Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3.3 turbo haperingetje

04 jul 2005 22:42

Onder andere:
Na een poosje 120 gereden te hebben in zijn 5, dan accelereren in zijn 4 en flink op toeren jagen komt het wel eens voor dat ie heel kort inhoudt.

Ook bij het overgangsgebied vlak voor de turbo erbij komt, ongeveer 2500 toeren in zijn 5 , dan rustig optrekken zonder terug te schakelen schokkert ie ook een beetje, wat kan dit zijn?
heb al twee x de intercooler opnieuw gemonteerd, en er zijn geen lekken te bespeuren. Verder loopt ie prima.
Als ik snel rijd en 'm op toeren houdt gaat het beter. :?:

lekkage ?

05 jul 2005 1:40

Had ik ooit ook last van, bij mij zat de intercooler niet goed, als je zeker weet dat je geen lekkage daar of ergens anders hebt.. ? Je zegt dat je'm al 2x opnieuw gemonteertd hebt, walmt de motor ook (zwarte rook) bij deze haperingen ? Dan lijkt het me toch een luchtlekkage ergens...Bij mij was het dus echt de oranje rubberen ring die de intercooler/spruitstuk afdicht ookal kon je dat niet direct zien. Ik heb de rechtersteun van de intercooler ingekort en toen paste deze een stuk beter!
Succes met zoeken in iedergeval...
gr Paul

05 jul 2005 19:35

Ok paul bedankt ik denk dat het zoiets is, de oranje ring heb ik ook pas vervangen, ik heb ook nog een intercooler met een rubberen slang voor tussen de intercooler en het spruitstuk, wellicht dat dit beter blijft zitten, zal ook eens naar die steun kijken.

21 jul 2005 18:26

HI, heb inmiddels een andere intercooler gemonteerd, de schroefdraad van de overdrukzender was verrot. Het gaat nu stukken beter, alleen het plotseling inhouden bij terugschakelen naar 4, en dan plankgas vanaf 125-130 km is er af en toe nog steeds. Heb echter tig keer alle slangetjes, klemmen etc gecontroleerd, alles lijkt in orde, maar het is nog geen 100 %.
Ik heb tot op heden 1 reactie van Paulb gehad, zijn er niet meer turbo ( 91-3.3) rijders, of heb ik dit weer???? :?:
Gr.

21 jul 2005 20:38

Douwe schreef:Ik heb tot op heden 1 reactie van Paulb gehad, zijn er niet meer turbo ( 91-3.3) rijders, of heb ik dit weer???? :?:

Nog een tujboo-bezitter ;) : Jaco.

domme vragen bestaan niet

21 jul 2005 21:34

:D :D Hoe zit het met het overbekende Turbogat ( Turbo-lag ) ??

Dat komt bij elke turbo voor bij lagere toerenregionen, gas los, turbo neemt af in toerental, plotseling gas erop, turbotoerental schiet omhoog, veel sneller dan motortoerental, komt er dus toch een drukverschil of mengverhoudingsprobleem in die eerste fase na die gas los, gas erop fase, of zie ik dat verkeerd??

22 jul 2005 12:48

Beste Douwe,

Mijn auto had een soortgelijk probleem. Mijn garagehouder weet het aan het lange stilstaan. Hij heeft een flesje met een of ander reinigingsmiddel aan de benzine toegevoegd en het resultaat is verbluffend. Ik meen dat jouw auto ook enige tijd heeft stilgestaan, dus misschien een poging waard.

22 jul 2005 12:50

Ruud schreef:Beste Douwe,

Mijn auto had een soortgelijk probleem. Mijn garagehouder weet het aan het lange stilstaan. Hij heeft een flesje met een of ander reinigingsmiddel aan de benzine toegevoegd en het resultaat is verbluffend. Ik meen dat jouw auto ook enige tijd heeft stilgestaan, dus misschien een poging waard.

daar heeft dirkie o.a. ook verbluffende resultaten mee geboekt :evil:

dit wondermiddel :?: of iets anders
wellicht injectoren ultrasoon laten reinigen

22 jul 2005 22:18

HI Ruud, je hebt gelijk, de mijne heeft ook lang stilgestaan, vandaag had ie er weer erg last van, hetvolgende gebeurde: Bij flink planken in zijn 4 ,op het moment dat de boostmeter op 0.7 staat plotseling alles weg, niets meer gedaan, bij contact aan meteen boostmeter op 0.7,en niet willen starten.....op de vluchtstrook uitgestapt en flink aan de draden van boostsensor en overdruksensor gerommeld, en.. :roll: ja hoor hij deed het weer, toen rustig verder gereden, zolang de boostmeter geen 0.7 aanwijst rijdt ie goed.
eenmaal thuis hetzelfde verhaal, het gekke is als ik massa maak tussen intercooler en chassis, dan geeft de boostmeter gewoon 0.0 aan..en start ie ook gewoon.
het lijkt mij echter niet verstandig om met een massadraad te gaan klooien....ik ga wel achter dat wondermiddel aan, ik probeer dat ook maar eens. Je diagnose is in ieder geval niet slecht :D

22 jul 2005 22:33

Enne......Marco, volgens mij zit er toch wel een beetje verschil tussen een middeltje wat je aan de motorolie toevoegt en een middeltje wat je aan benzine toevoegt. Er is een injectorreiniger van Wynn's, zou dat wat zijn :?:
Martin, dat turbo gat merk je inderdaad wel, maar dat is maar even en minder heftig dan het volledig uitvallen van de motor.
volgens mij is het ook nog zo dat als de overdruk te hoog wordt, de massa van de benzinepomp onderbroken wordt, waardoor de motor stilvalt, maar dat gebeurt nu al bij 0.7...dit kan nog een aardig puzzeltje worden :roll:

22 jul 2005 22:35

Douwe schreef:Enne......Marco, volgens mij zit er toch wel een beetje verschil tussen een middeltje wat je aan de motorolie toevoegt en een middeltje wat je aan benzine toevoegt. Er is een injectorreiniger van Wynn's, zou dat wat zijn :?:

Klopt, is iets anders ..... maar maakt niet alleen de rotzooi in je injectoren los :!: :wink:

22 jul 2005 22:36

linkje was wat ongelukkig
wellicht is dit topic, meer van toepassing

22 jul 2005 22:42

ja die laatste was inderdaad meer van toepassing..wel een erg lang draadje.... ik pik het relevantste er maar uit... :idea: :!:

27 jul 2005 23:05

En Douwe, nog resultaat geboekt?? Misschien je P eens aansluiten op de "Bosch-hamer" dan heb je kans dat jouw storing boven water komt. Heb zelf dit probleem (nog) niet gehad, wel heb ik wanneer ik de P warm wegzet en na een uur wil starten dat ie de eerste seconden niet op 6 cilinders loopt. Heb weleens van vapourlock :?: gehoord, misschien iets in die trend. Als ie gewoon een hele nacht stilstaat start ie wel gewoon gelijk op alle 6. Heb ook wel een fuelinjector cleaner van Wyns geprobeerd, maar merk weinig of geen verschil. Heb trouwens een jaar geleden ook die intercoolerring vervangen, waarna de intercooler niet goed over de ring heen was gezakt. Dat merk je dus echt heel goed, je hoort hem blazen en trekt idd "iets" minder snel.
Heb onder mn P een zogenaamde sportdemper (volgens mij dempt ie helemaal niets :twisted: ) zitten, maar bij gas los of afremmen op de motor hoor je hem wel heel goed knallen. Misschien teveel naverbranding (vlammen) of hebben jullie (Douwe, Paul, Ruud etc) daar ook last van??

28 jul 2005 0:09

en Michael niet te vergeten. :wink:

28 jul 2005 6:14

RS-R schreef:en Michael niet te vergeten. :wink:


Nee, die was ik niet vergeten. Maar zijn P maakt zo veel herrie :twisted: dat hij toch niet hoort of er nou een knal van achteren komt of een plof van voren. :wink: :twisted: :wink:

28 jul 2005 10:59

:lol: :lol:

28 jul 2005 12:09

Ik vind't maar een raar verhaal :roll: , beetje morrelen aan de draden van de overdruksensor en d'r is niks aan de hand zolang de druk maar niet op 0.7 staat ??
De benzinepomp stopt idd als veiligheid bij een te hoge turbodruk maar dat is maar heel eventjes (seconde(n)werk) dus zoiets is het niet (dat heb ik 1x gehad bij het te ver doortrekken toen ik de radio veel te hard had staan en niet op zat te letten) Jij komt immers helemaal tot stilstand en de auto start dan niet meteen/meer.
Ik ben zeker geen expert maar dit is echt niet te wijten aan vuile injectoren (die je gewoon ultrasoon moet laten reinigen lijkt me).
Overigens is mijn probleem nogsteeds opgelost, bij mij was't gewoon die intercooler ring die niet goed zat wat resulteerde in een erg haperig rijgedrag, GEEN uitval !
In iedergeval succes met zoeken.

28 jul 2005 14:43

Jaco schreef:
RS-R schreef:en Michael niet te vergeten. :wink:


Nee, die was ik niet vergeten. Maar zijn P maakt zo veel herrie :twisted: dat hij toch niet hoort of er nou een knal van achteren komt of een plof van voren. :wink: :twisted: :wink:


O nee? Rij maar eens mee dan :lol: :shock: .

Trouwens, wat een hoop gedonder hier met die 965jes zeg, de mijne heeft nergens last van :lol: :wink: .

28 jul 2005 15:41

michael schreef:
Jaco schreef:
RS-R schreef:en Michael niet te vergeten. :wink:


Nee, die was ik niet vergeten. Maar zijn P maakt zo veel herrie :twisted: dat hij toch niet hoort of er nou een knal van achteren komt of een plof van voren. :wink: :twisted: :wink:


O nee? Rij maar eens mee dan :lol: :shock: .

Trouwens, wat een hoop gedonder hier met die 965jes zeg, de mijne heeft nergens last van :lol: :wink: .


Ja, jij hebt wat dat betreft toch mazzel dat je toen die 965 niet gekocht hebt
:twisted: :wink:

28 jul 2005 18:08

Hi,
hier nog even een vervolg hoe het verder gegaan is, heb massa gelegd aan de intercooler, en ja hoor helemaal niets meer aan de hand.
Ben nog even langsgeweest bij carreric, hier vertelden ze dat het probleem kennelijk vaker voorkomt, en het zit hem in de overdruksensor, of de bedrading naar het relais die de benzinepomp onderbreekt.
door massa te maken omzeil je dit.
Ik kreeg ook nog een verhaal te horen dat als de (beide) sensors niet goed werken de kans bestaat dat er maar 1 ipv 2 benzinepompen werken,en ik moet zeggen dat ie nu weer als een raket gaat....
Dus voorlopig is alles weer super.
Ga nu een elektrisch schema regelen en ontdekken waar de fout zit, want die moet natuurlijk boven water komen.
Overigens de wynn's er in gegooid, heeft toch wel verbetering opgeleverd.
Blijf overigens nieuwsgierig naar meer Tu(j)rbo nieuws. :D

13 aug 2005 19:50

Hoi Douwe,

Terugkomend op jouw haperingen. Ik rij zelf een turbo uit eind 78 en heb al enige maken meegemaakt dat de zekeringen van de brandstofpompen geen goed contact meer maken na een landurige rit of langdurig gebruik op circuit. Her resultaat is dan dat de brandstofpompen niet goed werken en bij hogere toerentallen haperingen veroorzaakt.

Dit 'zekeringenprobleem' schijnt veroorzaakt te worden doordat de zekeringen ingeklemd zitten tussen koperen klemmen. Bij warmte zetten de klemmen uit of de vorm vernadert o.i.d. en voorts kan er na enige tijd corrosie ontstaan. Tip is om bij haperingen zekerheidshalve ook even de zekeringen te checken, bijvoorbeeld even de contactpunten van de zekeringen opschuren en de klemmen iets 'bij'buigen.

Succes!
Plaats een reactie