Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
06 nov 2016 23:48
Ik merk de laatste paar weken bij koude start dat de auto een beetje rookt. Ik ben er vrijwel zeker van dat het benzine is. Hand tegen de uitlaat houden en dan ruiken geeft een duidelijke benzine geur. Erg rijk mengsel bij koude start. Het ruikt en ziet er niet uit als olie die verbrand.
Vorige vrijdag had ik ook een keer dat bij start het toerental een beetje ongecontroleerd omhoog schoot tot 1300-1400rpm om dan in 3-4 seconden weer naar normaal stationair toerental te vallen. De motor liep daarna nog enkele seconden erg onregelmatig. Toerental schommelde 100-200rpm heen en weer om daarna te settlen. In de tussentijd schudde de motor erg en liep redelijk lawaaierig rond. Voor de rest geen storingslampje te zien.
Heb sinds kort een durametric en heb vandaag de codes uitgelezen:
geen CEL op dashboard
(1) P0491, P0492: Secondary Air Injection System, Bank 1 & 2 Insufficient Flow
(2) P0420, P0430: Cat conversion Efficiency bank 1 & 2
De codes onder (1) en (2) zijn hoogstwaarschijnlijk niet gerelateerd. Ik heb een maandje terug sport headers en een cross-over pipe geïnstalleerd met 200cell katalysator incl. 4 nieuwe lambdasondes. Ik vermoed dat de ECU achter de katalysator licht afwijkende waardes opmeet door de 200cell katalysator en dit dan aangeeft met P0420, P0430 maar geen CEL.
Ben nu een beetje aan het zoeken waar de storing van de SAI zou knn liggen. Bij koude start hoor ik de SAI pomp gewoon lopen. Kan ze in durametric ook gewoon aan en uitschakelen. Soms hoor ik de pomp ook aanslaan al ik stil kom te staan. Is er een verband tussen de SAI en de volgense mij zeer benzinerijke koude start, rokend. Dat het overschot aan benzine te weinig lucht toegevoerd krijgt om te verbranden?
Iemand een tip waar ik moet gaan zoeken of hoe ik simpel een aantal dingen kan checken zonder al te veel te moeten sleutelen. Het SAI circuit zit nl redelijk goed verstop bij de 996 achter de alternator en dieper de motorruimte in. Ergens bepaalde slangen die ik op lekken kan controleren. Enig verband met die ene recente onrustige koude start?
Ik lees nu dat de leidingen aan het eind kunnen verstopt raken met koolstof aanslag. Een tip die ik tegenkwam was om Seafoam (een soort reiniger die ze ook aan de benzine en motorolie toevoegen) in de slang vanaf de pomp te gieten en zo de leidingen schoon te maken. Iemand hier ervaring mee?
Moet ik toch een verband leggen tussen de (1) en (2) codes? Hoe en waar ligt dat dan aan. Hoe testen?
Waarschijnlijk wordt het uiteindelijk toch een retourtje specialist. Maar vind het fijn al een keer uit te zoeken in welke richting het probleem te situeren.
07 nov 2016 1:33
Die tip van schoonmaken en/of blazen met een oplosmiddel of carburator cleaner lijkt me een minder goed idee. Kans op hydrolock. Zou dan evt moeten gebeuren door int begin te starten de bougies er uit ofzo? Zodanig dat het ergens weg kan vloeien.
28 nov 2016 12:43
Ik heb nog niet echt veel tijd gehad om naar het probleem te zoeken. Via Durametric kan ik wel de pomp aan en uitzetten. Ik heb ook de slang er eens afgehaald en er is naar mijn inziens voldoende debiet.
Verder merk ik wel dat als ik bv. van de snelweg afrij en stop bij het stoplicht ik een pomp hoor aanslaan achter. Lijkt op het gezoem van de SAI luchtpomp. Maar ben niet zeker. Het stationair toerental reageert hierop ook licht. Is het normaal dat de SAI nog aanslaat eens de motor en de katalysator op temperatuur is. Of kan het zijn dat de SAI ook aanslaat wanneer bv. de ECU meet dat het brandstofmengsel voor de katalysator te rijk is.
De auto gaat binnenkort naar de specialist voor zijn beurt en een modificatie aan de tiptronic-bak. Dus dan is er tijd en plaats om het gehele SAI circuit eens goed na te laten kijken.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.