Een aantal maanden geleden een mooie Boxster 987 2.7L uit 2005 gekocht met ongeveer 124.000 km op de teller en een mooie sluitende onderhoudshistorie (altijd bij de Porsche dealer in onderhoud geweest, en de laatste keer bij een Porsche specialist). Hier inmiddels al aardig wat kilometers mee gemaakt. Dus zeer tevreden zou je zeggen.
Echter tijdens mijn laatste tripje met vrienden naar de Eifel ben ik in de omgeving van Malmedy gestrand.
Ineens ging het motorlampje geel branden, ging de motor in de noodloop en verscheen op de display de melding om een "Werkstatt" op te zoeken. Eerst de Boxster even aan de kant gezet en voor zover mogelijk gekeken of we iets konden vinden. Ook even de accu losgekoppeld om een mogelijke reset van het motormanagement uit te voeren. Echter zonder resultaat. Met veel moeite de motor weer gestart en rustig richting het eerste de beste plaatsje gereden. Echter na een aantal kilometers was het ineens over en uit. Om een lang verhaal kort te maken, de auto laten afslepen en uit Nederland laten ophalen.
Bij de garage heeft een korte inspectie plaatsgevonden waarbij geconstateerd werd dat er geen vloeistoffen waren verloren, maar ook dat de motor niet meer rond wilde.
Besloten is om het blok uit de auto te halen zodat makkelijker de boel kan worden onderzocht.
Eerste gedachte ging uit naar het IMS lager. Deze bleek in een blakende gezondheid te verkeren.
Volgende actie was het verwijderen van de bougies. Daar viel wel het een en ander op.
Één exemplaar bleek min of meer gesloopt te zijn...
Het vervolg laat zich raden. Daar bovenin was iets heel erg fout gegaan.
De volgende stap was het verwijderen van de kop, en wat daar te zien was, dat was toch wel even ernstig slikken...
De foto's spreken voor zich.
De kop.
De oorzaak van dit alles, een gebroken klepveer.
Maar het ergste komt nog...
De middelste cilinder klopt niet helemaal meer. De zuiger kapot, en het ergste, 4 scheuren in de cilinder!
Conclusie van de garage is dat dit blok is overleden, een bus in de cilinder is gezien de lengte van de scheuren niet meer mogelijk. Het blok zou ook helemaal uit elkaar moeten om alle metaaldeeltjes terug te vinden, en ongetwijfeld zal ook wel het nodige krom zijn. Een vervangend blok is een goedkopere optie.
Dus nu op zoek naar een goed vervangend 2.7L M96.25 blok voor een redelijke prijs.
Als iemand een goed en betaalbaar adres weet dan hoor ik dat graag.
Dit verhaal wordt ongetwijfeld vervolgd.