Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
28 mei 2017 14:03
Beste Porschefanaten,
Sinds een paar maanden ben ik ook trots eigenaar van een auto van het mooiste automerk ter wereld.
Ik heb een 996 C4 aangeschaft uit 2002 en hoop er nog lang van te kunnen genieten.
Nu liep ik vanmorgen door mijn garage en zag onder, bij het linker achterwiel, een geel plasje liggen.
Ik heb toen meteen het reservoir gechecked en zag dat deze "leeg" was. Geen vloeistof te bekennen.
Vraag is wat nu te doen?
Zou ik gewoon koelvloeistof bij kunnen vullen? En dan checken of het op pijl blijft. Zo ja welke vloeistof moet ik dan aanschaffen? (Zoals ik al vermelde, de vloeistof heeft een gele kleur)
Of zouden jullie experts het anders aanpakken?
Ik hoor graag wat jullie er van denken,
Mvg,
Kolio
28 mei 2017 16:37
deze dus?
check eerste even de verbindingen of het tankje zelf, waar lekt het?
voor koelvloeistof even naar de dichtstbijzijnde automaterialen zaak en je kenteken doorgeven, zoeken zij voor je op welke koelvloeistof er in moet.
Anders google.com
28 mei 2017 17:01
Hondje langs gelopen??
Koelvloeistof is toch roze of blauw/groen en niet geel?? VAG gebruikt de roze vloeistof dus dat zal er bij P ook wel in gaan gok ik.
Ik heb niet veel ervaring met waterkokers dus van mij moet je het niet aannemen maar er is vast nog wel iemand die dit kan bevestigen
28 mei 2017 17:14
Klopt, in een 996 zit G40 of G12+, die knalroze is.
Heb dit weekend net de boel helemaal leeggehaald, radiateurs vervangen en opnieuw afgevuld. Nu met samengeknepen billen steeds kijken of er geen plasje onder ligt
28 mei 2017 17:53
@Jeroen,
Ook gevuld en vacuum gezogen? Schijn daarna wel vanzelf te ontluchten.
Is G12 altijd rose?
28 mei 2017 18:29
Bekend probleem: lekkend koelvlloeistof reservoir. Op pelicanparts.com vind je de reparatie handleiding.
28 mei 2017 20:26
vaudi schreef:@Jeroen,
Ook gevuld en vacuum gezogen? Schijn daarna wel vanzelf te ontluchten.
Is G12 altijd rose?
Inderdaad met een vacuumpompje gedaan. Het vullen ging daarmee heel makkelijk. Ik heb hem nadat hij vacuum getrokken stond, eerst een minuut of 10 zo laten staan om te kijken of het vacuum wegliep, maar het bleef gelukkig 'staan'. Net na de eerste proefrit toch nog aardig moeten bijvullen. Ik vermoed dat in de niet samendrukbare delen (radiator e.d.) toch nog wat lucht opgesloten kan blijven, wat pas na rondpompen kan ontsnappen.
28 mei 2017 22:38
Tijdens het rijden de kachel op de hoogste stand zetten idd. Dan komen evt. luchtbellen er daar ook uit.
Kijk ook even of je de laatste versie van de afsluitdop voor het reservoir hebt. Met oudere versies kunnen er problemen ontstaan dat de auto soms wat koelvloeistof dumpt. Bij mij was dat probleem opgelost met een nieuwe dop. Geloof dat het nr. eindigt op .04
28 mei 2017 22:45
Is de vloeistof wel helder en niet mayonaise-achtig (dikke drap?)
Opnieuw afvullen zonder oorzaak gevonden te hebben lijkt mij 'water naar de zee dragen'..
succes, Tom
29 mei 2017 18:11
Dank voor alle snelle reacties.
Het lijkt indd het reservoir te zijn.
Ik ben zelf niet de handigste dus laat de plaatselijke sleutelaar het reservoir vervangen.
Hopelijk is het dan opgelost.
Dank voor de hulp!
29 mei 2017 18:15
ff de 2 motorsteun bouten losdraaien wel de motor ondersteunen met een krik daarna het blok 7 a 8 cm laten zakken anders kan de plaatselijke sleutelaar het tankje er niet uitkrijgen
31 mei 2017 16:53
Niet onverstandig dat je dit laat vervangen door een specialist. Het schijnt nl. een drama te zijn het koelsysteem goed ontlucht te krijgen bij een 996. De constructie van het koelsysteem is bij de 996 sowieso niet 'the best engineerd system ever'. Toevallig heb ik deze week het koelsysteem (+ IMS lager en AOS) laten modificeren bij Auto Resto in Nijmegen. Hopelijk ben ik dan verlost van de koelproblemen.
31 mei 2017 17:49
voor demontage een klemtang op de slang zetten, tank wisselen en daarna tank vullen. dan pas klemtang eraf en je hebt geen lucht in het systeem.
31 mei 2017 19:55
Taxi Hans schreef:ff de 2 motorsteun bouten losdraaien wel de motor ondersteunen met een krik daarna het blok 7 a 8 cm laten zakken anders kan de plaatselijke sleutelaar het tankje er niet uitkrijgen
@ Hans, De achterste 2 motorsteunen? Kan dat zonder dat je verder nog iets moet loshalen zoals bijv. de uitlaatsteunen?
31 mei 2017 21:36
Ja, dat kan. Je hebt wel een aardige 'breaker bar' nodig en een goede kwaliteit verlengstaaf voordat je met je 18mm dop via de onderzijde de moeren los kunt draaien.
31 mei 2017 21:47
Bij mijn 996 van 2002 zit ook een heldere naar geel neigende koelvloeistof in, welk merk zou dit zijn ?? weet iemand dit want ik weet nu niet wat ik erbij moet gooien het pijl staat iets onder minimum.
31 mei 2017 22:00
Er bestaat ook gele koelvloeistof (
bijv Kroon), maar of er ook een versie is voor de 996 weet ik niet.
02 jun 2017 11:53
Jeroen, bedankt voor je suggestie die N-38 lijkt er wel heel erg op ik denk dat die gebruikt is.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.