Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

997 Carrera uit 2005 : watertemp meter geeft foutmelding

29 mei 2016 10:15

Half uur rustig aan het rijden, olietemperatuur komt langzaam op gang . Maar watertemp blijft op 40 graden, kort daarna gaat het alarmlampje daarnaast knipperen. Gestopt, en het koelvloeistof nivo gecontroleerd. Deze zit keurig op nivo. Vertrouw het toch niet helemaal en rij opnieuw rustig terug naar huis. Na half uur springt opeens de watertemperatuur weer op 80 graden, en is melding weg.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn ?

Re: 997 Carrera uit 2005 : watertemp meter geeft foutmelding

29 mei 2016 13:31

Is er recentelijk onderhoud uitgevoerd? Reparaties?

Koelwaterpeil zegt niets, vaak kan je er nog met gemak een liter bijvullen; het koelwatersysteem heeft veel 'zwanehalzen' waar lucht in kan blijven. Toch even bijvullen dus...!

Bij aanhoudende klachten even naar de garage.....

Re: 997 Carrera uit 2005 : watertemp meter geeft foutmelding

29 mei 2016 15:53

Nee, geen reparaties of onderhoud uitgevoerd onlangs...

OK, zal wat bijvullen. Wat is eigenlijk normaal qua bijvullen ? Ik bedoel 1 liter per ...km ?

Moet er nog speciale koelvloeistof in ?

Re: 997 Carrera uit 2005 : watertemp meter geeft foutmelding

29 mei 2016 18:02

Er kunnen altijd wel eens luchtbellen in het koelwatercircuit zitten na onderhoud waar koelvloeistof bij gedraineerd is.

Ook wanneer je een keer de verwarming op max zet kan het zijn dat mogelijke luchtbellen daar ook uitgepompt worden.

Het is normaal dat je in dat geval wel eens bij moet vullen na de eerste paar opwarmingscycli. Als het kleine hoeveelheden zijn dan gebruik ik gewoon gedemineraliseerd water.

Het gaat hier dus niet over een verbruik l/km. Het is gewoon eventueel bijvullen tot het systeem volledig ontlucht is. Daarna moet het koelvloeistofniveau op peil blijven. Anders heb je ergens een lek.

Re: 997 Carrera uit 2005 : watertemp meter geeft foutmelding

29 mei 2016 20:38

Onderhoud is ca 4 maanden geleden geweest en ondertussen 6000 km verder, dus niet onlangs is gewijzigd.

Ik zie nu wel dat na een paar uur de motor uit is geweest het nivo nu wel net onder min nivo staat. Kan dat even tijdens het rijden gebeurd zijn en kan daardoor de temp meter naar links (40) gaan icm de alarmmelding ?

Re: 997 Carrera uit 2005 : watertemp meter geeft foutmelding

29 mei 2016 22:33

Deed de temperatuurmeter al langer vreemd? Of enkel de laatste rit.

Ik zou in ieder geval weer bijvullen tot aan max. En goed de komende rit(ten) kijken of je nog verder koelvloeistof verliest. Sowieso steeds wachten tot de motor goed koud is.

Misschien is het ergens een slecht functionerende temperatuursensor die het waarschuwingslampje deed branden.

Komt bij warme motor het ventiel van het expansievat omhoog? Je kan deze bv. ook manueel open zetten door op de zwarte dop het metalen beugeltje omhoog te zetten, dit doe je meestal enkel de eerste ritten na het volledig hervullen van het koelvloeistofcircuit om ook bij koude motor de resterende luchtbellen en de opbouwende druk uit het circuit te laten. Standaard staat het dus horizontaal (ventiel gesloten bij koude motor). Door de drukopbouw bij bedrijfstemperatuur gaat het ventiel automatisch open (omhoog).

Kijk ook gelijk even welke onderdeelnr. de dop van het koelwaterreservoir heef. Daar is in de loop der jaren een aantal verbeterde versie van uitgebracht wegens problemen met druk- en koelwaterverlies. De laatste versie heeft nr. 996.106.447.04 (kost 20-25Eur om te vervangen).

Re: 997 Carrera uit 2005 : watertemp meter geeft foutmelding

01 jun 2016 6:46

Denk dat dit eerder een koelwater temp. sensor of sensor connector of instrument cluster probleem of een eenmalige computer storing. Iig geen lage koelwater stand, dat geeft een andere melding. Heb je hem al laten uitlezen op foutcodes in het geheugen?

Re: 997 Carrera uit 2005 : watertemp meter geeft foutmelding

01 jun 2016 7:46

Hallo,

Ik had dit zelf ook met mijn 996.. ook geen koelvloeistofverlies maar op een gegeven moment bleek het toch dat er een lek was..

Misschien toch druk verlies?

Groet,

Hans
Plaats een reactie