Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

993 versus 996

12 jul 2005 12:44

Hallo allemaal,
Mijn man en ik willen heel, heel graag een porsche kopen. Hij wil graag een 993 en ik een 996. Nou zijn we al heel vaak gaan kijken maar het moment is nu erg dichtbij gekomen dat we er een kunnen kopen. We zijn gisteren bij iemand gaan kijken en praten en wij vroegen wat het zwakke punt van de 996 is. Zijn antwoord was direct de motor.
Hij had een aantal keren meegmaakt dat er een ruilmotor nodig was. Wij vroegen wat het probleem dan exact was maar dat varieerde nogal zei hij. Dus weten we er nu nog weinig tot niets van.
Wie kan ons hierover informeren?

Alvast bedankt, Sabina

12 jul 2005 12:55

De eerste 996 lijn had idd. motor problemen.
Lange tijd volgas konden ze niet goed aan.

Mijn persoonlijke mening is:

Ga voor een late 993, eventueel de S of de 4S, dit is het laatste luchtgekoelde 911.
De 996 is wat luxer en iets minder spartaans t.o.v. de 993.

12 jul 2005 12:57

Daar zijn al zeer vele discussies over gevoerd op dit forum door voor en tegenstanders van één van deze modellen (de gekende lucht of waterkoeling discussei).
Ik denk dat in DEZE LINK een heel deel van je vragen uitvoerig beantwoord worden. :wink:

12 jul 2005 13:28

Prima link :!:

Erick schreef:Mijn persoonlijke mening is:

Ga voor een late 993, eventueel de S of de 4S, dit is het laatste luchtgekoelde 911.
De 996 is wat luxer en iets minder spartaans t.o.v. de 993.

Erick ..... :res: ..... maar dit is wel een héél persoonlijke mening gebaseerd op persoonlijke emotionele voorkeur voor een bepaald type (en vooral luchtkoeling) :!:
Dus niet iets waarmee je een leek helpt zijn/haar keuze mee te bepalen. ;)

12 jul 2005 13:41

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

De 996 is overigens wel een fantastische auto.
Alleen vind IK de GT3, GT3-RS en de 4S wel voor mij geschikt. :D

De 911 tot en met de 993 hebben gewoon zo'n lekkere dikke kont!!!
De 996 in z'n normale vorm (carrera) is in mijn ogen iets te slank...

De 997 daarentegen is wederom lekker "gevuld" achter.....

Dat ze tegenwoordig watergekoeld zijn interesseert me niet meer zo.
Ook de watergekoelde 4-cilinders hebben mijn hart gstolen. Een ieder die hier regelmatig langs komt weet van mijn voorliefde voor de 968 (clubsport).

Erick

.

Re: 993 versus 996

12 jul 2005 14:15

EJ911 schreef: wij vroegen wat het zwakke punt van de 996 is. Zijn antwoord was direct de motor. Hij had een aantal keren meegmaakt dat er een ruilmotor nodig was. Wij vroegen wat het probleem dan exact was maar dat varieerde nogal zei hij. Dus weten we er nu nog weinig tot niets van.
Wie kan ons hierover informeren?

Alvast bedankt, Sabina


van Carlo (van K, en die leest ook mee hoor!!), hoorde ik dat een 996 vaker een ruilmotor krijgt daar de kosten voor een 996 ruilmotor relatief laag zijn tov reparatie dus gewoon makkelijker om er een ruilertje in te gooien.....

12 jul 2005 14:19

Erick schreef:De eerste 996 lijn had idd. motor problemen.
Lange tijd volgas konden ze niet goed aan.

Erick,

Helaas (en lees de link inderdaad maar eens door), is dit echt niet waar!
Fargo en Sjonnie hebben beide de 3.6 motor (ipv de 3.4) en beide het probleem! Zelfs de werkplaatschef van een PZ in Duitsland had de eerste 997 al binnen met lekkage bij de krukaskering!
Dus je bewering gaat helaas niet op!
Voor mij is het helaas nog steeds niet duidelijk of er inmiddels een definitieve oplossing is om de lekkage dicht te krijgen en niet terug te laten komen.
De 996-en die ik inmiddels in Duitsland heb gezien hadden allemaal het probleem! Vandaar ook de twijfel bij mij!

Groet,

Rob

P.S.
GT3, GT3-RS (en de turbo) hebben inderdaad wel een andere motor, de 4S niet......

Re: 993 versus 996

12 jul 2005 14:23

Marcel schreef: dat een 996 vaker een ruilmotor krijgt daar de kosten voor een 996 ruilmotor relatief laag zijn tov reparatie dus gewoon makkelijker om er een ruilertje in te gooien.....

Klopt inderdaad!

Kosten voor een nieuwe motor voor de 996 bedraagt ongeveer €. 6.500,00.
Vanaf de 996/Boxster hanteert men ook meer het principe van vervanging is goedkoper dan reparatie.
Kwalitatief zijn de onderdelen wel minder geworden, maar tevens ook een stuk goedkoper.
Een nieuwe motor voor de 993 komt op €. 22.500,00 :shock: en voor dat bedrag kan je best nog wel wat gaan repareren!

993 versus 996

12 jul 2005 15:06

Mannen, wat een leuke reacties allemaal. En inderdaad, ik ben een leek op het gebied van Porsche.
Ik ben al 23 jaar een echte Alfisti en ga waarschijnlijk mijn Spider verkopen zodat mijn man dan dus die Porsche kan kopen, waar ik overigens ook in zal mogen rijden. Wanneer ik maar wil.
Ik ben het eens met dat de kont van de 996 nogal slank is vergeleken bij de 993 en de 997.
Nou, de 997 is op dit moment niet haalbaar, maar de andere types wel.
En we willen graag een jonge auto. Vandaar dat ik bij de 996 uitkwam.
Luxer, ruimer, porsche, gaaf en niet lachen, een mooie vervanger voor mijn bloedmooie spider.
Het geluid van de 996 is natuurlijk ook even anders tov de 993.
Maar ik wil LUXE, maar ook een technisch hele goede auto!!
Vandaar dus mijn vraag.
Maar ga rustig door met antwoorden en discussiëren want ik vind het geweldig en word er alleen maar wijzer van!

H. groeten, Sabina

Re: 993 versus 996

12 jul 2005 16:00

Marcel schreef:van Carlo (van K, en die leest ook mee hoor!!), hoorde ik dat een 996 vaker een ruilmotor krijgt daar de kosten voor een 996 ruilmotor relatief laag zijn tov reparatie dus gewoon makkelijker om er een ruilertje in te gooien.....



Klopt, dat heeft zelfs onze Forum-techniker aan de hand gehad - voor het geld van een 996 ruilmotor kan je niet eens een 964 blok reviseren :roll:
:drive: correct me if I'm wrong :drive:

Re: 993 versus 996

12 jul 2005 18:11

EJ911 schreef:Ik ben al 23 jaar een echte Alfisti
Was ik ook.Wacht maar tot je zelf een P (993!)hebt. :wink:

12 jul 2005 21:04

kleine correctie,
mijn 996 motor heeft alleen maar een olieverlies gehad,
het gekend probleempje
is verholpen geweest door de dealer en sedert dan,
geen enkel probleem gehad,
dus puur mechanisch, geen probleem,
perfect rijden, heel goede motor trouwens,
toch best de 3.6 l , die is heel goed.

12 jul 2005 22:01

Ach, na een Alfa is alles beter :twisted: :lol:

Gewoon samen in allebei gaan rijden en dan beslissen. Niet alleen met je hart , maar ook met je hoofd

(en een aankoopkeuring laten doen!)

Re: 993 versus 996

12 jul 2005 22:12

2000 gtv schreef:
EJ911 schreef:Ik ben al 23 jaar een echte Alfisti
Was ik ook.Wacht maar tot je zelf een P (993!)hebt. :wink:


Ik kan letterlijk :wink: de woorden van Erwin onderschrijven!

Jurgen (ex-Bertone rijder :wink: )

13 jul 2005 0:28

rustiiiiiiiiiiig....

Zoals ook vroeger al: Ik had beide 993 en 996

positief voor de 993: look, geluid en restwaarde (minder gebouwd dan 996)
negatief: stilaan auto's van +/- 8 a 11jaar, en daar mankeert wel eens iets aan:> duurdere stukken en meer werkuren om te repareren.


positief voor de 996 alles, behalve look en geluid. Goedkoper in onderhoud , comfortabeler en veiliger (psm, meer airbags etc)
Grote keuze op de okkasiemarkt wegens groter aanbod> lagere prijs

negatief: look en geluid, iets minder mooi interieur> full-leder is musthave;
RMS-syndroom( niet overroepen, relatief eenvoudig op te lossen)
Restwaarde...

Btw deze is te koop:
AfbeeldingAfbeelding

13 jul 2005 8:32

Laat ik me ook is mengen in deze discussie.



De 996 4s van me is na 31000 (zware kilometers) nog kurkdroog, gaat ie lekken dan is ie voor Pon wellke hem keurig gaat repareren.



Maar koop wat je hart je ingeeft, en wat je mooi vindt, is dat een 996 dan gewoon doen, tis niet voor niets de best verkochte 911 allertijden.

idd. keus genoeg, en ook het aanbod met een nieuwe motor is er ook, zelfs bij de off. dealer.

Wil je zekerheid en je keus niet laten afhangen van dat ene superkoopje, neem dan een exemplaar bij de off. dealer met Porsche garantie (welke je kan verlengen tot 10 jaar), dan heb niet het gevoel van jeetje, ik ben de klos.



Verder een 996 (4s) een heerlijke auto, wij (want mijn vrouw kan er zeer gemakkelijk in rijden) zijn nog steeds blij dat we een 996 hebben.


Dikke looks, lekkere luxe, veel opties, zeer gemakkelijk in gebruik zeker als dagelijkse auto (in mijn geval), snel en voorall zeer veilig.

Het geluid van een 996 is in een standaard uitvoering niet echt je van het, maar das ook een 993 niet.
Ga je wat rommelen, bij mij een sportuitlaat en racekats, dan heb je een bruller van jewelste, die iedereen die het hoort een rilling bezorgt die te vergelijken is met een wilde nacht ... :wink:

Maar ook een 993 is niet te versmaden, lekker spartaans en oerPorsche, bere look en dito prestaties, maar dan wel een met een lekkere sound.

Een Porsche zonder een sportuitlaat is als "een zak patat zonder mayonaise", "een horloge zonder wijzers" etc.

13 jul 2005 10:17

Sabine, je zegt het zelf: je wilt LUXE. Het dash van een 993 is op eerste gezicht een ergonomische ramp. Als je aan het stuur zit zie je de bediening van de airco niet eens. Ronde knoppen, simpele radio (met overigens wel weer fantastisch geluid), geen middenconsole. Dus dan zou de keus makkelijk zijn...

Maaaaar, ik heb nu 3 maanden wat IK vind de mooiste porsche ooit (993 2S) en wat blijkt; je gaat zelfs het interieur mooi vinden. Toch een tikkie spartaans. Overigens zijn de verwarmde stoelen top (ik heb zelf nog middenarmsteunen, dus dat is weer erg relaxed).

Het feit dat de 997 meer weg heeft van de 993 dan de 996 geeft voor mij aan dat ook de Porsche designers model 993 mooier vinden dan de 996.

Overigens: 993 gemaakt tot 1998. Als je een "w" kunt vinden is die dus niet eens zo heeeel oud.

Ga rijden en ervaar het zelf!

13 jul 2005 12:44

993

mooier design (lekkere kont)
waarde vast
alles is echt degelijk (zelfs het knopje van de radio)
Motor is als je netjes alles warm rijdt bullet proof 8)


996

minder mooi design (nmbs)
minder waarde vast
afwerking met poppenspul (lelijke goedkoope schakelaars)
rijdt overigens wel heerlijk zo'n 996

ik ben zelf dus voor een 993 gegaan :wink:

Re: 993 versus 996

13 jul 2005 15:43

Jurgen schreef:
2000 gtv schreef:
EJ911 schreef:Ik ben al 23 jaar een echte Alfisti
Was ik ook.Wacht maar tot je zelf een P (993!)hebt. :wink:


Ik kan letterlijk :wink: de woorden van Erwin onderschrijven!

Jurgen (ex-Bertone rijder :wink: )

Sluit me hierbij aan :!: :lol: Hoewel ik een Alfa (erbij) helemaal niet uitsluit.

Eric ex-(164, Spider, 155, 156) :P

13 jul 2005 15:53

John4S schreef:..... is dat een 996 dan gewoon doen, tis niet voor niets de best verkochte 911 allertijden.

Ook geen eerlijk argument, want wel in de juiste context plaatsen ;), waar een leek zijn keuze op kan baseren :!:

13 jul 2005 20:17

je gaat zelfs het interieur mooi vinden


Als me iets wel het echte Porsche gevoel kan geven is het wel het interieur van een 911 tot en met de 993.

993 versus 996

13 jul 2005 22:01

Ja, daar ben ik weer even. Wat is een rms probleem?

Ik wil nog steeds het liefst een 996, 4-wiel aangedreven, maar door jullie antwoorden neigt mijn man naar een 993. Terwijl als je jullie berichten goed leest is de mening 50/50.
Nou, dan ga je toch voor een modernere en zet je er een leuke sportuitlaat op.

Afijn, ik blijf alles wat jullie schrijven volgen. We zullen van de week of volgende week wel een proefrit in allebei maken. Maar als het aan mij ligt en mijn man wil toch die 993 dan houd ik mijn Alfa Spider. Want die heeft ook een heerlijke kont en ligt als een strijkbout zo vast op de weg als maar kan.

Liefs Sabina

13 jul 2005 22:16

50/50? Denk dat als je een poll zou starten, dat de 993 dik de voorkeur geniet. Mening 50/50 is misschien met het oog op jullie/jouw wensen.

Succes met de proefritten! Maar begrijp ik het goed dat je zegt: als geen 996, dan ook geen 993! :roll:

13 jul 2005 22:47

1. de markt heeft altijd gelijk. ( betreffende de afschrijving op een 996)
2. ik zou er weinig zin in hebben wekelijks te kijken of-ie al olie lekt. (ondanks dat pon dat dan wel regelt)
3. zo'n ruilmotor is wel erg goedkoop; wat moet ik daarvan denken??

mijn mening, suum cuique.

13 jul 2005 23:07

wolf schreef:3. zo'n ruilmotor is wel erg goedkoop; wat moet ik daarvan denken?


Liggen waarschijnlijk 'gewoon' op de plank in tegenstelling tot bv een 993 of 964 blokje :wink:
Plaats een reactie