Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)

03 aug 2016 17:23

De volgende vragen. Voorlopig gewoon uit nieuwsgierigheid, maar toch ook deels uit voorzienigheid. Met in het achterhoofd dat op termijn er toch het eea vervangen dient te worden. En dan is het mooi als dat een beetje op elkaar afgestemd kan worden.

1. Uitlaatspruitstuk:
Het uitlaatspruitstuk op de auto is aan de bevestigingsflenzen serieus gecorrodeerd. Dus daar gaat op termijn wel eens iets voor in de plaats komen. OEM, aftermarket, custom made geen idee. Wat zijn de alternatieven? Zijn er goeie adressen om iets moois te laten maken tegen redelijke prijzen? Iets wat ook flow-technisch een verbetering kan geven.

2.Katalysator:
Lees dat de katalysator voor de 996 iets is wat wel eens vaker 'opgebrand' is. Een hele nieuwe pijp met katalysator OEM of aftermarket is redelijk prijzig. Er wordt dan vaak geopperd om enkel de core te vervangen, bv. door een 200cell, met als voordeel iets betere flow. Bv. Carnewal biedt aan om zo de cores om te wisselen.
Wederom aansluitend bij mijn vraag in het vorige puntje. Referenties naar een goede vakman die dit mooi kan? Dichter bij huis. Evt met custom made nieuwe pijp en aansluiting.

Heb zelf even rondgekeken op internet. Wat is het verschil in monteren tss deze core of deze cone

3. Lambdasensor:
Onafhankelijk van bovenstaande (of toch ook weer niet). is de lambdasensor vervangen iets dat je meeneemt in een bepaald onderhoudsschema of -interval bij regulier onderhoud? Of rij je gewoon door tot er een foutmelding komt?

De vraag komt bij me op omdat natuurlijk bij een goed werkende uitlaat ook optimale sensoren horen om de inspuiting te regelen. In hoeverre kan een sensor 'slecht' of versleten zijn en de prestaties negatief beinvloeden zonder dat er een foutcode komt. Maw is er een kleine marge op? Hoe merk je dat ze aan vervanging toe zijn zonder dat er foutcodes opkomen. Is er daarbij nog verschil tss de sensor die voor of na de katalysator zit. Bv. slijt er eentje harder dan de andere.

Op pelicanparts wordt vermeld om ze preventief te vervangen elke 100k miles (toch de sensor voor auto's na 1999). Ik zit zelf nu op 160k km

Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)

08 aug 2016 13:11

Re punt 1:
Niemand die wat kan zeggen over uitlaatspruitstuk / headers ? Een goed after market spaghetti spruitstuk als alternatief voor origineel?

Zoeken hier op het forum geeft niet echt specifieke informatie. En om 1500Eur te betalen voor een header van Fabspeed of FVD vind ik wel erg gortig voor wat RVS dat mooi aan elkaar gelast is.

Op buitenlandse fora wordt vermeld dat het 997 X51 spruitstuk ook past op de 996 en gezien wordt als een mogelijke upgrade.

Re punt 3:
Voor de lambasensor ben ik achtergekomen dat ze geen specifieke levensduur hebben. Het beste is om ze altijd paargewijs te vervangen, logisch ook eigenlijk. Dus sensor links/rechts voor de kat samen, en links/rechts achter de kat samen.

Maar vraag me af hoe de meetwaarden zich verhouden door de jaren heen. Blijven ze altijd precies goed meten tot het moment dat ze stuk gaan of is er een graduele 'slijtage' en daardoor steeds groter wordende afwijking tss meting en werkelijkheid.

Vooral de sensor voor de katalysator lijkt me cruciaal als terugkoppeling naar de ECU om de inspuiting te fine-tunen.

Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)

08 aug 2016 19:31

Lambda idd alleen vervangen na foutmelding/controle

Prventief vervangen is zonde van je geld

En tsja spruitstukken....... Wat wil je bereiken?... Meer power(lees een paar schamel pk's) andere sound? Rvs laat de uitlaat scheller klinken.

Ze zijn vast niet zo rot dat ze cht vervangen moeten worden. Wel kan je kat dichtslippen, en dat kost je wel serieus pk

Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)

08 aug 2016 21:12

Met het spruitstuk hoef ik niet echt iets te bereiken. Mooi meegenomen als daar iets betere flow door gerealiseerd wordt. Sowieso ligt denk ik bij de kat de meeste winst qua sound en eventuele betere doorstroming.

Beetje scheller maakt niet uit. De auto heeft toch een erg donkere roffel met de Carnewal mod.

Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)

09 aug 2016 12:04

Bouten van het spruitstuk aan het blok willen nog wel eens afbreken..... Ben je nog verder van huis als je moet gaan boren en tappen

Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)

09 aug 2016 15:30

Ja die kans is groot ... ziet er naar uit dat er stevig wat corrosie is op de aansluitflenzen en de bouten.

Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)

11 aug 2016 20:41

993 C2 schreef:Bouten van het spruitstuk aan het blok willen nog wel eens afbreken..... Ben je nog verder van huis als je moet gaan boren en tappen


Dat klopt is echt geen pretje. Zitten nog wel wat verschillen in bouten, de bouten met de hogere boutkop breken minder snel

Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)

11 aug 2016 21:10

Nuja ... Je kan het volgende week misschien zelf ervaren :mrgreen:

Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)

13 aug 2016 23:03

Heb een spruitstuk en x pipe met 200 cell cat via ebay gekocht.
Benieuwd naar de bouwkwaliteit.
Update volgt later.
Plaats een reactie