 996 naaimachine

27 mei 2016 13:16

Klinkt als drijfstanglager.
Probeer eens (kort) zonder multieriem om waterpomp oid uit te sluiten

Re: 996 naaimachine

28 mei 2016 9:50

Klinkt niet best. Klinkt mij meer als een kromme klep waar de nokkenas op staat te hameren. Ik zou er geen meter meer mee rijden

Re: 996 naaimachine

28 mei 2016 18:17

Ach hoe meer je vervangt hoe kleiner de kans dat er nog iets zal gebeuren :wink:

Sterkte

Re: 996 naaimachine

28 mei 2016 18:27

Pfff, zeer vervelend voor je.
Wel gehoord van Resto Nijmegen?
Die hebben o.a. veel ervaring met de 996.
Veel succes en sterkte verder.

Re: 996 naaimachine

28 mei 2016 18:34

Potverdorie, jij hebt wel pech zeg!

Als het een uitgelopen drijfstanglager is dan zou ik nul oliedruk verwachten....ik heb je niets 'horen zeggen' over een waarschuwingslampje / oliedrukmeter die op 0 staat (?)

Ik vermoed indien de oliedruk inderdaad normale waardes geeft dat het een probleem met een kleplifter is.

Re: 996 naaimachine

29 mei 2016 22:20

RichardP schreef:Je hebt toch al problemen gehad met de auto?

Wat is er destijds aan gedaan?

Heb je nog garantie?


destijds was het een gescheurde cilinderkop oid.
hij staat nu ook bij de garage waar dat toen gemaakt is vanwege garantie, maar als dit iets anders is valt het helaas niet onder de garantie :(

Re: 996 naaimachine

29 mei 2016 22:23

Kheldar schreef:Rechterkant veel luider dan linkerkant toch?


ja klopt. voor mijn gevoel ook meer rechtsonder dan boven.

Re: 996 naaimachine

29 mei 2016 22:24

993 C2 schreef:Klinkt als drijfstanglager.
Probeer eens (kort) zonder multieriem om waterpomp oid uit te sluiten


dit heb ik als eerste getest. helaas hoorde we het nog steeds.

Re: 996 naaimachine

29 mei 2016 22:25

Jens01 schreef:Klinkt niet best. Klinkt mij meer als een kromme klep waar de nokkenas op staat te hameren. Ik zou er geen meter meer mee rijden


thnx ik neem m mee in de lijst

Re: 996 naaimachine

29 mei 2016 22:35

mbembe schreef:Ach hoe meer je vervangt hoe kleiner de kans dat er nog iets zal gebeuren :wink:

Sterkte


nog even en alles is inderdaad wel vervangen :| haha

Re: 996 naaimachine

29 mei 2016 22:38

alvin01 schreef:Pfff, zeer vervelend voor je.
Wel gehoord van Resto Nijmegen?
Die hebben o.a. veel ervaring met de 996.
Veel succes en sterkte verder.


wel al vaker die naam hier voorbij zien komen. maar eens contact opnemen voor een second opinion.

Re: 996 naaimachine

29 mei 2016 22:46

964HP schreef:Potverdorie, jij hebt wel pech zeg!

Als het een uitgelopen drijfstanglager is dan zou ik nul oliedruk verwachten....ik heb je niets 'horen zeggen' over een waarschuwingslampje / oliedrukmeter die op 0 staat (?)

Ik vermoed indien de oliedruk inderdaad normale waardes geeft dat het een probleem met een kleplifter is.


ik heb gelukkig ook een filmpje gemaakt van de oliemeter :cheers:

https://youtu.be/hWVcwbSCcyo

https://youtu.be/wvlBxbvmdoU

lijkt mij vrij normale druk.

Re: 996 naaimachine

29 mei 2016 22:56

964HP schreef:Potverdorie, jij hebt wel pech zeg!

Als het een uitgelopen drijfstanglager is dan zou ik nul oliedruk verwachten....ik heb je niets 'horen zeggen' over een waarschuwingslampje / oliedrukmeter die op 0 staat (?)

Ik vermoed indien de oliedruk inderdaad normale waardes geeft dat het een probleem met een kleplifter is.


ach en zoveel pech valt ook wel weer mee hoor :cry: :| :( :pale:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: 996 naaimachine

29 mei 2016 23:15

Nee hè, rotte blok en dan voor- en achterschade.....sterkte met de afhandeling.

Re: 996 naaimachine

29 mei 2016 23:17

Dial_888 schreef:Nee hè, rotte blok en dan voor- en achterschade.....sterkte met de afhandeling.


die schade is inmiddels gemaakt... blok is het nieuwste 'probleempje'

thnx

Re: 996 naaimachine

30 mei 2016 6:52

Even off topic ... Bij mij staat de watertemperatuur bij warme motor zo rond de 80°C of net er voorbij, met uitschieters tot max 85°C. Nooit hoger dan dat, en ja ook bij 30°C buitentemp icm met stop&go stadsverkeer en filerijden.

Bij jou is dat flink hoger zie ik. Eerder 90 en verder.

Geen idee in hoeverre die temperatuurmeters accuraat zijn natuurlijk.
Voor de 996mk1 kan je allerhande temperatuurgegevens uit de ODB op je klimaatcontrole tevoorschijn toveren (zie post #5 uit deze thread: http://rennlist.com/forums/996-forum/53 ... stics.html )

Verder stationair vind ik je oliedruk erg laag, 1 bar :shock:
Dat is bij mij met goed warm gereden motor 1,7-1,9bar, het verschilt wel eens afhankelijk van de belasting en buitentemperatuur.
Met warm weer, stadsverkeer als de motor erg heet wordt wil de druk wel eens tijdelijk naar 1,5 bar zakken.

De watertemperatuur icm de lage oliedruk lijkt mij toch wel een indicatie dat je motor erg warm loopt. De hogere temperatuur zorgt ervoor dat je olie heter en dunner wordt, dat zou een verklaring zijn voor de lage oliedruk.

Heb je deze koelwatertemperatuur en oliedruk altijd zo gehad?
Het heeft waarschijnlijk niet direct iets te maken met je probleem nu. Of wel?

Maar het zou wel eens aan de basis kunnen liggen van de problemen die je tot nu toe al gehad hebt. Als de temperatuur werkelijk zo hoog is als op de meters betekent dat je olie ook een stuk heter is en daardoor dunner. De zuigers en cilinders worden daardoor niet goed genoeg gekoeld en er is grotere kans dat de olie zijn smerende eigenschappen grotendeels verliest. Deze combinatie wordt dikwijls aangewezen als een belangrijke factor bij het ontstaan van motorschade zoals geschaafde, ovale en gescheurde cilinders.

Ik zou er dus wel eens naar laten kijken want waarschijnlijk loopt je motor ook nu gewoon weer te warm. Ik hoop niet dat de huidige schade hierdoor zou veroorzaakt zijn.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 01 jun 2016 9:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 996 naaimachine

31 mei 2016 22:57

scratch: :scratch: het geluid klinkt voor mij bekend, in mijn geval was het vergelijkbaar met wat ik heb gehad met de P. Zie het plaatje met de rode pijl, dat is een kettingspanner die was bij mij afgebroken en gaf het ratelende / tikkende geluid wat werd veroorzaakt doordat de ketting tegen het alu blok tikte omdat deze niet meer op spanning stond.

Ik zou je het advies willen geven om zelf of ff te laten checken door je oliefilter los te draaien, als je hierin slijpsel ziet, niet meer starten
op transport naar een specialist. Dan is dat vermoedelijk slijpsel van het aanlopen van de dis. ketting tegen het blok.

Niet een hele kostbare operatie om te laten vervangen, maar goed er zitten er twee in wel allebei tegelijk laten vervangen. :idea:

Oliedruk / temp lijkt met goed, kleppen verwacht ik niet.

Helaas staat die van mij nu al een kleine 20 weken bij de specialist, is deze week aan de beurt, complete revisie helaas met alle modificaties. Oorzaak was, een andere olie pomp in het blok afgebroken, groeven en schade aan cilinder 2 t/m 5 en alle bussen.
Enige wat nog heel was is de krukas... rijd weer als een zonnetje straks, zodra de kap open is is de pijn geleden :drive: :drive:

hoop dat je er wat mee kan.

Suc6.

68604
63153

Re: 996 naaimachine

01 jun 2016 9:44

Voor een goeie oliedruk is de regel 1bar per 1000rpm (gelezen van experten hier op het forum), dit is gelinked aan de viscositeit van de olie op temperatuur. Startend met ongeveer 1 bar atmosferische druk als onderliggende waarde zit je dus ergens in de buurt van 1.5-1.8bar. Daar kan dus wat variatie inzitten afh. van hoe warm de motor op dat moment loopt.

Lijkt me dat 1bar bij stationair toch wijst dat of je meter niet helemaal goed meet of je olie echt te dun is, en dus te warm. Omdat ook je watertemperatuur aan de hoge kant is lijkt het toch op het laatste. Dat laatste heeft allerlei gevolgen:
- Verminderde smering bij te hoge temperatuur
- Verminderde koeling via oliesproeiers
- de viscositeitsaanpassingen van je oliemoleculen breken sneller af.
- kortere levensduur olie
- hogere slijtage

Ivm met de temperatuursgevoeligheid van de M96 motor zou ik los van je huidige probleem hier zeker eens goed naar laten kijken evt. met second opinion. Zeker aangezien je nu met een gereviseerde motor na cilinderschade rondrijdt. Zou zonde zijn dat je motor op termijn weer dezelfde problemen krijgt.

Benieuwd wat de diagnose gaat zijn van je huidige probleem.

Re: 996 naaimachine

11 jun 2016 23:02

Al een diagnose gekregen?
Plaats een reactie