Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
20 sep 2016 19:18
Hallo mede Porsche rijders.
Sinds kort (lees, een week) eigenaar van een '97 Boxster 2.5 met ongeveer 160dkm op de teller. Een voorstel-topic komt nog, wacht even op een beter moment om wat foto'tjes te schieten.
Sinds een paar dagen vind ik onder de auto soms 1 drupje olie, ongeveer ter grootte van een 20 cent euro muntje. Nu lijkt het van de rechter (passagiers) zijde van de motor te komen. Zie de foto hieronder, waar ik vlak voor het rechter achterwiel een foto heb gemaakt. Ik heb de auto pas erg kort dus weet niet of er verschil is opgetreden maar kan bijna met zekerheid wel zeggen dat de auto prima loopt zowel stationair en in toeren en niet stottert, rammelt of rookt.
Kan iemand aan de hand van de locatie dingen uitsluiten of aangeven wat het waarschijnlijk is? Het oliepeil (zowel digitaal als met de stok) is helemaal vol. Auto heeft 2 maanden geleden een beurt gehad waarbij ook de bougies zijn vervangen.
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door
ThomasK op 20 sep 2016 22:20, in totaal 1 keer bewerkt.
20 sep 2016 19:31
Bij mij waren er bij de beurt ook twee solenoids (oid) vervangen bij het plaatsen van de nieuwe bougies.
De oude (zijn soort hard kunststof buizen) hadden een klein scheurtje met hele lichte olielekkage.
Kosten twee keer niks (geloof nog geen tientje per stuk), mogelijk dat ze die bij jou niet vervangen hebben waardoor er zo'n hele kleine lekkage is nu?
Google er maar eens op, dan zie je wat ik bedoel
20 sep 2016 20:26
Ja, lijkt me niet iets om je zorgen over te maken. Die m96 heeft best zijn fouten maar olielekkage is daar niet bij.
20 sep 2016 21:08
Bekend euvel van de 986 (zelfs toen hij redelijk nieuw was)
Ik heb er geen verstand van, ik heb dus geen idee wat er op jouw foto te zien is, maar bij mij indertijd was het de krukaskeerring. Auto was toen 5 jaar oud (toen ik 'm kocht) en daar heb ik toen de 3e krukaskeerring laten opsteken (!)
Laatst bijgewerkt door
Tilt! op 20 sep 2016 22:56, in totaal 1 keer bewerkt.
20 sep 2016 22:27
986afterfjr schreef:Bij mij waren er bij de beurt ook twee solenoids (oid) vervangen bij het plaatsen van de nieuwe bougies.
De oude (zijn soort hard kunststof buizen) hadden een klein scheurtje met hele lichte olielekkage.
Kosten twee keer niks (geloof nog geen tientje per stuk), mogelijk dat ze die bij jou niet vervangen hebben waardoor er zo'n hele kleine lekkage is nu?
Google er maar eens op, dan zie je wat ik bedoel
Aha I see, maar zo te zien is dat van bovenaf te bereiken?
Ik ben vooral benieuwd naar of er andere zijn die de locatie herkennen en daarmee (hopelijk) het "I-woord" (IMS) uitgesloten kan worden.
Zal morgen eens zo goed als dat lukt het e.e.a. droog maken en kijken wat/waar er iets vandaan komt.
*pijl naar peil is aangepast
20 sep 2016 22:35
Maak je geen zorgen. Van een kapot IMS lager merk je helemaal niets totdat ook de rest van je motor echt stuk is.
20 sep 2016 22:42
Waarschijnlijk een zwetende kleppendekselpakking Oid. Niet te druk om maken. Je kan via de wielkast als je je wiel er afhaalt, goed kijken.
20 sep 2016 23:18
Tilt! schreef:Bekend euvel van de 986 (zelfs toen hij redelijk nieuw was)
Ik heb er geen verstand van, ik heb dus geen idee wat er op jouw foto te zien is, maar bij mij indertijd was het de krukaskeerring. Auto was toen 5 jaar oud (toen ik 'm kocht) en daar heb ik toen de 3e krukaskeerring laten opsteken (!)
Bij mij hetzelfde euvel.
Kost je niet de kop om die keerring te laten vervangen.
Sterker nog, was alles maar zo goedkoop.
21 sep 2016 10:10
Vanmorgen geen druppel gelekt. Heb het deel waar het vermoedelijk vandaan komt droog gemaakt om het in de gaten te houden.
T.a.v. bovenstaande; kwamen de symptomen m.b.t. de keerring toen ook van de passagiers kant (rechtsachter bij het wiel)?
21 sep 2016 11:15
Wat is dat voor staalkabel?
21 sep 2016 19:33
Ronaldo schreef:Wat is dat voor staalkabel?
De kabel houd volgens mij de motor op zijn plek bij een ongeluk. De motor zit nogal dicht op de inzittenden.
21 sep 2016 19:37
Mmmmh, nog niet eerder gehoord....
21 sep 2016 21:25
Klopt. Die staalkabel zit op alle Boxsters en voorkomt dat je de motor op je rug draagt bij het uitstappen na een frontaaltje.
Maar als hij geen olie meer lekt zou ik overwegen weer wat olie bij te vullen.
(wijsheid van mijn vader) "zolang hij rookt, zit er nog olie genoeg in"
21 sep 2016 22:41
Octaaf schreef:Ronaldo schreef:Wat is dat voor staalkabel?
De kabel houd volgens mij de motor op zijn plek bij een ongeluk. De motor zit nogal dicht op de inzittenden.
Grappig, nooit geweten.
22 sep 2016 9:38
Als het van de zijkant komt is het niet je krukas kering. Dan zou hij midden onder de wagen lekken. Ikdenk toch echt een zwetende kleppendeksel pakking. Veel voorkomend kwaaltje. Je oliepeil lees je af in je dash dus dat is makkelijk. Een boxster heeft 9 liter aan boord, dus je staat niet zomaar zonder
22 sep 2016 9:44
Ik weet niet of deze info helpt.
Mijn 996 heeft een poos geleden dezelfde verschijnselen gehad, maar dan aan de bestuurders zijde.
Zelf dacht ik aan de oliekeerring bij de steekas.
Porsche M'tricht hield het op de carter ontluchting (rubber pijpje van een paar euro) maar moeilijk te vervangen.
Je zou kunnen checken of het motorolie of versnellingsbak olie is. De ene olie ruikt anders dan de andere.
Enfin, lang verhaal kort.
Uiteindelijk was het NIET de carterontluchting maar inderdaad mijn eigen expertise, nl. de keerring aan de steekas.
22 sep 2016 11:50
Dank zover voor alle antwoorden. Nadat ik het schoongemaakt heb is er nog niks te zien op zowel de grond als de omgeving onder de auto waar het zichtbaar was.
Ook het peil geeft geen verschil. Digitaal lees is als de motor compleet koud is altijd de volledige hoeveelheid balkjes af. Als de auto warm is en ik wacht (een seconde of 40 heeft 'ie dan nodig) dan krijg ik of helemaal vol of min 1 streepje, wat me logisch lijkt gezien de verplaatsing die heeft plaatsgevonden. Peilstok verandert ook niet.
ik heb zelf pas een kilometer of 600 met de auto gereden en m'n daily commute bestaat totaal uit 40 kilometer per dag (grotendeels snelweg). Ben van plan om volgende week vrijdag een ritje richting de Ardennen te maken dus hou het in de gaten. Voorlopig is mijn vrees wel aardig bedaard. Als ik tijd heb zal ik van het weekend eens het wiel eraf halen.
22 sep 2016 18:18
Heeft de auto lang stil gestaan voor je deze kocht? Misschien een rubber uitgedroogd wat nu dicht getrokken is door gewoon te gebruiken.
23 sep 2016 15:27
M@rtin schreef:Heeft de auto lang stil gestaan voor je deze kocht? Misschien een rubber uitgedroogd wat nu dicht getrokken is door gewoon te gebruiken.
Niet uitzonderlijk lang zover ik weet. Er is de afgelopen 4 jaar 20.000 kilometer mee gereden door de vorige eigenaar.
Ik ben toch benieuwd of ik wat kan vinden. Wordt er het e.e.a. zichtbaar met het verwijderen van het (rechts achter) wiel? Neem aan dat er nog plastic kappen zitten die de toegang naar het blok afschermen?
23 sep 2016 21:21
Ok.... In de gaten houden en anders even op de brug bij een specialist. Zou niks hoeven kosten alleen wat tijd en uitleg. Wellicht gelijk een goed adresje voor het onderhoud.
25 sep 2016 22:32
Vandaag even de engine-cover eraf gehaald (stuk minder werk dan gedacht). Heb het volgende kunnen zien, zie foto's.
Zit dus vrij laag aan de motor, daar ligt wat olie wat naar beneden druppelt. Zijn er mensen die aan de hand van deze foto's meer kunnen vertellen?
Denk dat ik binnenkort maar eens langs een specialist rij, maar het is altijd handig om zelf alvast het e.e.a. uitgezocht te hebben dus tips zijn welkom.
Eventuele betrouwbare en gespecialiseerde adresjes rondom Amsterdam ook!
25 sep 2016 22:37
Ik had mijn Boxster bij de Waalgarage in Broek in Waterland in het onderhoud.
26 sep 2016 9:08
Zo te zien je aos.(oliescheider)
PSTG in huizen
26 sep 2016 11:37
Jens01 schreef:Zo te zien je aos.(oliescheider)
PSTG in huizen
Moet er dan niet ook sprake zijn van (blauwe) rook. Er is geen sprake van rookvorming.
Bedankt voor de tips m.b.t. specialisten!
26 sep 2016 12:59
indien het membraam van de AOS nog intakt is, maar bijv. de balg-aansluiting gescheurd, dan krijg je olielekken maar geen blauwe rook.
en dat zou dan ook betekenen dat er wat scheelt met het vacuum of oliedruk van je motorblok?
Laatst bijgewerkt door
dpRide op 28 sep 2016 6:58, in totaal 2 keer bewerkt.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.