Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
21 jul 2005 19:34
Afgelopen maandagmorgen ben ik me rot geschrokken.
Ik dacht in eerste instantie dat de Porsche in de fik ging.
Een behoorlijk witte rookwolk direkt na het starten.
Direkt naar buiten gereden en naar achteren gaan kijken.
De Porsche stond gewoon vrolijk te pruttelen alsof er niets gebeurd was, geen sprake meer van rookvorming.
De garage even gelucht, geen melding op het dashbord, geen lekkage te zien, eerste gedachte condens, dus vertrokken.
Geen probleem gehad tijdens rijden.
De eerste keer daarna dat ik de auto startte nog iets witte rook, de daarop volgende twee keren nog net een klein beetje zichtbaar.
De laatste keren dat ik de auto gestart heb niets te zien, als vanouds.
Ik heb de Porsche zondag in een afgesloten garage gezet na een pittig ritje.
De ventilator is daarne diverse keren aan gesprongen.
Wat is precies de oorzaak?
Dank voor reactie.
21 jul 2005 20:19
Ik had al gezocht in het forum en dit draadje ook al gelezen.
Een nauwkeurig omschreven oorzaak voor iets dat blijkbaar alleen onder bepaalde omstandigheden optreedt heb ik echter nog niet gevonden.
21 jul 2005 21:07
had ik ook al es voor en kreeg uitleg in de garage ,
maar ben dat nu wel vergeten....
In mijn geval was er dus niks aan de hand...
22 jul 2005 9:12
dus volgens jou, EricC4C, is dit de oorzaak;
Cause: Oil residue under the pistons heads.
Details: The Boxster engine uses a flat six cylinder design. Because of this construction, oil residue remains under the piston heads and burns off at every start up. This can produce a white puff of smoke. It should only lasts a few seconds. This is normal, and no correction is necessary.
Dan wil ik hier toch wel iets verder op ingaan.
Waarom was het die maandagmorgen zo extreem en zie ik nu helemaal niets meer?
Groet.
22 jul 2005 11:45
Ger schreef:Waarom was het die maandagmorgen zo extreem en zie ik nu helemaal niets meer?
Ger ook schreef:Ik heb de Porsche zondag in een afgesloten garage gezet na een pittig ritje.
De ventilator is daarne diverse keren aan gesprongen.
Vanwege de hoeveelheid condens in de olie op dat moment, gezien de omstandigheden
22 jul 2005 13:20
komt ook vaak voor als de motor enkele dagen niet heeft gedraaid, je start dan de motor even en legt hem gelijk terug stil voor enkele dagen zonder dat de motor echt is warm geweest. De kans dat je dan bij de volgende startbeurt te maken krijgt met grote rookwolken is vrij groot.
Heeft iets te maken met het typische smeersysteem(droogkarter) in combinatie met de horizontale cylinders, heb ik me ooit laten vertellen.
22 jul 2005 16:17
Sorry dat ik je het slechte nieuws moet brengen, maar de motor zal een dezer dagen finaal in de soep lopen
Als pleister op de wonde, bied ik je €500 voor de auto, nu die nog rijdt
22 jul 2005 16:25
Barmhartige forum Samaritaan
22 jul 2005 19:27
Dat de omstandigheden van zondag er mee te maken hebben was mij duidelijk, vandaar dat ik deze vermeld heb.
Mij gaat het om het oorzaak, wat is er technisch/natuurkundig gezien gebeurd?
EriC4C: Hoeveelheid condens in de olie.
PPP 356: Heeft iets te maken met het typische smeersysteem(droogkarter) in combinatie met de horizontale cylinders.
Iets diep gaander mogelijk?
Bij voorbaat dank.
Jeroen914: Ik heb al een hoger bod gehad en daarbij mag het blok zelfs compleet in de poeier liggen.
22 jul 2005 20:30
wat er technisch gebeurd is kan je gerust te weten komen
bij een porsche dealer,
ikzelf had ditzelfde reeds voor en ging ongerust info nemen
daar kreeg ik de uitleg die mij toen geruststelde,
het heeft te maken met het starten van de motor (kort) en opnieuw uitzetten,
zonder echt te gaan rijden,
bij een latere herstart had ik dat dan.
Dus de uitleg van PPP zit in de buurt.
22 jul 2005 20:52
Jeroen914 schreef:Sorry dat ik je het slechte nieuws moet brengen, maar de motor zal een dezer dagen finaal in de soep lopen
Als pleister op de wonde, bied ik je €500 voor de auto, nu die nog rijdt
€550,--
22 jul 2005 21:18
Ger schreef:EriC4C: Hoeveelheid condens in de olie.
PPP 356: Heeft iets te maken met het typische smeersysteem(droogkarter) in combinatie met de horizontale cylinders.
Iets diep gaander mogelijk?
Bij voorbaat dank.
Het is volgens mij juist de combinatie van beide zaken: (1) de horizontale cilinders die het mogelijk maken dat een klein beetje olie langs de zuigers lekt waardoor deze kan verbranden en via de uitlaat verdwijnen en (2) de hoeveelheid condens in de olie door de omstandigheden waardoor deze "stoom" ontstaat.
Wacht tot een specialist dit bevestigt of ontkent
23 jul 2005 10:46
ppp 356 schreef:komt ook vaak voor als de motor enkele dagen niet heeft gedraaid, je start dan de motor even en legt hem gelijk terug stil voor enkele dagen zonder dat de motor echt is warm geweest. De kans dat je dan bij de volgende startbeurt te maken krijgt met grote rookwolken is vrij groot.
.
23 jul 2005 16:56
F@RGO, het heeft in "mijn geval" niets te maken met het starten van de motor (kort) en opnieuw uitzetten, zonder echt te gaan rijden,
bij een latere herstart had je dat dan.
Daardoor kan mogelijk wel dezelfde situatie ontstaan.
Uiteraard zal een Porschedealer mij kunnen vertellen wat er gebeurd is, maar ik ga ervan uit dat in dit Forum ook voldoende kennis aanwezig is
Behoort condensvorming in het uitlaatsyssteem tot de mogelijke oorzaak?
23 jul 2005 17:37
Ger schreef:Behoort condensvorming in het uitlaatsyssteem tot de mogelijke oorzaak?
Logisch en niet gehinderd door enige kennis bekeken: ja.
01 aug 2005 23:13
Een wit wolkje????
Ben net terug van 3 weken vakantie (met de BMW) en vanavond de Porsche maar weer eens los gereden. Dus die had ongeveer 4 weken stil gestaan. De Porsche startte meteen, maar een wolk dat er werd geproduceerd! Ongekend veel rook, van een wit/grijze kleur.
Conclusie:
Omdat er alleen lange stukken met de Porsche worden gereden, zal de rook ontstaan zijn door olie die zich in die lange periode van stilstand in de cilinders heeft verzameld. Verder eigenlijk nooit last van dergelijke rookontwikkeling.
01 aug 2005 23:34
ik ben blij dat ik dagelijks in mijn p rij, hoef ik me niet rot te schrikken als het gebeurd.(en blijkt dat er niks aan de hand is)
maar had ik het vandeweek wel met de golf
van mijn vriendin die wat dagen had stil gestaan, toch ook geen leuk gezicht
02 aug 2005 20:17
Ik rij er dagelijks in en heb het ook gehad, geen vrijwaring dus.
02 aug 2005 21:16
mijn ventilator gaat bij mij ook wel es aan, bv , na warm weer, goed gereden,
de garage in, auto stil en plots, zoem..........
is normaal hoor.
05 aug 2005 11:09
mijn ventilator gaat bij mij ook wel es aan, bv , na warm weer, goed gereden,
de garage in, auto stil en plots, zoem..........
Hoelang daarna gestart?
Witte rook?
05 aug 2005 18:17
Ger schreef:mijn ventilator gaat bij mij ook wel es aan, bv , na warm weer, goed gereden,
de garage in, auto stil en plots, zoem..........
Hoelang daarna gestart?
Witte rook?
Dat had ik nou ook, dat mijn ventilator aanging als ik na een tijd stilstand de motor startte
06 aug 2005 1:14
Blauwe rook = olie
Witte rook = water
Een klein blauw pluimpje bij het starten van een boxermotor is normaal.
Zichtbaar witte rook bij een waterkoker lijkt mij meer een toekomstige vorm van kassa.
07 aug 2005 8:34
Nine-eleven schreef;
Zichtbaar witte rook bij een waterkoker lijkt mij meer een toekomstige vorm van kassa.
Net Duits Forum bezocht en daar wordt condensvorming in de uitlaat als reden genoemd.
Gelet op de omstandigheden en omdat het eenmalig was klinkt dat logisch.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.