Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Gebroken kopbout 3.2; en nu???

15 jan 2017 16:36

Bij het kleppen stellen tijdens de grote beurt aan mijn 911 3.2 lag er ineens een kopbout op de grond... Grote beurt verder laten afmaken, en nu opgezadeld met de vraag hoe verder.

De keuze opties:
1. Alleen de gebroken kopbout laten vervangen (en dat is er maar een)
2. Ook de overige 23 (?) kopbouten preventief laten vervangen (motor moet er toch uit)
3. Direct maar volledige revisie laten doen (motor ligt toch open)

Mijn 3.2 heeft 240.000 gelopen, volgens onderhoudshisorie nog nooit gereviseerd. Motor loopt goed, nu geen/nauwelijks olieverbruik, haalt 240kmu op de teller dus lijkt oorspronkelijk vermogen te hebben.

Graag jullie adviezen. En heeft iemand den inschatting van de kosten van de 3 opties als ik het door een specialist laat doen?

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

15 jan 2017 18:01

"Schot voor open doel" zeggen we hier :wink:
Bij die leeftijd en km stand heb je geen keuze naar mijn idee :cry:
Open halen en hem flink onder handen nemen en je hebt weer jaren plezier :thumleft:
In het verleden ook gehad met mijn SC, komt vaker voor.

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

15 jan 2017 18:56

Bruno911 schreef:Mijn 3.2 heeft 240.000 gelopen, volgens onderhoudshisorie nog nooit gereviseerd. Motor loopt goed, nu geen/nauwelijks olieverbruik, haalt 240kmu op de teller dus lijkt oorspronkelijk vermogen te hebben.


Kopbouten vervangen en gaan met dat ding lijkt mij?

De meesten zullen gaan roepen dat revisie de enige manier is, maar vergelijk de kosten van reparatie en revisie eens.

Als je van plan bent om nog minstens 250.000 KM met deze oldtimer te rijden zou je revisie kunnen overwegen, maar zelfs dan zou ik nog proberen om dat zonder revisie te doen.

Ding is echt niet versleten na 240K aan KM...

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

15 jan 2017 20:01

Meen je dat Henk :?:
Hoe dacht je de tapeinden te vernieuwen :?:
Wat te denken van de klepgeleiders bij die km stand :?:

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

15 jan 2017 20:12

Meten is weten

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

15 jan 2017 20:22

Kopbout van de onderste rij, of bovenste rij :?:

Om die ene bout te vervangen, zal die hele rij koppen er vanaf moeten - dus dan zou ik (als ik in jouw schoenen stond) die hele rij (waar de gebroken bout zit) vervangen ...


De rest laten voor wat het is.


Of inderdaad het hele blok reviseren, maar dan ook alles - inclusief kruk-as en drijfstang lagers :idea:

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

15 jan 2017 20:25

Olaf, betreft een kopbout uit de onderste rij. Moet dan ook de hele motor er uit? En heb je een idee wat dat gaat kosten?

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

15 jan 2017 20:41

1 kant - ongeveer € 300 excl. aan materiaal.

En ja - de motor moet er uit.
De bak moet van de motor.

De motor moet grotendeels gedemonteerd worden ...


Ergo - de uurtjes kosten je het meeste - en die kan ik niet inschatten :popcorn:

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

15 jan 2017 20:44

molen934 schreef:Meen je dat Henk :?:
Hoe dacht je de tapeinden te vernieuwen :?:
Wat te denken van de klepgeleiders bij die km stand :?:



Tapeinden vernieuwen is best een hele klus Hans, maar revisie is simpelweg vele malen duurder.

Geen idee hoe de klepgeleiders bij zijn motor er aan toe zijn, als motor verder gezond is, is revisie gewoon zonde van het geld.

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

15 jan 2017 20:57

Afbeelding

Tis te proberen :mrgreen:

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

15 jan 2017 21:50

Ik kan ook alles lijmen met secondenlijm volgens m'n familie. Moet je alleen ff zorgen dar je het stuk tapeind zonder bout lijmt uiteraard. Misschien extra stuk er even aan vastlassen. Is te proberen om hem daarna weer op moment te draaien. Motor zal er nog steeds uit moeten..... :popcorn:

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

16 jan 2017 0:02

Nieuwe auto kopen lijkt me het beste. Heb je ook weer garantie :mrgreen:

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

16 jan 2017 22:35

Zou me geen zorgen maken dat t blok onder de auto uit moet - das niet zo heel veel werk en maakt t sleutelen veel makkelijker.

Doorgaans is wisseln van de tapeinden aan de uitlaatzijde (onderkant) belangrijkst, andere houden zich zover ik weet wel.

De mijne is rond 220.000 uit elkaar geweest vanwegen olieverbruik door zuigerveren en klepgeleiders.
Bij mij was dat echt wel aan vervanging toe, ook de krukas lagers waren aanrdig op hun eind, mogelijk door te lang rijden met vuile olie (vorige eigenaar) overigens.

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

17 jan 2017 8:08

TS, even mijn topic lezen " gebroken kopbout dilemma's en overwegingen" 3.2 uit 87 met 196k
Ik had exact hetzelfde. Zal je onderste kopbout zijn. En ja je kan alleen die ene vervangen maar dat is echt weggooien van je geld met kans dat volgende ook breekt. Dus sowieso alle onderste kopbouten vervangen. Koprevisie, drijfstangen en drijfstanglagers is up to you...niet echt nodig als het allemaal nog goed is maar ik weet nu dat tenminste helemaal goed is. (Blok is niet gesplitst...)

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

17 jan 2017 11:10

Ik zou ook even kijken of je 3.2 het waard is om 10k aan te besteden voor een revisie...
Wellicht is een reparatie van 2k veel eleganter...

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

17 jan 2017 11:21

P32again schreef:Koprevisie, drijfstangen en drijfstanglagers .. (Blok is niet gesplitst...)


Als je zover gaat, zou ik ook de laatste stap (van het blok splitsen én de krukas-lagers vervangen) genomen hebben ......

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

17 jan 2017 15:02

Ja Olaf. Maar feitelijk was de motor nog in prima staat en was het vooral ook preventief. Met specialist en budget in ogenschouw nemende besluit genomen. Je moet een keer ergens stoppen. Ik heb er vertrouwen in dat ie nog 100k kan rijden en met 3k per jaar ben 30jaar verder...En de carrosserie ook...;-)

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

17 jan 2017 21:29

Een regelmatig voorkomend dilemma. Je wordt bij een beurt onverwacht geconfronteerd met gebroken cilinderdraadeinden.

Stel dat jouw budget nu niet al te groot is dan kun je er voor kiezen alleen de onderste cilinderdraadeinden ( aan één of twee kanten) te (laten) vernieuwen. De bovenste draadeinden zijn waarschijnlijk nog de originele en kun je meestal wel laten zitten, deze knappen normaal gesproken niet.

Bij deze hoge kilometerstand een motor los halen en niks reviseren kan, maar je gaat risico's lopen.

Als je bij deze hoge kilometerstand alleen de draadeinden vernieuwd (inclusief een groot aantal pakkingen waar je niet onder uit komt) is de motor in het beste geval weer net als voor het knappen van de draadeinden. Want na demontage van de cilinders en het daarna zorgvuldig terug monteren heb je een redelijke kans op verhoogd olieverbruik. Dit kan komen omdat de cilinders van spanning af zijn gehaald en weer opnieuw gemonteerd worden. De zuigerveren zijn ingelopen op de cilinders en de kans dat ze net iets anders komen te zitten na montage is erg groot. Bij een hoge kilometerstand en het onvermijdelijk demonteren van de cilinders om de draadeinden te vernieuwen lopen de zuigerveren niet meer zo goed in. Een verhoogd olieverbruik is het gevolg. Alleen zuigerveren vernieuwen geeft niet altijd een goed resultaat omdat cilinders met een hoge kilometerstand ovaal zijn geworden waardoor de zuigerveren niet overal aanliggen op de cilinderwand.

Dit bovenstaande is dus één van de risico's waar je over kunt denken als je zonder revisie een goed lopende motor moet demonteren.

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

17 jan 2017 21:29

Dank voor jullie reacties. Mijn voorzichtige richting:

- één vervangen is geen; dus op zijn minst de onderste kopbouten, nog liever allemaal
- revisie alleen als daar nu in technische zin aanleiding voor is (en die is er bij mij niet, geen olieverbruik etc)

Ik ga er nog even een paar nachtjes over slapen 8)

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

17 jan 2017 22:09

Olaf schreef:
P32again schreef:Koprevisie, drijfstangen en drijfstanglagers .. (Blok is niet gesplitst...)

Als je zover gaat, zou ik ook de laatste stap (van het blok splitsen én de krukas-lagers vervangen) genomen hebben ......

Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik in overleg met de hier welbekende specialist :lol: die laatste stap (ook) niet heb laten doen :wink:

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

17 jan 2017 22:11

Heb jij toen wel de drijfstangen en drijfstang-lagers laten doen, dan :?:

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

17 jan 2017 23:19

Afbeelding

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

18 jan 2017 10:35

Je kan er ook voor kiezen om de motor zelf uit te bouwen en de motor kaal aan te leveren.
Dat verzacht de kosten aardig... vergt wel wat moeite en een beetje kennis...

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

18 jan 2017 11:17

Klopt, heb ik in het verleden gedaan, bracht het kale blok met alleen de cilinders en koppen erop.
Hans Suwerink (Alpo) heeft hem toen onder handen genomen en de kosten vielen best mee :thumleft:

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

18 jan 2017 13:05

ik zou alleen de onderste rij kopbouten vervangen en verder niets.

Ik snap dat nooit, als hij technisch verder in orde is ga je toch geen complete revisie doen. En die uitspraak van: als je het blok toch hebt uitgebouwd dan doe je een complete revisie, snap ik ook niet. Je gaat dan toch ook niet de schokdempers vervangen want dan kun je er gemakkelijker erbij. En als je de schokdempers aan het vervangen bent kun je gelijk de rubbers ook meenemen. en als je de schokdempers en rubbers achter hebt vervangen moet je het aan de voorzijde ook doen. en als je dan bezig bent ook gelijk de motorruimte en wielkasten opnieuw spuiten maar als je dat doet kun je net zo goed de complete auto overspuiten, enz enz.

Dus eigenlijk moet je de complete auto restaureren als er een kopbout is gebroken.
Plaats een reactie