23 apr 2017 10:57
23 apr 2017 11:24
23 apr 2017 15:45
23 apr 2017 17:09
23 apr 2017 17:22
23 apr 2017 18:31
23 apr 2017 19:04
MarkS schreef:Porsche forum topic over olie viewtopic.php?f=3&t=45428
23 apr 2017 19:19
23 apr 2017 19:19
23 apr 2017 19:52
Taxi Hans schreef:toch schrijven de specialisten en dealers de Mobil 0W40 voor, ik heb het in mijn 993 (vorige eigenaar niet anders dan dat) en mijn 996 TT en heb nauwelijks of geen verbruik en geen problemen met de temperatuur. alleen op regelmatig hoge toeren (>6000) mag er na een 2000 km eens een half litertje bij om op gelijk niveau te blijven, maar eigenlijk niet nodig dus.
23 apr 2017 20:33
mayonaise schreef:Amethist schreef:Ik heb 4.5 jaar rond gereden met mobil 0w40 in me 964 en ging perfect. Geen noemenswaardige lekkage of hoge olieverbruiken. Hoelang het er daarvoor al in zat geen idee. Het is heel erg persoonlijk zo iets. En een olie die het bij mij goed doet kan bij n ander doordat hij overstapt voor lekkage zorgen.
Het is niet de juiste olie, dat jij er geen lekken mee had wil niet echt zeggen dat het daarom een goede olie is voor je lucht gekoelde motor.
Hij is te dun bij koude start in ons klimaat en te dun als je motor echt warm gereden wordt. Als je er geen gekke dingen mee doet, geen trackdays enzo moet het wel lukken.. maar het is niet de juiste olie. Fact.
Ten zij je in pakweg siberie woont, is hij gewoon te dun voor een luchtgekoelde motor . Daar is niks persoonlijks aan er zit wetenschap achter:
luchtgekoelde motoren hebben grotere toleranties, want ze lopen warmer.
Een water pomper wordt 80C warm op het koelcicuit, een luchtkoeler 100-120C
Bij de koppen wordt het nog veel warmer. Vergeet niet dat de olie in een luchtgekoelde motor ook als koeling dient. de olie retour leiding wordt al snel 140-150C
Dus hebben ze helemaal geen 0W nodig bij koude start en hebben ze meer dan W40 nodig bij opgewarmde motor.
23 apr 2017 20:36
mayonaise schreef:Taxi Hans schreef:toch schrijven de specialisten en dealers de Mobil 0W40 voor, ik heb het in mijn 993 (vorige eigenaar niet anders dan dat) en mijn 996 TT en heb nauwelijks of geen verbruik en geen problemen met de temperatuur. alleen op regelmatig hoge toeren (>6000) mag er na een 2000 km eens een half litertje bij om op gelijk niveau te blijven, maar eigenlijk niet nodig dus.
Weten die Specialisten en Dealers het dan beter dan Porsche zelf?
die 996TT is een andere auto, is water gekoeld, is dus compleet niet vergelijkbaar.
23 apr 2017 20:50
23 apr 2017 21:58
23 apr 2017 22:46
30 apr 2017 9:16
30 apr 2017 9:48
15 mei 2017 13:45
15 mei 2017 15:11
15 mei 2017 18:05
JOJO schreef:Leuk om geweten....https://m.youtube.com/watch?v=49kETjPZP9Y
16 mei 2017 0:56
16 mei 2017 9:45
bjft schreef:Het scheelt. Ik ben de draad ook helemaal kwijt.........
black-993 schreef:Er zit nu Mobil1 0w40 in. Maar de specialist waar ik naar toe wilde gaan gebruikt shell olie ?
Maakt het wat uit als er nu opeens andere olie in zo komen?
black-993 schreef:Handigste zou eigenlijk zijn in alle auto's dezelfde olie toch?
black-993 schreef:Zou je ook om andere olie kunnen vragen bij zo'n Porsche specialist of is dat een rare vraag.
16 mei 2017 14:15
17 mei 2017 9:29
Erwin schreef:Over olie dikte. Een 0W40 is prima voor een frisse 993. Dat blijkt wel dat de gemiddelde kilometerstand van de 993's nu boven de 200.000 km zitten en deze bijna hun hele leven hebben gereden op Mobil 1 0W40. Kan dus geen slechte olie of oliekeus zijn/ zijn geweest.
Echter met het ouder worden van de motoren kan een dikkere olie de voorkeur hebben. Daarom zie je steeds vaker 10W60 gebruikt worden. Ook omdat de samenstelling van de olie de laatste 20 jaar veranderd is door verbeterde technieken en vraag naar oliën die beter zijn voor de emissie waarden van de auto. De 10W60 olie van Porsche is niet alleen dikker maar zal mogelijk ook aangepast zijn op gebruik door oudere motoren. Zo zijn er meer oliemerken die een speciale classic olie leveren voor oudere motoren.
Bij frisse of gereviseerde motoren zou ik niet voor 10W60 kiezen. Een 10W60 olie in een motor met lagere kilometerstand geeft een wat hogere oliedruk, in sommige gevallen misschien wel onnodig hoog.
17 mei 2017 10:01