Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

lesje 911 Drijfstangen

26 okt 2016 19:32

Telkens als ik riep dat "de mezger motor' de beste Porsche motor was bij mijn garage, werd mij steeds gemeld dat 'de Mezger motor' niet bestaat.
Vandaag waren ze mij zo zat dat ik een uur tekst en uitleg heb gekregen van de beste mensen over alleen al het verschil in drijfstangen. Erg leuk om te horen en ik dacht, misschien vindt iemand het hier ook wel leuk, dus ik maak een foto en probeer eea zo goed mogelijk over te brengen.

Afbeelding

drijfstang 1 is de oude oer 911 drijfstang. zwaar
drijfstang 2 is een 962 drijfstang. hier zie je een soort uitkragend lager schaaltje dat voorkwam dat het titanium met de stalen krukas niet elkaar zouden aantasten
drijfstang 3 is een gt1 drijfstang. dit is eigenlijk dezelfde drijfstang als die van de 962, maar dan hebben ze ipv dat lagerschaaltje een goeie coating toegepast tegen het aantasten
drijfstang 4 is een 996 gt3 mk1 drijfstang. hierbij zit een bout er van onderen in met een nokje aan de bout en aan de bovenkant zit een moer.
drijfstang 5 is een 996 gt3 mk2-997 gt3 drijfstang. hierbij is er draad in de drijfstang gemaakt en wordt er vanaf de zuigerkant een bout in gedraaid
drijfstang 6 is een 993 drijfstang
drijfstang 7 is een 993 turbo-996 turbo drijfstang. hij lijkt op die van de 993 maar hij is dikker
drijfstang 8 is een carillo drijfstang. goed alternatief voor drijfstang 1/6/7

je ziet de evolutie in de techniek en ook de verschillen binnen ""het mezger blok"

met Dank aan Aart van APP racing engines voor de tekst en uitleg.

volgende keer doe ik de zuigers als er mensen lol in hebben en anders laat ik het hierbij.

Re: lesje 911 Drijfstangen

26 okt 2016 19:36

Nee doe!
En de conclusie ben je nu helemAal overtuigd?

Re: lesje 911 Drijfstangen

26 okt 2016 19:51

Leuke overzicht, vooral blijven doen :thumleft:

Re: lesje 911 Drijfstangen

26 okt 2016 19:55

Leuk! Doen! Deze hang ik in de garage!
1, 3, 4, en 5 lijken erg op elkaar! Grappig om de afwijking van de Carillo te zien.
Drijfstang 4: je moet er niet aan denken als zo'n moertje los komt.... :mrgreen:

Zijn de gewichten, en daarmee de verschillen bekend?
Laatst bijgewerkt door steef op 26 okt 2016 19:59, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: lesje 911 Drijfstangen

26 okt 2016 19:56

Laat de zuigers maar komen :!:

Re: lesje 911 Drijfstangen

26 okt 2016 20:02

doctor porsche schreef:Nee doe!
En de conclusie ben je nu helemAal overtuigd?


de conclusie zover is dat de drijstangen in de mezger motor gewoon anders zijn. de drijfstangen van de 996 turbo zijn van veel mindere kwaliteit, lees gewicht/materiaal/stijfheid, dan die van de 996 gt3. de gt3 mk1 heeft gewoon een achterlijke constructie met een bout met een nok en een moer , terwijl de drijfstangen van de 996 gt3 mk2 en verder gewoon veel beter in elkaar zitten met alleen maar een bout en een draad in de drijfstang zelf.

conclusie voor mij is dat als ik de turbo straks boven de 600 pk laat bouwen dat er dan zeker andere drijfstangen in moeten.

Re: lesje 911 Drijfstangen

26 okt 2016 20:44

Mooi Thomas , zuigers ben ik natuurlijk ook erg benieuwd naar. :cheers:

Re: lesje 911 Drijfstangen

26 okt 2016 20:51

Wat is het gewichtvoordeel van de Carillo tov drijfstang van de 1?

Trekt de motor dan ook sneller in toeren door de carillo?

Vraag van een leek in motorgebied :roll:

Re: lesje 911 Drijfstangen

26 okt 2016 20:57

het is roterende massa afname dus je zou zeggen dat dat wel voordeel geeft in vermogen.

Re: lesje 911 Drijfstangen

27 okt 2016 8:59

De laatste opmerking klopt, maar lage(re) massa kent ook zijn grenzen (bij gelijkblijvende materiaalsoort). De massa, waardoor mede de sterkte wordt bepaald is ook nodig om de krachten over te kunnen brengen op de "achterliggende" massa (krukas, enz).

Re: lesje 911 Drijfstangen

27 okt 2016 17:28

mooi thomas, kan me de techniek dag bij Visser vorig jaar nog herinneren, daar hadden ze een oer-drijfstang naast een 996 standaard drijfstang liggen. Wat een verschil in dikte, gewicht en 'vlees'.

Re: lesje 911 Drijfstangen

27 okt 2016 19:29

ik heb aart gevraagd een een paar lesjes te bedenken die leuk zijn om te lezen op een druilerige zondag middag. ik hoop volgende week ergens tijd vrij te maken voor meer kennis.
het is wel bizar wat deze firma heeft liggen aan super bijzonder spul. GT1 blok of 962 blok en alle reserve delen.. hoeveel zouden daarvan zijn in de wereld?!

Re: lesje 911 Drijfstangen

27 okt 2016 19:31

Brulaap schreef:De laatste opmerking klopt, maar lage(re) massa kent ook zijn grenzen (bij gelijkblijvende materiaalsoort). De massa, waardoor mede de sterkte wordt bepaald is ook nodig om de krachten over te kunnen brengen op de "achterliggende" massa (krukas, enz).


maar de soortelijke massa van een titanium drijfstang is vele minder dan die van een krukas. dit geeft al aan dat de stijfheid bizar is van titanium. 1000 pk kan er met 6 van die stangetjes worden geproduceerd!

Re: lesje 911 Drijfstangen

28 okt 2016 21:13

6 x titanium voor de 964: 6755 $ :shock: :shock:

http://www.pelicanparts.com/More_Info/9 ... 580-1270FT

Re: lesje 911 Drijfstangen

10 jan 2017 9:17

Dit was zo'n leuk topic :cry:

Re: lesje 911 Drijfstangen

10 jan 2017 10:05

Zijn ook wel de belangrijkste onderdelen in je motor he, dan mag het wat kosten.
Zou zelf nooit bezuinigen op drijfstangen, altijd het beste kopen wat je kunt betalen.

70068

Vorige week dit setje gekocht voor de 75.
De std drijfstangen blijven heel tot 7500 rpm, deze gaan een stuk verder :drive:

Re: lesje 911 Drijfstangen

10 jan 2017 15:24

Dan zou ik die Chinese lagers ook gelijk vervangen.... :mrgreen: Drijfstangen blijven meestal wel heel tot de lagers het begeven....toch? Of als er een zuiger vast slaat :sick:

Re: lesje 911 Drijfstangen

10 jan 2017 15:49

Grappig dat je dat zegt, over Chinese lagers.

Setje krukaslagers MADE IN GERMANY besteld voor de 75.
Bij montage bleek de krukas een beetje zwaar te draaien.
Misschien toch lijnboren?
Weer ff uit elkaar en wat blijkt; er zit lagermateriaal op de ACHTERKANT van de lagerschalen.
Welliswaar weinig, anders hadden we het wel eerder gezien, maar door dit materiaal wordt de lagerspeling te klein en daardoor draaide de kruk ook niet fijn rond :evil:

Kwaliteit uit Duitsland... Das war einmal :ass:

Lagerschalen schoongemaakt, alles gemonteerd en krukasje draait heerlijk licht, zoals hoort :thumleft:
Laat dat motoren bouwen maar over aan die Italianen :salut:

Re: lesje 911 Drijfstangen

10 jan 2017 16:30

Het wordt tijd dat je weer aan het bier gaat...... :mrgreen:

Re: lesje 911 Drijfstangen

10 jan 2017 17:05

Zou t helpen :?: :mrgreen:

Re: lesje 911 Drijfstangen

10 jan 2017 22:54

ik hoop weer eens een beetje tijd te hebben om de cilinders en cilinderkoppen te vergelijken daar. er ligt bv een gt1 kop en zuigers. de zuigers hebben een dubbele bovenkant waardoor de olie de kop van de zuiger koelt. echt super mooie techniek.
Plaats een reactie