Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
05 apr 2017 22:51
De P hinkt op 5 poten, check engine lampje brandt, denk dat een vd bobines de geest heeft gegeven...
Hoe laatig is het om dit klusje zelf te klaren?
Lees op internet allerlei wisselende berichten over verschillende versies bobines die niet bij cilinder 5 passen?
Kan je overal een beetje bij komen of moet de bumper eraf?
Graag uw ervaringen!
05 apr 2017 23:20
Ik zou hem eerst uit laten lezen, dan weet je zeker dat het een bobine is (en welke).
Kan met veel EOBD readers, heb zelf een heel uitgebreide Autel en de Panamera en Spyker worden perfect uitgelezen, met specifieke codes van de wagens (heb de Panamera ook bij de dealer aan de computer gehad en precies dezelfde specifieke codes).
06 apr 2017 14:57
Ga ik zeker ook even doen. Maar ben ook benieuwd of ik de reparatie door de P specialist moet laten doen of dat dit een eenvoudig klusje is. Als het natuurlijk een bobine is...
06 apr 2017 20:07
Technisch gezien helemaal niet lastig, zitten gewoon met 2 boutjes vast en een stekker-klik-verbinding.
Bobines kun je prima bij, cil 4 is iets lastiger. Open deur: je moet wel weten welke bobine je moet hebben. Ook een eventuele foutcode moet gewist worden.
Je kunt het ook gewoon uitbesteden aan je specialist, kost niet de hele wereld..
06 apr 2017 20:10
Zelf doen is veel leuker.
06 apr 2017 21:30
+1 voor mij is het sleutelen ook een belangrijk deel van de hobby. Geeft veel voldoening om zelf iets te fixen.
Je kunt trouwens vaak zien of de bobines slecht zijn door ze in het donker te bekijken wanneer de motor loopt. Slechte bobines geven vaak een lekstroom die je als vonken bovenop fe bobine kan zien.
08 apr 2017 19:06
Hallo,
Dit is jou net een karweitje wat je zelf kunt doen. De bumper van de 4s hoeft er niet af. Toen ik het voor de eerste keer deed ( ha, ha) heb ik de bumper de bride uit laten en de achter wielen erafgehaald.
Toen de belde hitteschilden, waarbij vooral de achterste boutjes een ramp zijn.... dan de stekkertjes van de bobines af halen let een Klein schroevendraaiertje, dan de inbusboutjes eruit met een kort dopje en een klein rateltje. Je maar heel weinig plaats om te manouvreren tussen de uitlaat houder en de cilinderkop, maar het lukt wel. Dan met een draaiende en kantelende beweging de bobine eruit halen. Ik zou van de gelegenheid gebruik maken om de bougies te vervangen. Dit doe je het best met een kort ratelverlengstuk en een 15mm bougiedop. Let op: in de bougiedop moet een rubber ringetje zitten, die de bougie vasthoud als ie eenmaal losgedraaid is. Zo niet dan is de bougie lastig uit de kop te vissen...( been there!)
Als de bougies er weer in zitten kan je de bobine weer monteren: ook hier is een waarschuwing op zijn plaats: duw de bobine met de hand zo diep mogelijk over de bougie. Gebruik de inbus boutjes niet daarvoor. De bobine dan scheef op de bougie getrokken en dan barst de behuizing. Mijn wagen was in een Porsche centrum ' behandeld' alwaar dit dus is gebeurd. Na het vervangen van twee bobines liep de wagen weer als een zonnetje.
Dus gewoon doen zou ik zeggen.
Succes
08 apr 2017 19:07
O ja nog vergeten: typenummer bobine : BERU ZS036 of nr: 0040.100.036
09 apr 2017 21:25
Thx. Bleek gisterochtend bij uitlezen dat cyl 5 het probleem gaf. Mijn P specialist had nog een gebruikte bobine liggen en bood aan om m onder service even voor mij erin te zetten. Kon ik iig vandaag nog even lekker cruisen.....
Over twee weken gaat ie voor klein onderhoud, dan even kijken of de andere bobines ook vervangen moeten worden. Ga dat denk ik dan even zelf doen
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.