De COG (Concerned Owners Group) geeft in zijn bericht duidelijk aan waar het om gaat.
Het gaat om problemen die bij de GT3 specifiek gerelateerd zijn aan het probleem met de ‘finger followers’ en de slijtage op de nokkenas. En alleen bij deze problemen geeft Porsche de extra garantie.
Nu zal dit probleem bij ons in Nederland minder spelen. Hier in Nederland kunnen we tot 15 jaar Porsche approved garantie afsluiten en daar valt dit natuurlijk onder. En ik kan me in alle eerlijkheid niet voorstellen dat je een 991.1 GT3 rijdt zonder Porsche approved garantie.
Daarnaast heb ik me laten vertellen dat de 991.1 GT3’s die hier rondrijden allen al voorzien zijn van de nieuwe onderdelen.
Of dat helemaal klopt, weet ik niet : ik zag een week of 4 geleden bij een Porsche dealer een 991.1 GT3 staan met de motor eruit met dit probleem….
In de VS hebben ze niet de mogelijkheid om een Porsche approved garantie af te sluiten en de eigenaren daar zouden dan na afloop van de fabrieksgarantie voor een nieuwe motor kunnen betalen als het probleem zich voordoet.
Dat gaf de GT3-mannen in de VS best veel zorgen.
Een nieuwe motor in de GT3 is niet goedkoop en het was maar de vraag hoe de 2e hands markt zich bij de GT3 in de VS zou gaan ontwikkelen.
Ze hebben dan ook de handen in elkaar geslagen, hebben zich goed georiënteerd (zie o.a de bijdragen van Macca in
https://rennlist.com/forums/991-gt3-gt3 ... laced.html) en hebben Porsche officieel om overleg gevraagd om hun zorgen kenbaar te maken.
Porsche had zich er makkelijk vanaf kunnen maken door het probleem te minimaliseren en/of de brief van de COG te negeren.
Dat hebben ze niet gedaan.
Een 10 jaars garantie wereldwijd waarbij een nieuwe motor geleverd wordt als dit specifieke probleem zich voor doet is het resultaat.
Bij de GT3 rijders in de VS zie je veel waardering voor het werk van de COG en de reactie van Porsche.
Als we niet tevreden zijn, dan zullen we dat zeker aangeven richting Porsche.
En als er breed (nou ja, behalve dan wellicht ergens op een eiland) veel waardering is voor dit resultaat en de opstelling van Porsche, dan mag dat best uitgedragen worden.